اخبار داغ

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛

موضوع قدس سوژه‌ای ارزنده برای خلق آثار نمایشی است

موضوع قدس سوژه‌ای ارزنده برای خلق آثار نمایشی است
حمید نیلی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: موضوع قدس سوژه ای ارزنده برای خلق آثار نمایشی است و ما در آستانه دوره هفدهم جشنواره تئاتر مقاومت تلاش داریم بستری برای خلق آثار نمایشی براساس اسناد مظلومیت این ملت غیور و مظلوم فراهم کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  وقتی صحبت از قدس و فلسطین به میان می‌آید ناخودآگاه حدیث «کونوا لِلظّالمِ خَصماً ولِلمَظلومِ عَونا» به ذهن متبادر می‌شود. ایدئولوژی مبتنی بر تأکیدات دینی که نهضت آرمان‌خواهی دفاع از مظلوم به ویژه مردم مقاوم و نستوه فلسطین را در 4 دهۀ اخیر رقم زده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 تدبیر هوشمندانۀ معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح اللّه (قدس سرّه)، در نام‌گذاری آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان به نام قبلۀ اول مسلمین جهان که سبب تخریب جبهۀ صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس در عرصۀ بین‌الملل شده، امروزه به درختی تنومند در خاورمیانه و اقصی نقاط جهان تبدیل گشته و به‌عنوان رایت و علمی برافراشته در سراسر کرۀ خاکی مشهور و هویداست.

,

در این مسیر هنرمندان کشور، به‌عنوان جامعه‌ای مهم و تاثیرگذار همواره پیشقدم بوده‌ و از اوان شکل‌گیری این نهضت و جریان عظیم مردمی، دوشادوش سایر اقشار جامعه حرکت کرده‌اند.

,

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت دربارۀ مفهوم هنر مقاومت و آرمان‌های ملت مظلوم فلسطین و ارتباط آن با هنر نمایش و تئاتر مباحثی را مطرح کرد.

, حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت,

نیلی به عنوان سوال نخست درباره نقش هنر و هنرمند در بازتاب مقاومت 70 ساله مردم فلسطین و مبارزات آنان با رژیم اشغالگر قدس شریف گفت: ابتدا از حسن توجه شما به نقش جامعۀ هنری کشور در جریانات مهم و وقایع تاثیرگذار و اثر بخشیِ هنرمندان در بزنگاه‌های حساس تشکر میکنم. واقعیت امر این است که هنرمند به عنوان شخصی که وظیفه‌اش دفاع از اصالت انسانی و صلح و آزادگی همۀ جوامع و ابناء بشر است نقشی بسیار اساسی در این نهضت عظیم جهانی دارد. هنرمند می‌تواند با خلق اثر خود در حوزه‌های مختلف هنری و ادبی از شعر و ادبیات و داستان و رمان گرفته تا هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نقش خود را در دو عرصه ایفا کند .

,

وی در این باره افزود: در گام اول هنرمند می‌تواند با خلق اثر خود، تجلی‌گر مقاومت و پایداری ملت‌های مبارز و نستوه باشد و در گام دوم روحیۀ جوامع مبارز و مقاوم، با دیدن اثر هنرمندانِ منتسب به جبهۀ مقاومت و یاوران فرهنگیِ خود، تقویت می‌شود و درمی یابند که در میدان مبارزه تنها نیستند. نقش ارتقاء روحیه و جهاد فرهنگی هنرمندان در این عرصه بر کسی پوشیده نیست.

,

نیلی درباره فعالیت های مغفول مانده در حوزۀ تئاترهای مناسبتی و موضوعی نظیر روز جهانی قدس و مفهوم فلسطین و پایداری این ملت شریف، در عرصه هنرهای نمایشی گفت: سؤال بسیار خوبی را مطرح کردید. متأسفانه با وجود اینکه مفهوم دفاع از قیام مردمی فلسطین و نهضت مبارزه با صهیونیسم به یک گفتمان جهانی تبدیل شده و جزو لاینفک سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، هنوز در میان آثاری که با این مضمون در قالب هنرهای نمایشی ارائه شده به اثری جامع و مناسب با بیان هنری قوی دست پیدا نکرده‌ایم. تمام داشته‌های ما در این حوزه شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد.

,

وی اظهار داشت: ما در حوزۀ آثار آئینی و مذهبی، آثار مناسبتی خوب و اثربخشی داریم که مثل خورشید کاروان و زخم مدینه و..... هنوز مخاطب خود را دارد. یا در حوزۀ مهم و استراتژیک تئاتر دفاع مقدس و مقاومت، اثری مثل کانال کمیل را داریم که هنوز هم مثال زدنی است ولی در حوزۀ ژانر تئاتر سیاسی و وقایع مهم تاریخی، هنوز شاهد اثری فاخر و درخور نیستیم. البته تلاش‌های اندکی در این زمینه رخ داده که در حد یک جرقه بوده و انتظار می‌رود هنرمندان برای ترسیم این جریان فراگیر جهانی که امروزه نظام سلطه را به تزلزل واداشته است، بیش از پیش تلاش کنند.

,

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که با توجه به کم کاری در حوزۀ هنرهای نمایشی در تولید آثار مرتبط با قدس و فلسطین ، چه تمهیداتی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس  برای برون‌رفت از این موضوع اندیشیده است، گفت: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به‌عنوان مرکز تخصصی سیاست‌گذاری، حمایت و تولید آثار هنری نمایشی با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت یک مرکز با سابقۀ بیش از 2 دهه فعالیت می‌باشد. به نظر من معضل اصلی در این حوزه همانند سایر حوزه‌های مرتبط نمایشی، فقدان متنِ اثر بخش و نمایشنامۀ مناسب برای اجراست.

,

دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در ادامه افزود: ما در انجمن، اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده‌ایم که به بار نشستن این اقدامات، نیازمند زمان و عوامل متعدد دیگری است که تداوم سیاست ها، تأمین اعتبار و بودجه و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، از جملۀ این ملزومات است. موضوع قدس سوژه‌ای عالی برای خلق آثار نمایشی است. اکنون و در آستانۀ دورۀ هفدهم جشنوارۀ تئاتر مقاومت، می‌توان از این بستر فراهم شده برای انتشار سند مظلومیت این ملت غیور و مظلوم استفاده کرد و با خلق آثار نمایشی، نهضت جهانی حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را یاری کرد.

,

نیلی در پایان گفت: چه بسا این آثار آنقدر قوی و تاثیرگذار باشند که حتی در رسانه‌های جهانی و بین‌المللی نیز دیده شوند. امیدوارم هنرمندان متعهد و آزاده که با قلم و هنرشان همواره یاری‌گر و حامی ارزش‌های والای انسانی و الهی بوده‌اند در این مسیر ما را یاری کنند.

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه