اخبار داغ

در گفتگو با باغداران سمنانی عنوان شد؛

مسئولان برای تکمیل برق‌کشی باغات سمنان فکری کنند/ ماجرای نامه‌ هشت‌ماه قبل کشاورزان به مسئولان سمنان

مسئولان برای تکمیل برق‌کشی باغات سمنان فکری کنند/ ماجرای نامه‌ هشت‌ماه قبل کشاورزان به مسئولان سمنان
یک باغدار سمنانی و عضو هیأت علمی دانشگاه این استان گفت: پرسش ما در ابتدا این بود که آیا باغات جزئی از شهر سمنان هستند یا خیر؟ اگر هست، آیا نباید برای حفظ این اراضی، بودجه شهری هزینه شود؟. اگر غیر از این است، دوستان بگویند باغات را نمی‌خواهیم و همه را به مناطق مسکونی تبدیل کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چندی قبل مطلب انتقادی یکی از مخاطبان مرآت و از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی را منتشر کردیم که در آن نظراتی را نسبت به پروژه‌های در حال اجرا در باغات سمنان ارائه کرده بود. روابط عمومی شهرداری سمنان پس از انتشار مطلب در پیامی اعلام کرد که جوابیه‌ای برای مطلب مذکور آماده و ارسال خواهد شد اما به فاصله کوتاهی، به جای ارسال جوابیه، انتشار مطلبی در مرآت را به اطلاع دکتر سعدالدین از اساتید خوش‌نام دانشگاه سمنان رساندند!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , مرآت,

دکتر سعدالدین در تماس با خبرنگار مرآت، مراتب اعتراض خود را نسبت به مطلب منتشرشده در مرآت اعلام کردند و از خبرنگار مرآت خواستند تا ضمن حضور در باغ ایشان، پاسخی برای مطلب مذکور آماده شود. خبرنگار مرآت، ضمن تأکید بر آن که روحیه علمی ایجاب می‌کند که از تضارب آراء استقبال کنیم، دعوت دکتر سعدالدین برای گفتگو را پذیرفت.

,

مرآت طی یکسال و نیم گذشته، در قالب چندین گزارش انتقاداتی را نسبت به رویکردهای شهرداری سمنان مطرح کرده بود و در هیچ‌یک از نقدهای جدی، شهرداری حاضر به برقراری گفتگوی جدی و پاسخگویی به افکار عمومی نشده بود اما از آن‌جا که مرآت بر خلاف شهرداری سمنان می‌کوشد از هر فرصتی برای گفتگو و تضارب آراء استفاده کند، گفتگویی صمیمی را با دکتر سعدالدین و جمعی از باغداران و کشاورزان که ایشان از آن‌ها دعوت کرده بود، ترتیب داد.

,

آن‌چه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفتگوست. امید است، باب گفت‌و‌شنود درباره گنجینه ارزشمند باغات سمنان، همواره مفتوح باشد.

,

مرآت: جناب آقای سعدالدین! در ابتدا خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید و از تحصیلات خود بگویید.

, مرآت: جناب آقای سعدالدین! در ابتدا خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید و از تحصیلات خود بگویید.,

من سیف‌الله سعدالدین هستم. دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی گذرانده‌ام. پس از اتمام دوره دکترا در دانشگاه سمنان به عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده مهندسی مکانیک، مشغول فعالیت شدم. این لطف خدا به من است که امروز دانشجویانم در سطح جهان، کمی از خودم شناخته‌شده‌تر هستند.

,

من از این که می‌بینم دانشجویانی که روزی با من کار می‌کردند، امروز هم‌ارز من یا قوی‌تر از من هستند، لذت می‌برم. من افتخاراتی را که کسب کرده‌ام به همه ملت ایران تقدیم می‌کنم. نام من در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارد. ما در حوزه نانوسیال‌ها اقدامات زیادی انجام داده‌ایم؛ اقداماتی که در اقتصاد انتقال حرارت و مکانیک سیالات تحول ایجاد کرده است.

,

اما در کنار این اقدامات، ما باغات خود را آباد نگه‌داشته‌ایم و محصولات خوبی هم برداشت می‌کنیم. من بسیاری از مقالاتم را در باغ خود، با فکری آزاد می‌نویسم. واقعیت این است که در مقاطعی، کم‌لطفی‌هایی نسبت به باغات روا داشته شده است. از طرفی وقتی به دلیل برداشت از آب کشاورزی برای تأمین آب شرب، کشاورزان با کمبود آب مواجه شدند، بسیاری از باغات دایر، بایر شدند.

,

 

,

پیش‌تر 30 درصد از آب جاری در انهار باغات هدر می‌رفت

, پیش‌تر 30 درصد از آب جاری در انهار باغات هدر می‌رفت, پیش‌تر 30 درصد از آب جاری در انهار باغات هدر می‌رفت,

مرآت: بایر شدن باغات خسارت سنگینی برای یک شهر حاشیه‌کویری به شمار می‌رود. در مقاطعی خیابان‌کشی‌هایی که توسط شهرداری‌ها صورت گرفت روند بایر شدن باغات را تسریع کرد؛ موافقید؟

, مرآت: بایر شدن باغات خسارت سنگینی برای یک شهر حاشیه‌کویری به شمار می‌رود. در مقاطعی خیابان‌کشی‌هایی که توسط شهرداری‌ها صورت گرفت روند بایر شدن باغات را تسریع کرد؛ موافقید؟,

بله پس از بایر شدن باغات، تغییر کاربری، ریه‌های شهر را تکه‌تکه کرد! سودای ساخت‌وسازها و خیابان‌کشی‌ها سبب شد که ارزش افزوده ساخت و ساز با ارزش افزوده فروش محصولات باغات جایگزین شود. من تقریبا با تمام شهردارها و معاونانشان در این‌باره صحبت کردم. پیشتر 30 درصد از آبی که با زحمت به دست می‌آمد، به دلیل وضعیت نامناسب انهار، هرز می‌رفت و تبخیر می‌شد.

,

, ,

 

,

من به آقای ناظم‌رضوی، شهردار سمنان گفتم که اگر کانال‌ها و فضای پیرامون آن اصلاح شود، علاوه بر جلوگیری از هرز رفتن آب، رفت و آمد کشاورزان برای کنترل آب و سرکشی به باغات راحت‌تر اتفاق می‌افتد. از طرفی در بسیاری از کشورها، گردشگران تنها به تماشای آثار باستانی و تاریخی اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه بازدید از مکان‌هایی مثل کوچه‌باغ‌های ما برای آن‌ها جذاب است.

,

کشاورزان به دلیل نبود روشنایی در باغات با مشکل مواجه می‌شوند

, کشاورزان به دلیل نبود روشنایی در باغات با مشکل مواجه می‌شوند, کشاورزان به دلیل نبود روشنایی در باغات با مشکل مواجه می‌شوند,

من چند روز قبل دیدم که یک زوج جوان، در جزیره‌های استراحتگاهی که از قدیم در باغات تعبیه شده، مشغول استراحت هستند. نکته دیگر آن که کشاورزانی که شب‌ها برای استفاده از آب به باغات می‌آیند، به دلیل نبود روشنایی، با دشواری روبرو می‌شوند. من پس از جلب نظر شهردار سمنان، انهار را به گونه‌ای طراحی کردم که چهار برابر دبی اسمی‌ را می‌توانند عبور بدهند.

,

, ,

 

,

مرآت: بنابراین سخن شما این است که پروژه بازسازی انهار به صورت کارشناسی‌شده انجام شده است.

, مرآت: بنابراین سخن شما این است که پروژه بازسازی انهار به صورت کارشناسی‌شده انجام شده است,

بله. درباره این که یک منتقد نوشته بودند که پروژه اصلاح انهار و باغ‌راه‌ها کارشناسی نشده باید بگویم کارشناسی انجام شده، کارشناسی آن را هم من انجام داده‌ام؛ بفرمایید پروفسور سعدالدین کارشناسی آن را انجام داده؛ کارشناسی انهار را من به عنوان دانشمند برتر جهان انجام داده‌ام.

,

مرآت: شما مقاله مذکور را مطالعه کرده‌اید؟

, مرآت: شما مقاله مذکور را مطالعه کرده‌اید؟,

خیر آن‌قدر ناراحت شدم که مقاله را نخوانده‌ام.

,

مرآت: دوستان شهرداری به شما گفتند که مقاله‌ای در مرآت درج شده؟

, مرآت: دوستان شهرداری به شما گفتند که مقاله‌ای در مرآت درج شده؟,

بله به من منتقل کردند.

,

مرآت: ای کاش پیش از نقد، مقاله را می‌خواندید. به گمانم اصل سخن این است که اگر پروژه‌ای در باغات انجام می‌شود باید مستظهر به یک طرح جامع با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات تخصصی مرتبط با اقتصاد، گردشگری، کشاورزی و... باشد. نکته دیگر اشاره برخی از مردم به ماجرای سنگ‌چین کردن جوی خیابان فردوسی و عوارض نامطلوب آن برای درختان است.

, مرآت: ای کاش پیش از نقد، مقاله را می‌خواندید. به گمانم اصل سخن این است که اگر پروژه‌ای در باغات انجام می‌شود باید مستظهر به یک طرح جامع با درنظر گرفتن تمامی ملاحظات تخصصی مرتبط با اقتصاد، گردشگری، کشاورزی و... باشد. نکته دیگر اشاره برخی از مردم به ماجرای سنگ‌چین کردن جوی خیابان فردوسی و عوارض نامطلوب آن برای درختان است.,

کسانی که درباره عوارض نامطلوب سنگ‌چین کردن نهر خیابان هفت‌تیر سخن می‌گویند، باید نظر خود را درباره خیابان ولیعصر(عج) تهران هم بیان کنند. در گذشته اتفاقات نامطلوبی رخ می‌داد؛ مثلا منِ نوعی در باغم به گونه‌ای درخت می‌کاشتم که از آبِ مردم که در نهر اصلی جاری است، استفاده کنم.

,

مسائل بسیاری فدا شده تا الزامات سنتی در باغات رعایت شود

, مسائل بسیاری فدا شده تا الزامات سنتی در باغات رعایت شود, مسائل بسیاری فدا شده تا الزامات سنتی در باغات رعایت شود,

اگر شهرداری همت نمی‌کرد و به کمک کشاورزان نمی‌آمد، آب هدر می‌رفت. خیلی از مسائل فدا شده تا مسائل سنتی رعایت و شکل ظاهری مطلوب حفظ شود. شهرداری البته با درخواست مردم این کار را انجام داده است و چنان‌که دوستانی گفته‌اند این اقدامات مورد اعتراض کشاورزان بوده، نیست. ببینید، پرسش ما در ابتدا این بود که آیا باغات جزئی از شهر سمنان هستند یا خیر؟

,

, ,

 

,

اگر هست که هست، نباید برای حفظ این اراضی، بودجه شهری هزینه شود؟ طبیعتا باید بشود. اگر غیر از این است، دوستان بگویند باغات را نمی‌خواهیم و همه را به مناطق مسکونی تبدیل کنند! بنابراین دوستان باید به این نکته توجه کنند که این اراضی در محدوده شهری است و شهرداری باید در این محدوده هزینه کند. من می‌خواستم به باغم آب و برق بیاورم، می‌گفتند خارج از محدوده است! بسیار خب! اگر خارج از محدوده است، فکری به حال ما بکنید.

,

نامه‌ی هشت‌ماه قبل باغ‌داران و کشاورزان به مسئولان برای ساماندهی باغات

, نامه‌ی هشت‌ماه قبل باغ‌داران و کشاورزان به مسئولان برای ساماندهی باغات, نامه‌ی هشت‌ماه قبل باغ‌داران و کشاورزان به مسئولان برای ساماندهی باغات,

مرآت: باغات در حالی خارج از محدوده تلقی می‌شوند که روزی سمنان شهری در باغ بوده!

, مرآت: باغات در حالی خارج از محدوده تلقی می‌شوند که روزی سمنان شهری در باغ بوده!,

بله؛ در برخی از کشورها، آثار بسیار دم دستی را از قدیم‌الایام حفظ کرده‌اند اما ما این آثار طبیعی را چنان‌که شایسته است حفظ نکرده‌ایم. مسأله امنیت نیز اهمیت دارد. موارد بسیاری از سرقت احشام در باغات اتفاق افتاده؛ نیروی انتظامی می‌گوید راه برای نظارت مناسب نیست؛ خب بیایید راه بکشید! حدود 8 ماه قبل، جمعی از کشاورزان و باغداران واقع در حدفاصل استخر کدیور تا کوی کدیور، طی نامه‌ای به شهردار، فرماندار و رئیس شورا، همین دغدغه‌ها را مطرح کردند.

,

, ,

 

,

کشاورزان در نامه مذکور نوشته بودند که در کوچه‌های تنگ و سنگلاخ و ناهموار و با وجود دیوارهای گلی، فرسوده و نامطمئن، تردد ما به سختی انجام می‌شود. سخن آن‌ها در نامه این بود که به دلیل عدم توجه مسئولان، عدم توجیه اقتصادی و عدم دسترسی مناسب به باغات، اکنون ریه‌های شهر بیمار شده است. کشاورزان در نامه نوشته بودند برای حفظ آب‌پخش‌کن‌های مسیر و ایجاد فضایی طبیعی و بانشاط، ما کشاورزان را یاری کنید.

,

کشاورزان در نامه دیگری از شهردار برای ترمیم دیوارهای منطقه اسپیدار به سفیدپل درخواست کرده‌اند. درباره آب‌انبار هم من به شهردار و دیگر مسئولان گفتم من هر کمکی که لازم باشد می‌کنم، شما فقط آب لوله‌کشی را به آب‌انبار برسانید تا گردشگران بتوانند از آب آب‌انبار استفاده کنند. نکته دیگر آن که بسیاری از باغ‌داران امروز محصولاتشان را با فرغون جابجا می‌کنند.

,

روی آب‌پخش‌کن‌ها تراز بگذارید!

, روی آب‌پخش‌کن‌ها تراز بگذارید!, روی آب‌پخش‌کن‌ها تراز بگذارید!,

مرآت: طبعا انتقال محصولات کشاورزی یک مسأله مهم است که باید در طرح جامعی که برای باغات تدوین می‌شود، مدنظر قرار بگیرد.

, مرآت: طبعا انتقال محصولات کشاورزی یک مسأله مهم است که باید در طرح جامعی که برای باغات تدوین می‌شود، مدنظر قرار بگیرد.,

اگر مسیرها اصلاح شود، کشاورزان راحت‌تر می‌توانند محصولاتشان را جابجا کنند. در آخر باید بگویم که آن‌چه انجام داده‌ایم همراه با کارشناسی، عدالت، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری بوده است. می‌توانید روی آب‌پخش‌کن‌ها تراز بگذارید.(می‌خندد) نکته دیگر آن که من به خاطر نمی‌آورم که پیش از این مسئولی در این‌جا دوری زده باشد اما تیم فعلی شهرداری دارد به باغات توجه می‌کند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

(توضیح تصویر: بازدید چندسالِ قبل استاندار، رئیس و اعضای شورای شهر و جمعی دیگر از مسئولان از باغ‌راه‌های سمنان)

, (توضیح تصویر: بازدید چندسالِ قبل استاندار، رئیس و اعضای شورای شهر و جمعی دیگر از مسئولان از باغ‌راه‌های سمنان),

ادامه اظهارات دکتر سعدالدین: وقتی من می‌خواهم مطلبی بنویسم، باید عدالت داشته باشم و ببینم آیا تا بحال کاری در باغات انجام شده بود؟ هیچ کاری انجام نشده بود. وقتی دوستان شهرداری مطلب را برای من فرستادند، عصبانی شدم و از این که در تماس تلفنی هم تند صحبت کردم، عذر می‌خواهم. هر مطلبی هم که نیاز به پاسخگویی داشته باشد، من در خدمت خواهم بود.

, ادامه اظهارات دکتر سعدالدین: ,

امیدوارم گزارش خوبی بنویسید که هم کشاورزان دلگرم شوند و هم دوستان شهرداری.

,

 مرآت: از توضیحات شما بسیار سپاسگزارم. طبعا پس از درج مطالب باید منتظر جوابیه باشیم اما حضور امروز به معنای آن است که مرآت بر خلاف شهرداری از هر فرصتی برای گفتگو بهره می‌‌گیرد و آماده پذیرش نظرات مختلف است. آن‌چه که پیشتر نگاشته شده بود نیز نفی رسیدگی به باغات نبوده است. در واقع پرسش کانونی ما این است که آیا اقدامات انجام شده به معنای دقیق کلمه بر مبنای یک طرح جامع شامل مولفه‌های اقتصادی، گردشگری، زیست‌محیطی و... بوده است؟

,  مرآت: از توضیحات شما بسیار سپاسگزارم. طبعا پس از درج مطالب باید منتظر جوابیه باشیم اما حضور امروز به معنای آن است که مرآت بر خلاف شهرداری از هر فرصتی برای گفتگو بهره می‌‌گیرد و آماده پذیرش نظرات مختلف است. آن‌چه که پیشتر نگاشته شده بود نیز نفی رسیدگی به باغات نبوده است. در واقع پرسش کانونی ما این است که آیا اقدامات انجام شده به معنای دقیق کلمه بر مبنای یک طرح جامع شامل مولفه‌های اقتصادی، گردشگری، زیست‌محیطی و... بوده است؟,

میرحاج، یکی از باغ‌داران و از کارکنان شهرداری سمنان: آقای دکتر سعدالدین در جریان هستند که قرار بود دکتر شادپور در این خصوص یک نقشه راه تهیه کنند و تهیه کردند و به آقای مهندس دارایی تحویل دادند. ما در دوره شهرداران پیشین، با وجود درخواست‌های فراوان، به هیچ عنوان نتوانستیم چنین کاری انجام بدهیم. اگر بنا به مستندات موجود، مطلبی در این زمینه ارائه شود، سپاسگزار خواهیم بود.

,

نیروی انتظامی می‌گفت اول راهتان را درست کنید تا برای گشت‌زنی نیرو بفرستیم!

, نیروی انتظامی می‌گفت اول راهتان را درست کنید تا برای گشت‌زنی نیرو بفرستیم!, نیروی انتظامی می‌گفت اول راهتان را درست کنید تا برای گشت‌زنی نیرو بفرستیم!,

مرآت: دیدگاه شما را می‌شنویم. درباره امنیت محدوده باغات بگویید و این که برخی نگران‌اند تا تجربه سنگ‌چین کردن جوی آب خیابان فردوسی تکرار و درختان کوچه‌باغ‌ها به واسطه این اقدام خشک شوند. دیدگاه شما چیست؟

, مرآت: دیدگاه شما را می‌شنویم. درباره امنیت محدوده باغات بگویید و این که برخی نگران‌اند تا تجربه سنگ‌چین کردن جوی آب خیابان فردوسی تکرار و درختان کوچه‌باغ‌ها به واسطه این اقدام خشک شوند. دیدگاه شما چیست؟,

یکی از باغ‌داران و کشاورزان: وقتی به نیروی انتظامی می‌گفتیم که نیروهایی برای گشت‌زنی بفرستد، می‌گفتند شما اول راهتان را درست کنید تا من نیرو بفرستم! اگر راه‌ها درست شود، دزدی‌ها کم‌تر و امنیت منطقه بیشتر می‌شود. یک نکته هم درباره خیابان هفت‌تیر بگویم. با توجه به این که خیابان آن‌جا آسفالت است، سنگ‌چین کردن جوی‌های آن‌جا با این‌جا تفاوت دارد. درختان باغات، در عمق زمین ریشه دوانده‌اند و از آب داخل باغات هم استفاده می‌کنند و هرگز خشک نمی‌شوند.

, یکی از باغ‌داران و کشاورزان:,

اگر به این منطقه توجه نشود، باغات خشک می‌شود و این‌جا هم به بیابان تبدیل می‌شود.

,

, ,

 

,

برای برخی پارک‌ها میلیاردی هزینه شده اما از ظرفیت باغات به درستی استفاده نشده است

, برای برخی پارک‌ها میلیاردی هزینه شده اما از ظرفیت باغات به درستی استفاده نشده است, برای برخی پارک‌ها میلیاردی هزینه شده اما از ظرفیت باغات به درستی استفاده نشده است,

مرآت: نظر شما چیست؟ در حالی که برای اجرای برخی پروژه‌ها هزینه‌های زیادی می‌شود، باغات در چندین‌سال گذشته از این برنامه‌ها چندان بهره‌مند نبوده‌اند.

, مرآت: نظر شما چیست؟,

یکی از باغ‌داران و کشاورزان: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که باغ کودک با وجود بازسازی، مرکز رد و بدل کردن مواد مخدر نیست! برای برخی پارک‌ها و تفریح‌گاه‌‌ها میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند. اما در مقابل از میدان امام رضا(ع) و جهادیه و زاوقان گرفته تا پشت ترمینال و میدان امام حسین(ع) و سیلوی شهید صنعتی‌زاده، محدوده باغات ما بوده است. قدمت برخی از درختان باغات سمنان، به 60 تا 100 سال می‌رسد. متأسفانه از این ظرفیت طبیعی درست استفاده نکرده‌ایم.

,

, ,

 

,

مرآت: جناب سعدالدین، درباره محصولات باغی برایمان بگویید. نظر شما را درباره تخریب‌های صورت‌گرفته در باغات طی چندین‌سال گذشته نیز می‌شنویم.

, مرآت: جناب سعدالدین، درباره محصولات باغی برایمان بگویید. نظر شما را درباره تخریب‌های صورت‌گرفته در باغات طی چندین‌سال گذشته نیز می‌شنویم.,

سعدالدین، از باغداران و برادر دکتر سعدالدین: در ابتدا باید بگویم کشاورزانی که در این‌جا حضور دارند، در واقع نمایندگان کشاورزان هستند. ما همه اختیارات را به آقای دکتر سعدالدین داده‌ایم و زیرنظر ایشان فعالیت می‌کنیم. اما نکته‌ای درباره محصولات باغات بگویم. کیفیت میوه‌های باغات سمنان بسیار بالاتر از کیفیت میوه‌هایی است که در بازار میوه عرضه می‌شود. ما کشاورزان وقتی برخی از سیب‌های بازار را می‌بینیم، می‌گوییم این‌ها سیب‌های بادریخته است! انگورهای بازار در برابر انگورهای باغات سمنان، انگور نبود. متأسفانه باغات یکی پس از دیگری به ساختمان تبدیل شدند! پس از این که باغ‌داران با کمبود آب مواجه شدند، گفتند باغ‌داری دیگر فایده ندارد!

,

باغاتی که تقریبا سرسبز مانده، باغاتی است که از عمدتا از آب چاه در آن استفاده شده است. البته آب چاه هم دست‌کم 30 درصد هدر می‌رود. کشاورزی باغی سمنان در محاصره ساختمان‌هاست. باغات، ریه‌های طبیعی شهر هستند و اگر از بین بروند، سمنان مثل کلان‌شهرها آلوده می‌شود. کشاورزی پایین راه‌آهن به درد هوای شهر سمنان نمی‌خورد و سردرختی هم ندارد.

,

نیروی انتظامی به مناطق تاریک باغات سرکشی نمی‌کند

, نیروی انتظامی به مناطق تاریک باغات سرکشی نمی‌کند, نیروی انتظامی به مناطق تاریک باغات سرکشی نمی‌کند,

درباره امنیت هم باید بگویم که وضعیت بهتر شده است. چندی قبل، سحر که از آبیاری برمی‌گشتم دو مأمور نیروی انتظامی از من سوال کردند که کجا بودی؟ و نامم را پرسیدند. استعلام ماشینم را هم که پارک کرده بودند، گرفته بودند. اما چند قدمی پایین‌تر هم تاریک است و هم راه ماشین‌رو نیست و طبعا پلیس به آن‌جا نمی‌رود. من نگران از دست رفتن کشاورزی این منطقه هستم.

,

 

,

, ,

وقتی راه‌آب‌ها و راه‌ها اصلاح نشده باشند، این اتفاق محتمل است. پسرم یک‌بار جوی آب را لایروبی کرده بود، وقتی آمد گفت اصلا قید کشاورزی را بزنیم! دست‌هایش تماما تاول زده بود! لایروبی انهار بهسازی‌نشده دشوار است.

,

مرآت در پایان ابراز امیدواری می‌کند با تلاش مسئولان و باغ‌داران و با همراهی کارشناسان و صاحب‌نظران، باغات سمنان رونق دیرینه خود را بازیابند.

,

 

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه