اخبار داغ

پس از هفته ها تعطیلی؛

سهم نامداران تئاتر در اجرای آنلاین شب‌های کرونا کجاست!

سهم نامداران تئاتر در اجرای آنلاین شب‌های کرونا کجاست!
طی شب‌های گذشته که تئاتر به صورت آنلاین برای ایرانیان پخش می‌شود از هنرمندان صاحب نام این عرصه اثری دیده نمی‌شود و نامشان در لیست اجراهای پیش رو نیز وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفته‌ها از تعطیلی تئاتر، سینما و کنسرت می‌گذرد سالن های ویژه هر کدام از این هنرها خالی و در سکوت مانده‌اند، هنرمندان نیز هر کدام با مشکلات اقتصادی و معیشتی در نبود فصلی که هر ساله در ترافیک کاری قرار داشت این روزها در خانه‌ها مانده‌اند و منتظر سرنوشتی که قرار است بعد از این روزها نصیب‌شان شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ویروس کرونا که آمد نخستین گام مقابله با آن تعطیلی تجمعات بود که تئاتر، سینما و کنسرت از بزرگترین تجمع محسوب می‌شدند و به همین دلیل از روزهای آغازین اسفندماه کار خود با تصور اینکه به زودی بار دیگر رونق می‌یابند تعطیل کردند اما بار دیگر تعطیلی آنها تمدید و بار دیگر هم.

,

حالا نزدیک به دو ماه است که سالن ها و اجراها تعطیل شده اند و هنرمندان خانه نشین اما این پایان ماجرا نیست چون هنوز هم ویروس کرونا تصمیمی برای برداشتن سایه خود از سر ایران ندارد و مشخص نیست که آیا این تعطیلی موقت به همین یک فصل خاتمه می یابد یا قرار است روزهای بیشتری به آسیب زدن های خود ادامه دهد.

,

به همین دلیل هنوز چند روزی از میهمانی ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که آرام آرام هنرمندان در بخش های مختلف دست به کار شدند تا بلکه بتوانند سهمی در این روزها در میان مردم داشته باشند از فعالیت هایی برای تولیدات ماسک و گان گرفته تا انتشار سرگرمی های در صفحات خود و این روزها انتشار گفت و گوهای مستقیم با مردم از طریق پخش زنده برنامه اینستاگرام تا بی واسطه بتوانند ساعاتی را با مردم پشت سر بگذارند اما برای حیات هنر راهکارهای دیگری نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

,

آنلاین شدن پخش هنرهای مختلف بخشی بود که هم هنرمندان برای ادامه راه خود از آن استقبال می کردند و هم مردم برای پر شدن اوقات فراغت خود در شب های خانه نشینی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود به آن احتیاج داشتند به همین دلیل هم به سرعت مورد اقبال قرار گرفت.

,

نخست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران برنامه کنسرت های آنلاین را منتشر کرد که به مدت ده شب از طریق سایت های معرفی شده و پخش زنده اینستاگرام هنرمندان میهمان خانه های مردم می شود و پس از آن نیز از نیمه دوم فروردین ماه تئاتری ها دست به کار شدند تا اجرای خود را به خانه مردم ببرند؛ در آخر نیز ابراهیم حاتمی کیا فیلم سینمای خروج را با تمهیدات ویژه ای بدون اکران سینمایی در اختیار تلویزیون های اینترنتی گذاشت تا بتواند سهمی از شب های کرونایی مردم باشد که اگر با موفقیت طی شود فیلم های سینمایی دیگر نیز خواستار حضور در این بخش خواهند.

,

سینما و حضور فیلم ها در تلویزیون های اینترنتی موضوع تفاوت بسیاری دارد زیرا به انتخاب تهیه کننده و کارگردان فیلم است که بخواهند بدون اکران عمومی حتی با تمهیدات ویژه به فضای مجازی بیایند یا در نوبت اکران سال های آینده بمانند اما این روزها عدم حضور نامداران عرصه تئاتر جای گله فراوان دارد.

,

تئاتر ریشه در مردم دارد و از دیرباز در همه هنگام همراه مردم به زیست خود ادامه داده است و حرف هایی از دل جامعه را به روی صحنه برده است به همین دلیل دهه هاست که مهجور مغموم دولت مردان و قدرتمندان قرار گرفته است.

,

در سال های اخیر نیز هنرمندان بارها اعتراضاتی از قبیل دیده نشدن و بی توجهی داشته اند اما نامداران عرصه هنرهای نمایشی امروز که پخش آنلاین فرصتی بزرگ برای ظهور و بروز و به دست آوردن جایگاهی والاتر در میان مردم است هیچ نقشی را برعهده نگرفته اند.

,

از ۱۷ فروردین ماه سال جاری اداره کل هنرهای نمایشی همراه با شهرداری تهران در پردیس تئاتر شهرزاد پخش آنلاین شروع کرده است که گام بلندی برای این هنر محسوب می شود اما بعد از گذشت شش شب جز نمایش هایی در حوزه تئاتر کودک اجرایی از هنرمندان که نامی در تئاتر از همین مردم خانه نشین امروز به دست آورده اند نیست.

,

دکورهای ساده با حضور هنرمندان نامدار که این روزها به دلیل تعطیلی تمام بخش ها در خانه مانده اند و می توانند آمادگی سابق برای حضور در صحنه داشته باشد هم در شب های گذشته دیده نشده است و این در حالی است که در بخش موسیقی هنرمندانی که در سال های اخیر محبوبیتی به دست آورده اند به صحنه خالی از تماشاگر رفتند تا زمانی از فراغت خانه نشینی مردم شوند.

,

اگر این تعطیلی سالن‌های تئاتر ادامه پیدا کند و تئاتری هایی که اعتبار خود را از هنری مردمی به دست آورده‌اند سهم خود را برای خانه نشینی مردم ادا نکنند این هنر و عرصه باز هم مغفول و مهجور خواهد ماند.

,

منبع:ایرنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه