اخبار داغ

بلایی که کرونا و سوء مدیریت دولت برسر مرغداری‌ها آورد/ جوجه کُشی به جای جوجه کِشی!

بلایی که کرونا و سوء مدیریت دولت برسر مرغداری‌ها آورد/ جوجه کُشی به جای جوجه کِشی!
مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: حال که دولت دان را گران کرده، اعلام کرد مرغداری‌ها باید ما‌به‌التفاوت قیمت دانی که خریداری کردند و تحویل نگرفتند را پرداخت کنند که این، اصلا درست نیست و ظلم مضاعفی برای مرغدار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، طی دو روز گذشته فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در تهران منتشر شد و مطرح شده بود واحدهای مرغداری به دلیل عدم توانایی تهیه دان مورد نیاز برای مرغداری‌ها دست به این اقدام زدند و علاوه بر تهران در سایر استان‌ها نیز این اتفاق در حال انجام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،, ،, طی دو روز گذشته فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در تهران منتشر شد و مطرح شده بود واحدهای مرغداری به دلیل عدم توانایی تهیه دان مورد نیاز برای مرغداری‌ها دست به این اقدام زدند و علاوه بر تهران در سایر استان‌ها نیز این اتفاق در حال انجام است.,

قیمت دان چند ماهی است افزایش بسیار زیادی داشته و واحدهای مرغداری کشور را با مشکل مواجه کرده است.

,

افزایش 70 درصدی قیمت دان

, افزایش 70 درصدی قیمت دان, افزایش 70 درصدی قیمت دان,

سید حسین خیریه مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص اظهار کرد: واحدهای مرغداری دان مورد نیاز را از وارد کننده‌ها و بازارگاه خریداری می‌کنند.

,

وی با بیان این‌که قیمت دان طی چند ماه گذشته حدود 70 درصد افزایش داشته، افزود: قیمت هر کیلوگرم سویا که 2400 تومان بوده در حال حاضر تا 4 هزار و 700 تومان در بازار عرضه می‌شود.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم ذرت که 1350 تومان بوده، دولت آن را 150 تومان افزایش داد که 1500 تومان به فروش برسد اما در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ذرت بیش از 3 هزار تومان است.

,

خیریه عنوان کرد: عدم تامین ارز مورد نیاز برای واردات دان نیز بر افزایش قیمت دان تاثیر گذاشته است.

,

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت دان، مرغدارها برای خرید جوجه رغبتی ندارند و جوجه‌ای که باید 3500 تومان به فروش برسد با افت قیمت مواجه شده و 300 تا 600 تومان به فروش می‌رسد. در این شرایط قیمت جوجه از 2 هزار تا 2500 تومان از قیمت تمام شده برای مرغدار کمتر است و متضرر می‌شوند.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: متاسفانه گوشت مرغ که تولید شد و قرار بود با قیمت هر کیلوگرم 12 هزار و 900 تومان در بازار به فروش برسد، هر کیلوگرم از 6 تا 8 هزار تومان به فروش می‌رسد و مرغدار گوشتی نیز دچار ضرر بسیار زیادی شده است.

,

مرغداری‌های در آستانه ورشکستگی

, مرغداری‌های در آستانه ورشکستگی, مرغداری‌های در آستانه ورشکستگی,

خیریه با بیان این‌که مرغدار باید دان را با قیمت بسیار زیاد بخرد و گوشت را با قیمت پایین عرضه کند، اظهار کرد: اگر فورا علاجی برای این مسئله نشود، صنعت طیور کشور دچار مشکل خواهد شد و بسیاری از مرغدارها ورشکست می‌شوند.

,

وی با اشاره به این‌که برای افزایش قیمت دان دو موضوع مطرح است، گفت: در حال حاضر به دلیل این‌که عرضه دان در بازار کم شده قیمت‌ها بسیار افزایش داشته است.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسئله دیگری که باعث افزایش قیمت دان شده این است که وقتی مرغدار می‌خواهد از بازارگاه، دان خریداری کند باید دولت بر قیمت‌ها نظارت کند که این‌گونه نیست.

,

خیریه ادامه داد: وقتی قرار است دان توسط مرغدار از بازارگاه خریداری شود می‌گویند مرغدار باید هزینه دان را به یک حساب واریز کند و هزینه بازارگاه را به حساب دیگری که در این شرایط دان به قیمتی که باید به مرغدار فروخته شود نیست.

,

تامین 20 درصد دان مورد نیاز مرغداری‌ها توسط دولت

, تامین 20 درصد دان مورد نیاز مرغداری‌ها توسط دولت, تامین 20 درصد دان مورد نیاز مرغداری‌ها توسط دولت,

وی تصریح کرد: دانی که مرغدار باید با قیمت دولتی از شرکت پشتیبانی امور دام تهیه کند فقط 20 درصد دان مورد نیاز مرغداری‌ها است و مابقی دان مورد نیاز مرغداری‌ها با قیمت بالاتر از قیمت مصوب خریداری می‌شود.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: ذرت و سویا که دان اصلی مرغداری‌ها است از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

,

عدم تامین ارز توسط دولت

, عدم تامین ارز توسط دولت, عدم تامین ارز توسط دولت,

خیریه تصریح کرد: چون دولت ارز مورد نیاز دان وارداتی را دیر تامین کرده بسیاری از محموله‌های دان خریداری شده در بنادر متوقف شده و تا زمانی‌که ارز تامین نشود اجازه تخلیه داده نخواهد شد.

,

وی با بیان این‌که دولت با تامین نکردن ارز برای وارد کننده‌های دان مشکل به وجود آورده است، افزود: یکی از واحدهای مرغداری ما، آبان ماه سال گذشته دان مورد نیاز مرغداری را خریداری کرد و هزینه پرداخت شده اما هنوز دان را تحویل نگرفته است.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: حال که دولت دان را گران کرده گفته مرغداری‌ها باید ما‌به‌التفاوت قیمت دانی که خریداری کردند و تحویل نگرفتند را پرداخت کنند که اصلا درست نیست و ظلم مضاعفی برای مرغدار است.

, مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: حال که دولت دان را گران کرده گفته مرغداری‌ها باید ما‌به‌التفاوت قیمت دانی که خریداری کردند و تحویل نگرفتند را پرداخت کنند که اصلا درست نیست و ظلم مضاعفی برای مرغدار است.,

خیریه تصریح کرد: وقتی دولت نتوانسته ارز مورد نیاز را تامین و دان را وارد کند چرا مرغدار باید هزینه خسارت وارد شده از ناحیه دولت را پرداخت کند؟

,

وی اظهار کرد: در حال حاضر مرغداری‌های گوشتی و مادر در وضعیت مالی خوبی نیستند و توانایی پرداخت اقساط بانک‌ها و حقوق پرسنل را ندارند.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: وقتی جوجه‌ای را که باید به قیمت 3500 تومان به فروش برسد به 500 تومان می‌فروشیم باید با مشکلات مالی مواجه شویم.

,

خیریه با بیان این‌که کاهش تولید نداشتیم، گفت: جوجه در حال پرورش متوجه افزایش قیمت دان نمی‌شود و مجبور هستیم دان مورد نیاز مرغداری را با قیمت زیاد تهیه کرده و شاهد افزایش ضررهای بعدی باشیم.

,

وی بیان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواستند تولید را افزایش دهند که برای ایام عید و ماه مبارک رمضان با قیمت پایین در بازار عرضه کنند لذا جوجه مورد نیاز برای کشور در ماه که حداکثر 115 میلیون قطعه است را به 140میلیون قطعه جوجه افزایش داده و در کشور توزیع کردند و به مرغ تبدیل شد. 

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نیز جوجه خریداری کرد و برنامه‌ریزی شد برای ایام عید و ماه مبارک رمضان گوشت و تخم مرغ با قیمت پایین عرضه شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا نه تنها تولیدات مازاد استفاده نشد بلکه نیاز عادی و ماهانه مردم در این دو ماه مورد استفاده قرار نگرفت.

,

خیریه اظهار کرد: با این برنامه ریزی‌ها دپوی بسیار زیادی از مرغ گوشتی در کشور ایجاد شد و قیمت مرغ گوشتی کاهش بسیار زیادی داشت.

, خیریه اظهار کرد: با این برنامه ریزی‌ها دپوی بسیار زیادی از مرغ گوشتی در کشور ایجاد شد و قیمت مرغ گوشتی کاهش بسیار زیادی داشت.,

وی ادامه داد: مرغدارهای گوشتی به دلیل تهیه دان گران و عرضه گوشت ارزان قیمت با مشکلات مالی جدی مواجه شدند.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی تاکید کرد: دولت باید هر چه سریعتر فکری برای صنعت طیور کشور بردارد وگرنه این صنعت دچار مشکل زیادی خواهد شد. 

,

تبدیل 300هزار تخم مرغ نطفه‌دار به خوراکی در خراسان‌جنوبی

, تبدیل 300هزار تخم مرغ نطفه‌دار به خوراکی در خراسان‌جنوبی, تبدیل 300هزار تخم مرغ نطفه‌دار به خوراکی در خراسان‌جنوبی,

خیریه تصریح کرد: حدود 10 روز قبل انجمن تولید کنندگان جوجه یکروزه تصمیم گرفت در تمام کشور 20 میلیون تخم مرغ نطفه‌دار را حذف کند. تخم مرغ‌های نطفه دار به جای انتقال به دستگاه جوجه‌کِشی به سردخانه منتقل کرده و بعد از نطفه میری تخم مرغ به جای تبدیل به جوجه به صورت تخم مرغ خوراکی به فروش برسد. تخم مرغی که باید هر کیلو گرم 2500 تومان از واحدهای مرغداری  به فروش برسد را کیلویی 50 تومان به فروش می‌رسانند.

,

وی اظهار کرد: ما در مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی 300 هزار تخم مرغ نطفه‌دار را به تخم مرغ خوراکی تبدیل و وارد بازار کردیم.

,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی افزود: تخم مرغی که باید هر کیلوگرم 2500 تومان به فروش می‌رساندیم را 900 تومان فروختیم و این خود نیز خسارت مضاعفی برای ما در شرایطی که دان را بسیار گران خریداری می‌کنیم، است.

,

خیریه تاکید کرد: از دولت درخواست داریم هرچه سریعتر ارز مورد نیاز واردکننده های دان را تامین و ذرت و سویاهایی که در بنادر منتظر تامین ارز است را بین مرغداری‌های سراسر کشور توزیع کند.

,

وی در مورد زنده به گور کردن جوجه‌ها، گفت: جوجه کالای انباری نیست اگر جوجه تولید شده مشتری نداشته باشد مرغدار یک تا دو روز می‌تواند نگه دارد بعد از آن مجبور است حذف کند.

,

بلایی که کرونا و سوء مدیریت صمت و ستاد تنظیم بازار برسر مرغداری‌ها آورد

, بلایی که کرونا و سوء مدیریت صمت و ستاد تنظیم بازار برسر مرغداری‌ها آورد, بلایی که کرونا و سوء مدیریت صمت و ستاد تنظیم بازار برسر مرغداری‌ها آورد,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی بیان کرد: در دنیا سیستم مرغداری تخم گذار 50 درصد جوجه‌هایی که تولید می‌شود روزانه خفه و حذف می‌کند. مرغداری های تخم گذار تجاری وقتی جوجه تولید می‌کنند، تمام خروس‌هایی که از تولیدات به عمل می‌آید را همان روز حذف می‌کنند و این کار همیشگی است اما مسئله‌ای که اخیرا در کشور در مورد حذف جوجه ها انجام می‌شود به دلیل کمبود و گران بودن دان و نهاده است مشکلی که توسط دولت به وجود آمده و دولت باید پاسخگو باشد.

,

خیریه تصریح کرد: بلایی که برای مرغداری‌های کشور به وجود آمده و موجب خسارت شده به دلیل سوء مدیریت ستاد تنظیم بازار و سازمان صمت بوده که بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار به منظور پایین نگه داشتن قیمت مرغ و تخم مرغ جهاد کشاورزی را مجبور به تولیدات زیاد این دو محصول در کشور تا 20 درصد کرد و حال این تولید مازاد، دردسر برای کشور و مرغداری‌های شده است.

,

درخواست دریافت تسهیلات ارزان قیمت یا بلاعوض داریم

, درخواست دریافت تسهیلات ارزان قیمت یا بلاعوض داریم, درخواست دریافت تسهیلات ارزان قیمت یا بلاعوض داریم,

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی تاکید کرد: دولت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دان مورد نیاز مرغداری‌ها را تامین کند و به دلیل ضرر و زیانی که متوجه مرغداری‌ها شده تسهیلات ارزان قیمت یا بلاعوض در اختیار مرغداری قرار دهد تا بتوانند واحدهای مرغداری را حفظ کنند در غیر این صورت این صنعت دچار ورشکستگی خواهد شد. 

,

خیریه افزود: بانک‌ها نیز باید در خصوص دریافت اقساط وام‌های دریافتی با مرغدارها همکاری کرده و به آنها مهلت دهند اینکه فقط از طریق اخبار اعلام شود که به واحدهای تولیدی مهلت داده شده اما اجرایی نشود قابل قبول نیست.

,

ارتباط کرونا با کاهش قیمت مرغ

, ارتباط کرونا با کاهش قیمت مرغ, ارتباط کرونا با کاهش قیمت مرغ,

محمود اشرفی‌گل معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک‌ روزه همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

,

وی افزود: تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر سبب شد میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش داشته باشد و بر بازار عرضه تاثیر بگذارد.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: تمام این مسائل باعث شدعرضه بیشتر از تقاضا شود و در حالی‌که قیمت نهاده‌های دامی نیز زیاد بود، مرغداری‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

,

اشرفی عنوان کرد: قیمت مرغ زنده به حداقل ممکن رسیده و قیمت مصوب تنظیم بازار هر کیلوگرم مرغ زنده در کشور هشت هزار و ۵۵۰ تومان است که در استان خراسان جنوبی هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

,

وی اظهار کرد: قیمت مرغ در کشتارگاه ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان، فروشگاه‌های عرضه مستقیم ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و مابقی فروشگاه‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص قیمت دان، گفت: قیمت دان مصوب و بر اساس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و در استان توزیع می‌شود.

,

اشرفی تصریح کرد: بعد از شیوع کرونا دان توسط بخش خصوصی در حد بسیار کم توزیع می‌شود اما شرکت پشتیبانی امور دام ۲۵ درصد نیاز استان خراسان جنوبی را تامین کرده است.

,

مرتضی رضایی معاون تولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص معدوم کردن جوجه های یکروزه گفت: قرار نبود جوجه‌های یکروزه معدوم شوند و فقط قرار بود کاهش تولید قبل از جوجه کشی صورت بگیرد.

, قرار نبود جوجه‌های یکروزه معدوم شوند ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه