اخبار داغ

استاد حوزه علمیه پاسخ می دهد؛

چرا به امام حسن(ع) کریم اهل‌بیت می‌گویند؟

چرا به امام حسن(ع) کریم اهل‌بیت می‌گویند؟
استاد حوزه علمیه گفت: امام حسن(ع) کریم هستند زیرا همه هستی خود را در راه خدا وخلق خدا و نیاز نیازمندان فدا کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به مناسبت ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه و معروف به استاد خطیب اصفهانی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

استاد خطیب اصفهانی،ضمن عرض تبریک و شادباش به مناسبت فرارسیدن خجسته میلاد نخستین شکوفه خوش بوی  شکفته برشاخسار شجره طیبه خاندان پیامبر اکرم(ص)، کریم آل طاها امام حسن مجتبی(ع) به همه انسانهای کرامت گستر و مسلمانان روزه دار سخن خود را با رباعی بسیار زیبا آغاز کرد:

,

تو آمدی، رمضان سفره ضیافت شد

,

شب تولد تو تازه ماه رؤیت شد

,

همین که در دو جهان کار تو کرامت شد

,

خیال من دگر از روز حشر راحت شد

,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا از امام حسن به عنوان کریم اهل بیت یاد می‌شود؟ تشریح کرد:

,

از ویژگی‌های شخصیت متعالی امام مجتبی(ع) خصلت کرامت است که  فرایند آن به اندازه‌ای وسیع است که خداوند متعال، فرشتگان الهی، پیامبران و کتابهای آسمانی صفت کرامت را به همراه دارند؛ درباره کریم از امام علی(ع) روایت است که می‌فرمایند: «الکریم اذا وعد وفا واذا اوعد عفا» کریم اگر وعده‌ای دهد به وعده خود پایبند است واگر وعده‌ای  در انجام کار بدهد می‌بخشد؛ وعد در کار خیر است و وعید در کار ناشایست بکار می‌رود.

,

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های کریمان، ارتباط سریع با آنها است

,

تو مگو ما را بدان شه بار نیست / با کریمان کارها دشوار نیست

,

ارتباط باخدای کریم خیلی آسان است و انسان کریم هم اینگونه است.

,

سه کرامتی که خداوند به بندگان خود مرحمت کرد

,

استاد خطیب اصفهانی افزود: امام حسن مجتبی(ع) در راه با یک  مرد شامی برخورد نمودند  آن مرد هرچه توانست به حضرت اهانت کرد ولی حضرت چنان به او محبت کردند که خودش پشیمان شد و از پیروان حضرت گشت و ماه مبارک رمضان، قرآن کریم و امام کریمان سه کرامتی هستند که خدای کریم  به بندگان خود مرحمت نموده است.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور با اشاره به مفهوم کرامت که بخشش و سخاوت بیکران بدون هیچ چشم داشتی است اظهار کرد: سفره کرامت در این ماه خدایی گسترده شده و هدایای این ماه بی نهایت است؛ از جمله هدایای الهی نزول قرآن کریم و ولادت امام حسن مجتبی(ع) است که هر دو نماد منبع کرامت لایزال الهی هستند و خدای مهربان کریم؛ خدایی که بندگانش او را معصیت می‌کنند ولی او از گناه آنان شرمسار است

,

کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است و او شرمسار

,

این مفسر قرآن کریم  با اشاره به آیه 185 سوره بقره « شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ گفت: در ماه رمضان قرآن نازل شده است و هدایت‌گر همه مردم است و قرآن، کریم است زیرا همه را در چتر پوشش هدایتی خود قرار می‌دهد.

,

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در پاسخ به این پرسش که امام حسن(ع) چند بار اموال و زندگی خود را به فقرا بخشیدند؟ تشریح کرد: امام حسن(ع) کریم هستند زیرا همه هستی خود را در راه خدا و خلق خدا  و نیاز نیازمندان فدا کردند و در این ماه پیشوایی قدم به عرصه هستی نهاد که سراسر وجودش کرامت، عزت و انسانیت است.

,

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام حسن(ع) از نظر اخلاق کریم بود از نظر بخشش مال و ثروت کریم بودند به گونه‌ای که تمام اموال خود را  سه نوبت بین خود و خدا تقسیم کردند و سفره احسان امام(ع) همیشه گسترده بود و نیازمندان از خوان کرم حضرت بهره‌مند می‌شدند.

,

 

,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که مساجد چگونه می توانند رهرو موفقی از این الگو کرامت و انسانیت  و کمک به مستمندان و نیارمندان باشند؟ بیان کرد: یکی از پایگاه‌‎هایی که می‌تواند نماد کرامت باشد واخلاق کریمانه امام حسن(ع) را گسترش دهد مساجد است که با برنامه‌ریزی امام جماعت، هیئت امناء، شورای فرهنگی و مردم  صورت می گیرد و با تشکیل یک بنیاد مردم نهاد توجه نیازمندان را به خود جلب کنند و با هدایای مردمی بطور مستمر و همچنین با دادن وام قرض الحسنه، نیازمندان را در پوشش حمایت خود قراردهند.

,

استاد خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که زن و شوهر و نسل جوان  چه درسی می‌توانند از امام حسن مجتبی(ع) بگیرند؟ تشریح کرد: بهترین درسی که همه مردم به ویژه جوانان از امام کریمان می‌آموزند؛ صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها و ناهنجاری‌ها و عزتمندی در عین تنهایی است.

,

وی ادامه داد: در تاریخ زندگی امام حسن(ع) می‌خوانیم؛ امام را مجبور به آتش بس با معاویه نمودند ولی بعد از آن گفتند شما مسلمانان را ذلیل نمودید اما حضرت با حلم و بردباری مشکلات را تحمل می‌کردند.

,

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که چگونه شیعه حقیقی امام حسن(ع) باشیم و توسل به حضرت چگونه کنیم؟ تشریح کرد: پیروان مکتب تشیع  خودرا وامدار پیشوایانی می دانند که هرکدام آیینه تمام نمای آموزه ها وگزاره های حیاتبخش قرآن کریم هستند ازجمله ی این هدایتگران نور وآگاهی امام مجتبی ع هستند که ازراه معرفت ، انسانیت وکرامت توانستند بشریت را درراستای رشد وپویایی قرار دهند وشیعیان باید قدم در راهی بگذارند که پیشوایان معصوم نهادند و از سیره فکری عقیدتی وعملی آنها درس بگیرند. از بهترین راه‌های توسل به امام کرامت یکی آشنایی با  سیره معرفتی، ایمانی، عبادی و اخلاقی است و توجه به نیازمندان واطعام به مؤمنان است.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) که می‌فرمایند: « من اکثر مجالسه العلماء اطلق عقال لسانه وفتق مراتق ذهنه وسرَّ ماوجد من الزیاده...» گفت: هر کس با دانشوران و فرهیختگان نشست و برخاست داشته باشد: زبانش برای بیان معارف باز می شود، بستگی‌های ذهنش گشوده می‌گردد و از افزایش آگاهی‌های خود شادمان می‌شود، برآگاهی‌های خود تسلط می‌یابد و می‌تواند آگاهی‌های خود را جهت‌دار نماید و از آگاهی‌ها و معلوماتش بهره‌مند می‌گردد.

,

گفتگو از علیرضا برومند

,

انتهای پیام

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه