اخبار داغ

گرانی کالاهای در آستانه ماه مبارک رمضان همچنان ادامه دارد؛

ستاد تنظیم بازار در خواب بهاره!/چرا قیمت حبوبات افزایش یافته است؟

ستاد تنظیم بازار در خواب بهاره!/چرا قیمت حبوبات افزایش یافته است؟
عوامل مهمی در تعیین قیمت حبوبات نقش دارند که از آن جمله می توان به خرید عمده یا خرد، نوسانات نرخ ارز در کشور، میزان تولید حبوبات در کشور، عرضه و تقاضا و واردات و صادرات اشاره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نقل از تیتریک، استانهای کرمانشاه، لرستان، مرکزی، فارس، زنجان و آذربایجان شرقی از سردمدارن تولید حبوبات در کشور هستند و با وجود این که این محصول در این استانها تولید می شود ولی به نظر می رسد همچنان ما نیاز به واردات داریم به همین دلیل در روزهای اخیر قیمت این محصول سر به فلک گذاشته است و مردم به شدت از این موضوع ناراحتند، در زیر ابتدا این محصولات را بررسی، سپس نظرات کارشناسان و مردم را در خصوص گرانی حبوبات پرسیده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
نخود: 
, نخود:  ,
 
,
نخود از مهمترین حوببات تولیدی کشور است که عمدتا در دو استان کرمانشاه و لرستان کشت می شود، قیمت این محصول در قیاس با سایر حبوبات از کمترین نرخ نوسان و افزایش قیمت روبرو بوده است. پیش بینی می شود قیمت این محصول در سال 99 با عادی شدن بازار بین 7 تا 11 هزار تومان باشد.
,
 
,
لوبیا قرمز
, لوبیا قرمز ,
 
,
لوبیا قرمز به طور کلی در دو دسته لوبیا قرمز خمین و لوبیا قرمز زنجان به بازار عرضه می شود که قیمت هر دو نوع تا اواخر سال 98 با افزایش قابل توجهی به 16 هزار تومان رسید.
,
 
,
البته پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت این محصول با عادی شدن بازار نیز در حدود همین قیمت بماند هر چند تولیدات جدید و واردات می تواند اندکی قیمت این محصول را با کاهش روبرو سازد.
,
 
,
لوبیا سفید
, لوبیا سفید ,
 
,
لوبیا سفید نیز بیشتر در شهرها خمین و سایر شهرهای اطراف آن کشت می شود این محصول در سال 98 مسبت به سال 97 با کاهش قیمتی روبرو بوده است و با توجه به ممنوعیت صادرات آن به نظر می رسد با عادی شدن بازار شاهد افزایش قیمت آن نباشیم.
,
 
,
لوبیا چیتی
, لوبیا چیتی ,
 
,
اما پر مصرف ترین حبوبات ایران لوبیا چیتی است که در شهرهای خمین، زنجان، اقلید و ازنا بیشتر کشت می شود. این محصول در سال 98 با قیمت 17 هزار تومان را به خود دیده است و در شرایط عادی با توجه به برداشت این محصول زراعی در سال 99 به نظر می رسد قیمت آن افزایش نیابد.
,
 
,
عدس
, عدس ,
 
,
عدس ایرانی سهم کمی از بازار عدس کشور را به خود اختصاص داده است چون عدس روسی و کانادایی به وفور در بازار کشور موجود می باشد قیمت این محصول در سال 98 دو برابر شد.
,
 
,
لپه
, لپه ,
 
,
اما قیمت لپه نیز همچون سایر حبوبات در سال 98 با افزایش قابل توجهی روبرو بود و به مرز 20 هزار تومان رسید.
,
 
,
قیمت حبوبات خارجی
, قیمت حبوبات خارجی ,
 
,
ایران به دلیل مصرف بالای حبوبات سالانه بخشی از این محصول را نیز از دیگر کشورهای همچون کانادا، آمریکا، اتیوپی و روسیه واردت می کند که اگر موانع وارداتی این محصول رفع شود شاید شاهد تاثیر عمده ای در نوسان قیمت حبوبات در کشور باشیم.
,
 
,
عوامل افزایش قیمت در بازار داخلی
, عوامل افزایش قیمت در بازار داخلی ,
 
,
عوامل مهمی در تعیین قیمت حبوبات نقش دارند که از آن جمله می توان به خرید عمده یا خرد، نوسانات نرخ ارز در کشور، میزان تولید حبوبات در کشور، عرضه و تقاضا و واردات و صادرات اشاره کرد.
,
 
,
به طوری که اگر واردات حبوبات در کنار تولیدات داخلی به بازار عرضه شود، یمزان تقاضای نسبت به عرضه حبوبات کمتر شده و این امر سبب کاهش قیمت حبوبات می شود.
,
 
,
صادرات حبوبات نیز به خارج از کشور و میزان تقاضای بالای کشورهای دیگر برای دریافت حبوبات می تواند باعث افزایش نرخ حبوبات شود.
,
 
,
افزایش قیمت حبوبات در سال جدید
, افزایش قیمت حبوبات در سال جدید ,
 
,
در سال جدید قیمت حبوبات افزایشی بوده اما قیمت انواع لوبیا در مقایسه با سال قبل افزایش نرخ قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که هر کیلوگرم از این محصول به نرخ 30  تا 46 هزار تومان به فروش می رسد. 
,
 
,
قیمت  هر بسته لوبیا سفید 900 گرمی 43 هزار تومان و در برند های دیگر با همین وزن 33 هزار تومان و  30 هزار تومان به فروش می رسد.
,
 
,
 هر بسته 900 گرمی لوبیا قرمز نیز 29 هزار و 900 تومان و 29 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده و نرخ هر بسته 900 گرمی لوبیا چیتی 38 هزار و 900 و 26 هزار و 900 تومان است.
,
 
,
در حالی که انواع لوبیا با این نرخ ها، قیمت گذاری شده است تا اسفند ماه سال گذشته هر بسته 900 گرمی در قیمت های در محدوده 19 تا 22 هزار تومان و به صورت فله ای هر کیلوگرم آن  به قیمت 17 هزار تومان به فروش می رسید.
,
 
,
گزارش وزارات صمت از قیمت حبوبات در کشور
, گزارش وزارات صمت از قیمت حبوبات در کشور ,
 
,
 بر اساس جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت هرکیلوگرم لپه در بهمن ماه پارسال ۱۴۴ هزار و ۲۹۴ ریال بود و نسبت به دیماه که ۱۳۶ هزار و ۶۲۹ ریال بود، ۵.۶ درصد افزایش دارد، اما در مقایسه با قیمت هرکیلو گرم ۹۱ هزار و ۱۱۱ ریال در بهمن ۹۷ افزایش ۵۸.۴ درصدی دارد.
,
 
,
همچنین لوبیا قرمز از قرار هرکیلو گرم ۱۳۳ هزار و ۷۵۹ ریال در بهمن پارسال عرضه شد و نسبت به قیمت ۱۳۱ هزار و ۴۷۱ ریال دی ماه ۹۸ رشد ۱.۷ درصدی را نشان داد، ولی در مقایسه با بهمن ۹۷ که هرکیلو گرم ۹۸ هزار و ۸۶۶ ریال بود رشد ۳۵.۳ درصدی یافت.
,
 
,
علاوه براین قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی در بهمن ماه سال گذشته ۱۵۰ هزار و ۷۲۶ ریال ثبت شد که نسبت به قیمت ۱۴۹ هزار و ۱۷۳ ریال دی ماه یک درصد افزایش داشت، اما در مقایسه با نرخ ۱۲۴ هزار و ۷۷۰ ریال بهمن ۹۷ رشد ۲۰.۸ درصدی را ثبت کرد.
 
,
,
عدس ( درجه یک) در این بررسی هرکیلو گرم ۹۸ هزار و ۸۸۶ ریال بهمن پارسال ارزش داشت و در مقایسه با نرخ ۹۴ هزار و ۴۵۲ ریال دی ماه ۹۸ رشد ۴.۷ درصدی را نشان داد، اما در مقایسه با بهمن ۹۷ که ۶۸ هزار و ۷۶۵ ریال بود، افزایش ۴۳.۸ درصدی داشت.
,
 
,
نخود (درجه یک) هم براساس آمار مورد بررسی در بهمن سال گذشته به قیمت هرکیلو گرم ۹۶ هزار و۴۵۹ ریال عرضه شد که نسبت به نرخ ۹۶ هزار و۸۷ ریال دیماه ۹۸ افزایش ۰.۴ درصدی داشت و در بهمن ۹۷ هم قیمت ۹۳ هزار و ۶۰۱ ریال به ازای هرکیلو گرم ثبت شده بود که ۳.۱ درصد افزایش نشان می دهد.
,
 
,
چرا حبوبات در بازار گران فروخته می شود؟
, چرا حبوبات در بازار گران فروخته می شود؟ ,
 
,
محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفتگویی عنوان کرد: دلیل اصلی گرانی حبوبات در روزهای اخیر در بازار کشور به عدم واردات بر می گردد با این وجود ولی بار حبوبات در گمرک آمده ولی هنوز ترخیص نشده است.
,
 
,
وی افزود: البته در هفته گذشته صحبت های شده که با اختصاص ارز دولتی به حبوبات محموله های در گمرک مانده این محصول به بازار آید به همین دلیل انتظار می رود حباب قیمت حبوبات در روزهای آتی از بین برود با توجه به این که همین الان هم از  قیمت هر کدام از حبوبات 2 الی 3 هزار تومنی کاسته شده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان این که قیمت حبوبات بسیار گران شده و غیرقابل تصور است، تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد قیمت حبوبات به هیچ عنوان به قیمت های قبل از شیوع کرونا بازنخواهد گشت، در عمده فروشی ها در حال حاضر لوبیای درجه یک 27 هزار تومان است اما در خرده فروشی این عدد 10 الی 15 درصد باید افزایش یابد.
,
 
,
آقا طاهر گفت: اما قیمت های 43 تا 46 هزار تومانی که در برخی از اخبار دیده ایم گران فروشی است که باید مسئولین مربوطه جلوی آن را بگیرند چون قمیت نخود 10 الی 12 هزار تومان، عدس 17 الی 18 هزار تومان در عمده فروشی ها عرضه می شود. 
,
 
,
وی در پایان گفت: متاسفانه تولیدات حبوبات در کشور جوابگوی نیاز بازار نیست و در عرضه تولیدات داخلی به بازار نیز عده ای همیشه تداخل ایجاد کرده و به دنبال منفعت خود از راههای گوناگون هستند.
,
 
,
تولید حبوبات در کشور جوابگوی بازار داخلی است
, تولید حبوبات در کشور جوابگوی بازار داخلی است ,
 
,
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در خصوص میزان تولیدات حبوبات کشور گفت: به اندازه کافی در کشور تولید می شود و هیچ نیازی به واردات این محصولات به کشور وجود ندارد.
,
 
,
گلکاری افزود: اخیرا توانسته ایم میزان تولید حبوبات را افزایش بدهیم، از طرف دیگر ارقام پر بازدهی را به کشاورزان هر منطقه معرفی کرده ایم و این امر سبب توسعه تولید شده است هر چند اراضی کشاورزی کشورمان خصوصا با بارندگی های اخیر ظرفیت دو برابر شدن تولید حبوبات را دارا می باشد.
,
 
,
وی گفت: قطعا به راحتی می توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم ولی کشاورزان نگران بازاراشان هستند که دولت می تواند با بازاریابی مناسب در کشورهای همسایه همچون هند زمینه شکوفایی صادرات را ایجاد کند.
,
 
,
این مقام مسئول افزود: مبارزه با دلالی و ثبات قیمت حبوبات می تواند سبب تشویق کشاورزان به کشت حبوبات شود هر چند در سال جدید تولید به شدت افزایش خواهد یافت.
,
 
,
شیوع کرونا قیمت حبوبات را بالا برد
, شیوع کرونا قیمت حبوبات را بالا برد ,
 
,
یک از اعضای اتحادیه بنکداران میوه و تره بار و خشکبار در این باره گفت: این افزایش قیمت، بعد از عید به دنبال شیوع ویروس کرونا در سطح کشور رخ داد.
,
 
,
شالباف با اشاره به قیمت حبوباب در استان گفت: هم اکنون لپه به قیمت ۲۳ هزار تومان، نخود ۱۱ هزار، عدس ۱۸ هزار و لوبیا چیتی ۱۶ هزار تومان در بازار استان عرضه می‌شود که تقریبا یک تا یک و نیم برابر افزایش قیمت نسبت به قبل از عید داشته‌اند.
,
 
,
این مقام مسئول با اشاره به دلایل افزایش قیمت، اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا، کاهش عرضه این محصولات و افزایش تقاضا از جمله دلایل بالا رفتن قیمت حبوبات در کشور بوده است.
,
 
,
مشکلات حمل و نقل قیمت حبوبات را افزایش داد
, مشکلات حمل و نقل قیمت حبوبات را افزایش داد ,
 
,
یکی از اعضای اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور در این باره گفت: مهم‌ترین عامل گرانی چند قلم از حبوبات مربوط به مشکلات حمل و نقل و واردات در شرایط کنونی است.
,
 
,
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت گفت: قیمت هر کیلوگرم لوبیا قرمز درجه یک ۱۸ هزار تومان، نخود ۱۰ هزار تومان، عدس ۱۴ هزار تومان و لپه نیز ۲۰ هزار تومان است؛ بنابراین نرخ بالاتر از این مبالغ نشان از گرانفروشی است.
,
 
,
کمبود حبوبات، علت گرانی است
, کمبود حبوبات، علت گرانی است ,
 
,
یکی از فروشندگان عرضه مواد غذایی می‌گوید: در نخستین هفته سال جاری قیمت هر کیلو عدس ایرانی ۸۵ هزار ریال و عدس‌های کانادایی برحسب کیفیت ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار ریال بود که در حال حاضر عدس ایرانی به قیمت ۱۲۵ هزار ریال  و عدس خارجی به قیمت هر کیلویی ۱۷۰ هزار ریال رسیده است.
,
 
,
مردم چه می گویند؟
 
, مردم چه می گویند؟ ,
,
یکی از شهروندان که برای خرید لوبیا قرمز به سطح شهر مراجعه کرده و با دیدن قیمتها گلایه‌مند است گفت: قبل از نوروز و در ایام پایانی سال برای خرید حبوبات به چند نقطه سطح شهر مراجعه کردم قیمت لوبیا در پایان سال گران شده بود اما برخی فروشندگان مدعی بودند قیمت واقعی نیست و بعد از نوروز قیمت‌ها مناسب می‌شود اما امروز که 28 روز از نوروز می‌گذرد لوبیا قرمز نه تنها ارزان‌تر نشده بلکه سیر صعودی به خود گرفته است.
,
 
,
این بانوی بیرجندی که قیمت لوبیا چیتی و رشتی را 27 هزار تومان عنوان کرد افزود: دیگر مردم حتی یک کیلو لوبیا هم به سختی می‌تواند خریداری کنند با این وضع قیمتها برخی از مسئولان استان بارها بر صفحه تلویزیون حاضر شده و اعلام می‌کنند قیمت‌ها افزایش ندارد پس این افزایش قیمت‌ها در بازار بر چه اساسی است.
,
 
,
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی گفت: قیمت یک کیلو لپه بیش از 20 هزار تومان است و اگر بخواهی لپه خوب بخری باید 28 هزارتومان هزینه کنی، یک کارگر سرگذر که دو ماه است سر کاری نرفته چگونه می‌تواند برای خرید یک کیلو لپه مراجعه کند؟
,
 
,
فلکی با گلایه از اینکه مسئولان که دم از بازرسی و نظارت می‌زنند جای نظارتشان در بازار حبوبات خالی است افزود: قبل از نوروز قیمت نان  افزایش یافت. سال جدید در همان روزهای نخست قیمت اتوبوس واحد، تاکسی افزایش یافت و حال نوبت حبوبات است دیگر جرات نمی‌کنی سر به بازار بزنی چرا که با دیدن این قیمتها سر آدم سوت می‌‌کشد.
,
 
,
وی ادامه داد: نه تنها لپه گران شده بلکه عدس، لوبیا و دیگر حبوبات نیز افزایش قیمت صعودی داشته اما در میان حبوبات قیمت لپه و لوبیا گران‌تر است و کم کم این دو قلم هم از سبد غذایی مردم حذف می‌شود.
,
 
,
کرونا و عدم ورود محموله‌ها به کشور، عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات
, کرونا و عدم ورود محموله‌ها به کشور، عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات ,
 
,
یکی از اعضای اتحادیه خواربار فروشان کشوری نیز گفت: دلیل گرانی حبوبات شرایط موجود در جهان است چرا که کرونا بیشتر کشورها را در بر گرفته و ترخیص کالا از کشورهای همسایه انجام نمی‌شود.
,
 
,
شریف افزود: تقاضای زیاد مردم از دیگر عوامل گرانی حبوبات است چرا که مردم وقتی به سمت خرید کالایی می‌روند به نسبت تقاضای زیاد قیمت هم افزایش می‌یابد.
,
 
,
وی اظهار داشت: حبوبات بین 20 تا 65 درصد افزایش قیمت دارد که در بین حبوبات لپه با 26 هزار تومان و لوبیا با 24 هزار تومان گران‌ترین‌ ها در بین حبوبات است و یک کیلوگرم آن به قیمت 17هزار تومان به فروش می‌ رسد.
,
 
,
یکی از فروشندگان عرضه مواد غذایی در این باره می‌گوید: در نخستین هفته سال جاری قیمت هر کیلو عدس ایرانی 8500تومان و عدس‌های کانادایی برحسب کیفیت 10 الی 12هزار تومان بود که در حال حاضر عدس ایرانی به قیمت 12500 و عدس خارجی به قیمت هر کیلویی 17هزار تومان رسیده است.
 
,
,
یکی از فعالان بازار خشکبار درباره گرانی حبوبات گفت: این افزایش قیمت، بعد از عید به دنبال شیوع ویروس کرونا در سطح کشور رخ داد. هم‌اکنون انواع حبوبات تقریباً 5/1 برابر افزایش قیمت نسبت به قبل از عید داشته‌اند. شیوع ویروس کرونا، کاهش عرضه این محصولات و افزایش تقاضا از جمله دلایل بالا رفتن قیمت حبوبات در کشور بوده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه