اخبار داغ

در سی و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان چه گذشت؟

آسیب پذیری 860 بنگاه اقتصادی از کرونا؛ 850 واحد رستوران و غذاخوری هم تعطیل شده اند

آسیب پذیری 860 بنگاه اقتصادی از کرونا؛ 850 واحد رستوران و غذاخوری هم تعطیل شده اند
سی و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان برگزار شد و مطالب مهمی در آن عنوان گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، سی و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با هدف بررسی مشکلات بخش­های اقتصادی کردستان متاثر از شیوع کرونا با ارائه مناسب­ترین راهکارها برای حمایت از این بخش در سالن جلسات استانداری کردستان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی، ,

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت در روند مقابله با شیوع کرونا گفت: باید با هوشیاری تمام و انظبات پذیری جهادوار با این پدیده برخورد کنیم تا بتوانیم از این بحران عبور نماییم.

,

سید کمال حسینی افزود:  کسب و کار ستون فقرات اقتصاد کردستان است که دستورات ماندن در خانه و اجبار در رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از سفر آسیب جدی به آن وارد نموده و باید این شعار را به « ماندن در سنگر جهاد اقتصادی » تغییر داده و تمام زمینه­های انجام این جهاد را فراهم نماییم.

,

وی تصریح کرد: باید باور کنیم که مدت 9 تا 15 ماه با کرونا درگیر هستیم و با برنامه­ریزی دقیق، اتحاد دولت و بخش خصوصی و سرعت در اجرا چرخ اقتصاد را بچرخانیم.

,

حسینی خاطر نشان کرد:  نظام مدیریت کشور باید برنامه­های عصر پساکرونا را نیز تدوین کنند و طوری پیش رویم که کرونا را تبدیل به فرصت برای آینده توسعه کشور به ویژه استانهای کمتر برخوردار نماییم.

,

وی در ادامه اظهار کرد: در شورای گفت و گو و دبیرخانه این نهاد باید تنظیم مجدد اهداف برای حیات دوباره کسب و کارهای موجود برنامه­ریزی کنند.

,

حسینی اعلام کرد: اتاق سنندج در خصوص اقدامات این نهاد برای مقابله با زیان­های کرونا جلسات کارشناسی و اقدامات پژوهشی متنوعی انجام داده که بر اساس این تحقیقات 7/72 درصد بنگاههای استان آسیب­های جدی دیده و باید مورد حمایت قرار گیرند.

,

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق سنندج با انتقاد از وجود چند گانگی در روش­های برخورد با زیان­های کرونا گفت: تناقض بین سیاست­های وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد که باید در راستای حل این موضوع اقدام گردد.

,

سید مختار هاشمی افزود: فعالین حوزه گردشگری، هنر و ورزش به سیاست­های حمایتی دولت انتقاد دارند و از نمایندگان استان در مجلس گله­مند هستند.

,

وی اظهار کرد: در درجه بندی بنگاههای آسیب دیده از کرونا بخش گردشگری بیش از سایر بخشها آسیب دیده است زیرا میزان کاهش تقاضا در این عرصه 100 درصدی بوده است و تا کنون 69 میلیارد تومان خسارات به این بخش وارد شده است.

,

هاشمی تصریح کرد: سال گذشته 17 اقامتگاه بوم گردی استان توانستند 926 میلیون تومان درآمد از محل خدمت به 8 هزار و 538 نفر گردشگر داخلی و 482 نفر خارجی به دست آورند اما از زمان ورود کرونا همه تعطیل گشته و 70 نفر نیروی انسانی این اماکن بیکار شده­اند.

,

وی خبر از تعطیلی 850 واحد رستوران و غذا خوری استان داد.

,

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق سنندج خواستار ارائه تسهلات ارزان قیمت با مدت بازپرداخت بلند مدت، تخصیص بخشی از درآمدهای مرز باشماق به حوزه گردشگری و هدفمند کردن تعطیلات شد.

,

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد نحوه برخورد این سازمان با برنامه­های مقابله با کرونا گفت:  ما در برخورد با تبعات منفی کرونا تابع برنامه­های وزارت متبوع خویش و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و با قدرت پیگیر اجرای مصوبات و افزایش سهم استان از بسته­های حمایتی هستیم.

,

مریوانی افزود: هتلهای استان بسته نشدند و اجازه داشتند تا با رعایت پروتوکلهای بهداشتی فعالیت نمایند و اگر مشکلی پیش آمده ناشی از سفر نکردن مردم بوده است و اخیرا که برخی محدودیت­ها برچیده شده ما شاهد افزایش سفر به استان و مراجعه به هتلها، مهمان پذیرها و اقامتگاه­های بوم گردی هستیم به طوری که دیروز به ما خبر رسید که اقامتگاه­های روستای سلین اورامان جا برای اسکان نداشتند.

,

وی اعلام کرد: بر اساس برآوردهای سازمان میزان خسارت به حوزه گردشگری استان 69 میلیارد تومان بوده است.

,

رئیس کمیسیون صنعت اتاق سنندج خواستار تغییر برخی روش­های برخورد با کرونا گفت: شفاف نبودن برخی از مفاد برنامه­های پروتوکل بهداشتی موجب نگرانی مدیران بنگاه­های اقتصادی استان شده و باید تغییر کند.

,

عطااله جویا افزود: قرار دادن تمام مسئولیت افراد شاغل در یک بنگاه بر دوش کارفرما در صورت ابتلا به کرونا امری غیر منطقی است زیرا فرد تمام وقت در محل کار نیست و اکثر اوقات در خارج از آن می­گذارند به این دلیل تعداد زیادی از این افراد جرات باز کردن واحدها را ندارند.

,

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تاکید بر ضرورت حمایت از بنگاه­های آسیب دیده گفت: 860 واحد بنگاه اقتصادی در استان داریم که اکثرا از کرونا آسیب دیده­اند و نیاز به حمایت دارند.

,

محمد دره وزمی افزود: قرار شد بخش خصوصی دولت را در ارزیابی خسارات و روش­های حمایت یاری دهد که امید است این امر تحقق یابد.

,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سنندج رویکرد دولت در نگرش به بخش کشاورزی در زمان شیوع کرونا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کشاورزی هم مانند سایر بخش­ها آسیب­های جدی دیده اما گویا دولت علاقه­ای به حمایت از این بخش ندارد.

,

محمد سعید احمدپناه افزود: خسارات کشاورزی مثل سایر بخش­ها نیست و باید تا خرداد منتظر ماند تا زیانها مشاهده گردد اما بیشترین آسیب زمانی وارد شد که حوزه حمل و نقل تعطیل و اعلام کردند کرونا از طریق محصولات کشاورزی منتقل می­گردد و سبب شد تا بخش بزرگی از محصولات از بین رود.

,

وی تصریح کرد: تمام صنایع وابسته به کشاورزی و تخصص­های مربوطه به سبب کرونا بیکار شدند از جمله دامپزشکی، تولید و توزیع نهاده­ها و تولیدات گوشتی.

,

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان با بیان برنامه­های این وزارتخانه در زمینه حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا گفت: باید تعادل بین اقتصاد و سلامت خانوار ایجاد شود.

,

ملکافزود: تمام تلاش ما این است تا دولت در بحث حمایت تفاوت بین استانها در تعیین میزان خسارات کرونا را در نظر گیرند و یک نسخه واحد برای کل کشور در نظر نگیرند.

,

وی اظهار کرد: 65 درصد اقتصاد استان را خدمات تشکیل م یدهد این در حالی است که میانگین کشوری 52 درصد می­باشد و این حوزه بیش از سایر حوزه­ها آسیب دید.

,

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص اقدامات این سازمان اعلام کرد: بازرسان سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مدت به صورت شبانه روزی در تلاش بودند تا ضمن بازرسی از نحوه اجرای پروتوکلها وضعیت عمومی این نهادها را هم بررسی کنند و تا کنون 700 فقره بازررسی انجام شده است.

,

برهان صلواتی افزود: تا کنون 12 هزار و 800 نفر در سایت بیمه بیکاری ثبت نام نموده و درخواست 8 هزار و 500 نفر تایید شده و منتظر تخصیص بودجه هستیم.

,

وی تصریح کرد: سهم کردستان از اعتبار  40 هزار میلیارد تومانی تامین شده توسط بانک مرکزی 431 میلیارد تومان است.

,

رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان هم در خصوص برنامه ­ریزی بانکها برای حمایت از بنگاههای آسیب دیده گفت: بانکها حمایت از آسیب دیدگان از کرونا را پذیرفته اما این را هم باید قبول کرد که این نهادها هم کمتر از دیگر نهادها آسیب ندیده­اند.

,

یوسفی اظهار کرد: علاوه بر کاهش شدید واریز پول به بانکها عواملی از قبیل عدم وصول اقساط و پرداخت تسهیلات 1 میلیونی از منابع بانکی سبب آسیب دیدن توان نظام بانکی شد.

,

استاندار کردستان با بیان اینکه برای برخی مشاغل نیروی کار ماهر نداریم، گفت: استان نیازمند نیروهای ماهر در همه بخش ها است، اما متاسفانه برای آن مشاغل نیروی ماهر در استان وجود ندارد.

,

بهمن مرادنیا گفت: بخشی از بیکاری استان بواسطه وجود مشاغل کاذب نظیر دستفروشی بوجود آمده است، در حالیکه برای شغل های که هست متقاضی کارآزموده و ماهر بسیار تندک است و باید سازمان فنی وحرفه ای در راستای افزایش مهارت آموزی ها جدی تر وارد عرصه شود.

,

مرادنیا در ادامه سخنان خود رفع بیکاری و افزایش اشتغال را دغدغە و اولویت اساسی همە مدیران برشمرد و گفت: اعتقاد دارم باید از همە ظرفیت ها و تسهیلات بانکی در راستای تحقق این مهم استفادە کنیم.

,

استاندار کردستان با بیان اینکە بیماری کرونا در کشور و استان بر روی تولید و اشتغال تاثیر منفی گذاشت و باید با برنامە ریزی این تاثیرات را بە حداقل ممکن رساند گفت؛ بخش خصوصی می تواند چند پیشنهاد مشخص در خصوص کسب و کارها ارائه کند تا مانیز آن را به دولت ارائه کنیم و با توجه به شرایط خاص اقتصادی استان دستورات ویژه و متفاوت با دیگر استانها را از دولت اخذ کنیم.

,

مرادنیا ابراز امیدواری کرد: با مهار کرونا و مدیریت صحیح آرام آرام کسب و کار ها و فعالیت های اقتصادی بازگشایی شود تا اوضاع به شرایط عادی برگردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه