اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با دانا:

سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادیست

سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادیست
عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در خصوص تولید در شرایط کرونا گفت: عملکرد دولت در راستای تولید بسیار کمرنگ است و ظاهرا دولت اعتقادی به تولید ندارد و بررسی ها نشان می دهد که سیاست های اقتصادی این دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادی است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود سه ماه از آغاز سال 99 که به نام «جهش اقتصادی» نامگذاری شده بود می‌گذرد؛ در این سه ماهه با توجه به تشدید تحریمها علیه ایران، شدت یافتن شیوع کرونا در کشور، به هم ریختگی اوضاع اقتصادی در دنیا و ... شرایطی برای گسترش تولیدات داخلی فراهم شد اما نکته قابل تأمل این است که آیا افزایش تولیدات داخلی در شرایط فعلی را می‌توان جهش تولید دانست و یا خیر؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در همین راستا عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: باید توجه داشت شیوع کرونا باعث رکود فعالیت هایی شده که عمدتا در بخش خدمات بوده و دچار پدیده ازدحام جمعیت هستند؛ فعالیت های حقیقی مثل فعالیت های صنعتی و کشاورزی متوقف نشده اند و رکود نسبی در فعالیت هایی رخ داده که با پدیده ازدحام مواجه بوده اند مانند فعالیت های مجازی، خدماتی و ... .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های تعطیل شده تولیدی نبوده اند عنوان کرد: با رفع ازدحام جمعیت می توان این فعالیت ها را دوباره به عرصه فعالیت بازگرداند تا مشکلات این قشر نیز برطرف شود البته در ایام منتهی به کرونا شاهد گسترش برخی از بخش های تولیدی مانند تولید ماسک، مواد شوینده و ... بودیم.

,

 

,

حل همه مشکلات اقتصادی کشور با افزایش تولید

, حل همه مشکلات اقتصادی کشور با افزایش تولید, حل همه مشکلات اقتصادی کشور با افزایش تولید,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: وقتی امسال به نام جهش تولید نامگذاری شد یعنی دولت در سال گذشته به وظایف خود درباره رونق تولید عمل نکرده است و از همین جهت رهبر انقلاب با تأکید بیشتری امسال را نامگذاری کردند در همین راستا مشاهده می شود در 3 ماه گذشته اتفاق خاصی برای تولید نیفتاده است.

,

شیخی با بیان اینکه تمام شاخص های اقتصادی به تولید گره خورده‌اند عنوان کرد: ما در شرایط تحریم هستیم و مراودات دلاری و یورویی ما به مشکل برخورده است و تقریباً تراکنشی با دلار و یورو صورت نمی گیرد.اگر تولید افزایش پیدا کند و ضمن تامین نیازهای داخلی به مرحله صادرات هم برسد دیگر نیازی به مصرف ارز شامل دلار و یورو نخواهیم داشت.

,

وی در ادامه افزود: حتی اگر دلار و یورو به میزان کافی در کشور وجود داشته باشد اما نیازهای کشور کاهش پیدا نکند همچنان وابستگی به این ارزها در کشور وجود دارد اما اگر تقاضا برای دلار و یورو با حذف این واحدهای پولی از معاملات کاهش پیدا کند بسیاری از حباب های قیمتی هم شکسته و در نهایت قدرت خرید مردم بالا می رود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از آرمان های ما افزایش قدرت پولی کشور است بیان کرد: کاهش وابستگی به ارز به ویژه دلار که تنها با جهش تولید محقق می شود در ادامه وابستگی ما را کاهش داده و در همین راستا شاهد بی اثر شدن تحریم ها خواهیم بود.

,

شیخی با بیان اینکه تمام شاخص های اقتصادی به تولید گره خورده اند تصریح کرد: در شرایط تحریم قرار داریم و اوج تحرمی ها این است که تراکنش های دلاری و یورویی کشور به مشکل خورده اند و اگر ما بتوانیم تولید خود را افزایش داده و هم نیاز خود را در داخل تامین کرده و نیازی به ارز نداریم و از طرف دیگر هم مازاد نیاز کشور صادر می شود و ما می توانیم بدون انتقال ارز به صورت بای بک محصولات را وارد کنیم.

,

وی با بیان اینکه می توان بدون انتقال ارز می توان واردات کالاهای ضروری را انجام داد تصریح کرد: در صورتی که مازاد تولید صادر شود، به صورت بای‌بک می توان کالاهای استراتژیک را وارد کشور کرد یا در حال حاضر بانک مرکزی واردات بدون انتقال ارز را مطرح کرده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: با رونق تولید، نه تنها مشکل تحریم بلکه مشکل اشتغال نیز رفع می شود، خدمات هم افزایش پیدا می کند؛ همه شاخصه‌های اقتصادی به تولید گره خورده و از همین جهت سرنخ و راه حل مشکلات اقتصادی رونق و در ادامه جهش تولید است.

,

 

,

سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادی است

, سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادی است, سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادی است,

شیخی ضمن تاکید بر اینکه دولت یا قوه مجریه نباید زمان را هدر بدهد عنوان کرد: شرایط کشور به شکلی است که دولت نباید برای پیگیری رفع موانع تولید زمان را هدر بدهد؛ عملکرد دولت در راستای تولید بسیار کمرنگ است و ظاهرا دولت اعتقادی به تولید ندارد و بررسی ها نشان می دهد که سیاست های اقتصادی این دولت در شرایط تحریم و کرونا هم مانند روزهای عادی است.

,

وی در ادامه افزود: اتفاقی فراتر از شرایط عادی باید رخ بدهد تا رونق تولید محقق شود؛ لایحه بودجه ای که دولت به مجلس ارائه داد هم حاکی از نبود برنامه برای افزایش تولید در کشور است و دولت با ایحاد بدهی و قرض از آینده سعی در تأمین بودجه دارد. که خلاف برنامه پنجم و ششم دست به فروش اوراق زده است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه