اخبار داغ

آغاز فصل کار و تلاش در شالیزارهای گیلان/ از آماده سازی زمین تا خزانه گیری برنج + فیلم

آغاز فصل کار و تلاش در شالیزارهای گیلان/ از آماده سازی زمین تا خزانه گیری برنج + فیلم
با آغاز سال جدید، کار و تلاش کشاورزان گیلانی برای آماده سازی زمین و خزانه گیری آغاز شده است. این در حالی است که کشاورزان با معضلی به نام "کرونا" هم مواجه شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، فروردین آغاز کار و تلاش کشاورزان در شالیزارها است. شالیکاران استان با انجام شخم اولیه زمین را آماده نشاء برنج می کنند. این در حالی است که کشاورزان با معضلی به نام "کرونا" مواجه شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

کشاورزان برای اتمام شخم اول شالیزارهای خود از بارندگی ها و آبهای سطحی نهایت استفاده را برده اند.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در توصیه هایی به کشاورزان، گفت: با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا توجه بیشتر به کشت مکانیزه موجب کاهش هزینه تولید و عدم استفاده از کارگرهای نشاکار و افزایش ایمنی و سرعت در انجام کار و خروج هر چه سریعتر از مزرعه می شود مورد تاکید فراوان است.

,

وی افزود:  تاکنون شخم اول در ۷۸درصد از شالیزارها انجام شده که به زودی به ۹۰درصد خواهد رسید.

,

وی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزارهکتار اراضی شالیزاری دارد، افزود: شخم اول شالیزارها امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است.

,

خزانه گیری برنج یا توم بیجار

, خزانه گیری برنج یا توم بیجار,

خزانه ی شالیزار (توم بیجار) محوطه ی کوچکی است که درآن بذر برنج (شلتوک) می پاشند و ساقه ی برنج نخستین روزهایش را درآن به سرمی برد. این محوطه را برحسب نوع زمین وموقعیت مکانی آن انتخاب می کند.

,

در همه ی منطقه ی جنوبی و دشت مرکزی گیلان، خزانه مستطیلی یا دایره ای شکل و بعضی اوقات هم در حاشیه ای برنجزار با پشته ای بلندتراز مرزها قرار دارد.

,

زمان آماده کردن خزانه به هوای منطقه بستگی دارد. ولی معمولا نیمه ی دوم فروردین ماه است. خاک خزانه ی برنج را با بیل یا کج بیل مخصوص شالیزار (بیجاربلو) شخم زده و خاک برگردان می کند. با دست عمق زمین را می کاوند و ته مانده ی گیاهان خودرو را بیرون می کشند.

,

آن گاه خزانه را با بیل به قطعه (کله) های کوچکتر تقسیم کرده، مرزهای ظریف اطراف آن را می سازند. سپس خزانه را آبیاری می کنند، خاکش را با لگد می کوبند تاکلوخ هایش ازهم بازشود و سپس با دست و ماله زمین را هموار و صاف کرده، کمی کود به آن می افزایند. درخزانه از پهن گاو و گوسفند، پوسته های برنج و فضولات مرغ و کرم ابریشم به عنوان کود استفاده می شود. پس از آبیاری و کودپاشی، یک روزبه خزانه استراحت می دهند تا کود به طور کامل درآن نشت کند. روز بعد خزانه را به میزانی آب می دهند که آب به بلندی یک بند انگشت سطح آن را بپوشاند.

,

در ادامه فیلم "ارسلان محمدنیا" را از مراحل ساخت محل خزانه گیری یا توم بیجار را در روستای نوده شفت می بینید:

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه