اخبار داغ

ایزدخواه در گفتگو با دانا:

فشار روحانی باعث واگذاری شستا شد/ بدهی 250هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

فشار روحانی باعث واگذاری شستا شد/ بدهی 250هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی
معاون اسبق تامین اجتماعی با بیان اینکه فشارهای شخص روحانی باعث فروش و عرضه شستا در بورس شد؛ گفت: به نظر می‌رسد این اقدام در راستای شفاف سازی باشد که سایر سهامداران بتوانند در مدیریت شستا دخالت کند اما این ظاهر خوب و قشنگی ولی فریبنده‌ای دارد و اگر راست می‌گویند استراتژی و سرمایه گذاری حاصل از این درآمد را ارائه دهند.
[

محسن ایزدخواه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد واگذاری شستا در بورس، اظهار کرد: صندوق‌های بیمه‌ای در دنیا به دلیل اینکه در یک مقاطعی که درآمدهایشان بیشتر از هزینه‌ها است؛ فعالیت‌های اقتصادی در قالب شرکتداری، بانکداری و تامین منابع مالی را انجام می‌دهند.

کلاف سردگرمی در تامین اجتماعی/ چرا قانون ساختار برای شستا اجرا نشد؟

,

محسن ایزدخواه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد واگذاری شستا در بورس، اظهار کرد: صندوق‌های بیمه‌ای در دنیا به دلیل اینکه در یک مقاطعی که درآمدهایشان بیشتر از هزینه‌ها است؛ فعالیت‌های اقتصادی در قالب شرکتداری، بانکداری و تامین منابع مالی را انجام می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کلاف سردگرمی در تامین اجتماعی/ چرا قانون ساختار برای شستا اجرا نشد؟

, کلاف سردگرمی در تامین اجتماعی/ چرا قانون ساختار برای شستا اجرا نشد؟,

وی افزود: دولت در سال1365 در قبال وامی که از سازمان تامین اجتماعی گرفته بود از محل تبصره 82 اموالی را به این سازمان اعاده می‌کند و براساس مصوبه شورای اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ایجاد می‌شود تا بتواند منابع مازاد این سازمان را تامین کند و همچنان این روند ادامه داشته است.

,

پژوهشگر حوزه اقتصاد ادامه داد: همیشه یک کلاف سردگرمی هم در سازمان تامین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی کشوری وجود داشته به این نحو که استراتژی مشخصی بای سرمایه گذاری وجود نداشته که شستا یا شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری و... در چه حوزه‌هایی مانند بانک، بورس و... فعالیت کنند.

,

ایزدخواه با بیان اینکه شستا مطابق سلیقه‌های خاص مدیران عامل تامین اجتماعی اداره می‌شد، گفت: دولت بابت بدهی خودش به تامین اجتماعی، شرکت‌هایی را واگذار می‌کرد که براساس پیشنهاد و انتخاب خود مدیران وقت تامین اجتماعی این شرکت‌ها به شستا واگذار شده است.

,

معاون اسبق تامین اجتماعی با اشاره به تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، تاکید کرد: در زمان تصویب این قانون تبصره‌ای مصوب شد که وزارت رفاه می‌بایست استراتژی سرمایه گذاری صندوق‌های بیمه‌ای را به شورای  عالی رفاه ارائه می‌داد تا بعد از چکش‌کاری نهایتا راهبرد فعالیت‌های شرکت‌های سرمایه گذاری صندوق بیمه‌ای از جمله  شستا در دولت تصویب شود؛ متاسفانه علیرغم وجود چنین قانون روشنی، وزارت رفاه قادر نبود استراتژی‌ها را تعیین کند.

,

 

,

فشار شخص روحانی باعث واگذاری شستا شد/ این شرکت مصداق حق الناس و سرمایه‌های بین ‌نسلی است

, فشار شخص روحانی باعث واگذاری شستا شد/ این شرکت مصداق حق الناس و سرمایه‌های بین ‌نسلی است, فشار شخص روحانی باعث واگذاری شستا شد/ این شرکت مصداق حق الناس و سرمایه‌های بین ‌نسلی است,

وی در مورد واگذاری شستا، بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا توان نداشت و یا هسته کارشناسی‌اش ضعیف بود که نتوانسته آقای روحانی را قانع کند که ذاتا شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای باید فعالیت اقتصاد داشته باشند. رئیس جمهوری بعد از انتخابات 96 دائما بدون توجه به اینکه شستا مصداق حق و ناس و سرمایه‌های بین النسلی است وزارت رفاه را تحت فشار قرار می‌داد که باید شرکت‌های خودتان را واگذار کرده و نباید شرکت‌داری کنید و این بدون توجه به قانون ساختار و بدون توجه به اینکه هرگز دولت نمی‌تواند در رابطه با حق الناس چنین تصمیمی بگیرد. 

, ,

ایزدخواه اضافه کرد: بر اثر فشارهای روحانی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شریعتمداری هم این فشار را به تامین اجتماعی و شستا انعکاس داده و نهایتا منجر به واگذاری شستا در بورس شد البته شرکت‌ها و هلدینگ‌های شستا در بورس هستند.

,

, ,

 

,

ظاهر خوب و قشنگی ولی فریبنده‌/ منابع حاصل از فروش شستا کجا می‌رود؟

, ظاهر خوب و قشنگی ولی فریبنده‌/ منابع حاصل از فروش شستا کجا می‌رود؟, ظاهر خوب و قشنگی ولی فریبنده‌/ منابع حاصل از فروش شستا کجا می‌رود؟,

معاون اسبق تامین اجتماعی در مورد اینکه آیا ورود شستا به بورس باعث ایجاد شفافیت آن شرکت خواهد شد؛ گفت: وقتی از بورس صحبت می‌شود به نظر می‌رسد در راستای شفاف سازی باشد که سایر سهامداران بتوانند در مدیریت شستا دخالت کند اما این ظاهر خوب و قشنگی ولی فریبنده‌ای دارد و اگر راست می‌گویند استراتژی و راهبردهای سرمایه گذاری این درآمد را با توجه به قانون ساختار ارائه کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

,

به گفته وی، 10 درصد شستا در بورس عرضه شد و 90 درصد آن همچنان دست تامین اجتماعی است یعنی  همچنان مدیریت‌ها دست شستا است و اگر این شرکت حیات خلوت  دولت نیست باید قانون تجارت و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی اجرایی شود تا حیات خلوت مدیران و دولت نباشد و دست افراد ذی‌نفوذ ولو در قالب اساسنامه سازمان تامین اجتماعی قطع شود. 

,

ایزدخواه در مورد اینکه از درآمد حاصل شده پس از واگذاری شستا در بورس چه استفاده‌ای خواهد شد؛ پاسخ داد: این موضوع مشخص نیست که آیا استراتژی برای آن وجود دارد که می‌خواهند چه استفاده‌ای از داشته باشند؛ آیا می‌خواهند ارزش افزوده برای ذخایر سازمان تامن اجتماعی ایجاد کنند یا نه و همه این‌ها همچنان ابهام دارد.

,

, ,

 

,

بدهی 250هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

, بدهی 250هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی, بدهی 250هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی,

وی با بیان اینکه دولت بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، اظهار کرد: این در حالی است که تامین اجتماعی خفت‌بار زیر بار اجرای طرح تحول سلامت می‌رود و بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی به بار می‌آورد به طوری که در سه سال اول اجرای طرح هزینه‌های درمان دو برابر 52 سال گذشته بود؛ دولت بدهی خود را نمی دهد و سازمان تامین اجتماعی با کسری منابع روبرو است و این درآمدها صرف بخشی از کسری  منابع این سازمان خواهد شد؛ یعنی به صورت غیرمستقیم، دولت به جای اینکه یار تامین اجتماعی باشد با عدم پرداخت بدهی خودش و تحمیل فروش شستا بار آن شده است.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: آنچه که در کنار این شاخ و برگ‌های قشنگ و آرایش شده ورود شستا به بورس استنباط می‌شود این است که با توجه به بدهی‌های انباشته شده سازمان تامین اجتماعی به بانک‌ها و اسقراض‌هایی که صورت گرفته؛ هدف غایی زیر این چرخ‌های قشنگ فروش شستا برای انجام تعهدات به ویژه در خصوص کسری منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان و طرح تحول سلامت است.

,

ایزدخواه در مورد اینکه چه علتی باعث فروش 10درصد سهام شستا شد؛ گفت: فشار اصلی از سوی شخص آقای روحانی بود که در مناسبت‌های مختلف تاکید داشتند شستا باید واگذار شود و از سوی دیگر فقدان بنیه کارشناسی در وزارت رفاه و عدم توانمندی برای ارائه یک گزارش متقن به رئیس جمهور بود تا او را قانع کنند که چنین اختیار ندارد که بخواهد شستا به این شکل دارایی خود را در معرض فروش بگذارد.

,
معاون پیشین حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: هزینه کرد این فروش ابهام دارد ولی احتمالا این درآمد باید صرف کسری منابع تامین اجتماعی شود؛در واقع فروختن به نوعی به گروگان گرفتن سرمایه‌های آیندگان و بیمه شدگان است.
,

وی تاکید کرد: براساس قانون بورس، سهامی که عرضه می‌شود باید مثلا 70درصد آن مجدد صرف رشد و توسعه همان فعالیت قرار گیرد ولی با توجه به اینکه قانون در ایران علیرغم وجود قوانین مترقی؛ هزینه عدم اجرای آن فوق العاده پایین است؛ به نظر می‌رسد بخش اعظم این درآمد صرف هزینه‌های تامین اجتماعی شود.

,

 

,

رویه‌ای غلط که از زمان احمدی نژاد باب شد/ قانونی که اجرا نمی‌شود

, رویه‌ای غلط که از زمان احمدی نژاد باب شد/ قانونی که اجرا نمی‌شود, رویه‌ای غلط که از زمان احمدی نژاد باب شد/ قانونی که اجرا نمی‌شود,

ایزدخواه تاکید کرد: متاسفانه در زمان احمدی نژاد اساسنامه تامین اجتماعی طوری در هیئت تدوین  شده که مدیرعامل و هیئت مدیره شستا باید به تایید وزیر رفاه برسد که خود این مسئله نقض قرض است زیرا اعضای مجمع شستا، هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی است که باید در مقابل هیئت امنا و شراکای اجتماعی پاسخگو باشند در حالی که وزیر رفاه مستقیم در انتخاب این افراد دخالت دارد.

,

این اقتصاددان اضافه کرد: به طوری که حتی در زمان وزارت ربیعی در حالی که اعضای هئیت مدیره تامین اجتماعی و هیئت مدیره شستا تثبت نشده بودند ولی او در همان روزهای اولیه اقدام به انتصاب یکی از دوستان خودش به نام احمد فیاض بخش به عنوان مدیرعامل شستا کرد و این موضوع هم در زمان احمدی نژاد و هم روحانی عینا صورت گرفته است.

,

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌های دولت‌ها در سازمان تامین اجتماعی علیرغم تاکید بر مقوله سه جانبه گرایی برای اداره صندوق‌های بیمه‌ای متاسفانه از  دولت احمدی نژاد و سپس در دولت روحانی سه جانبه گرایی در این سازمان روبه اضمحلال است در حالی که در قانون ساختار پیش بینی شده که نمایندگان دولت، کارگر و کارفرمان به صورت متعادل در تصمیم گیری‌ها شرکت کنند.

,

ایزدخواه ادامه داد: از زمان دولت احمدی نژاد به بعد ترکیب هیئت امنای تامین اجتماعی را طوری انتخاب کردند که 6نفر نمایندگان دولت، 2 نفر نماینده کارگر و یک نفر نمایندکارفرما باشد و تشکیل جلسات هیئت امنا با 6 نفر و 5 رای وجهه قانونی پیدا می‌کند؛ یعنی عملا نمایندگان کارگر و کارفرما زینت المجالس هستند.

,

پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به نبود تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی تصریح کرد: ظاهر این است که دو نفر از اعضای هیئت مدیره تامین اجتماعی عضو خانه کارگر در قالب کارگر در هیئت امنای تامین اجتماعی عضو هستند ولی اینها ممکن است خدای نکرده منافعی داشته باشند یا قادر به دفاع از حقوق جامعه کارگری نباشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه