اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصلاح طلبان دست بردار «کاندیدای اجاره‌ای» نیستند

اصلاح طلبان دست بردار «کاندیدای اجاره‌ای» نیستند
اصلاح طلبان که در انتخابات‌های ریاست جمهوری سال 92 و 96 از کاندیدای اجاره ای استفاده کردند و دولت نیز بر اساس رویکرد آنها عمل کرد حالا به نظر می رسد به دنبال استفاده از کاندیدای قرضی دیگری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 وقتی مشاهده کردند کاندیدایی که هویت اصلاح طلبی داشت یعنی «محمدرضا عارف» امکان پیروزی در انتخابات را ندارد، رو به تاکتیک « رحم اجاره‌ای» آوردند و در این خصوص 8 سال از «حسن روحانی» حمایت کردند. دولت روحانی هم در عمل رویکرد این جریان سیاسی را دنبال کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در موضوعاتی مثل برجام و اقتصاد متکی به بازار آزاد و ... این دولت دنباله رو سیاست های اصلاح طلبان بود. هر چند که بعد از دولت دوم و افزایش سرسام آور نرخ از و متعاقب آن گرانی اجناس مختلف و بهم ریختگی اقتصاد اعضای این جریان سیاسی سعی کردند خود را از دولت روحانی منفک و جدا سازند اما افکارعمومی به خوبی می داند که رنگ و لعاب دولت روحانی اصلاح طلبی است.

, ,
در سال 96 نیز انتخابات ریاست جمهوری به طور عجیب با دو کاندیدای دولتی همراه بود. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در قامت کاندیدای پوششی پای در این انتخابات گذاشت و از وقت و زمان مضاعفی که ایجاد شده بود جهت پیروزی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان یعنی حسن روحانی استفاده کرد.
, در سال 96 نیز انتخابات ریاست جمهوری به طور عجیب با دو کاندیدای دولتی همراه بود. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در قامت کاندیدای پوششی پای در این انتخابات گذاشت و از وقت و زمان مضاعفی که ایجاد شده بود جهت پیروزی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان یعنی حسن روحانی استفاده کرد.,
 
,
«حسین کمالی»، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب «کار» در این راستا اذعان کرد: «اصلاح‌طلبان به‌خاطر رای نداشتن اسحاق جهانگیری، مجبور به حذف او در انتخابات ۹۶ شدند.»
, «حسین کمالی»، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب «کار» در این راستا اذعان کرد: «اصلاح‌طلبان به‌خاطر رای نداشتن اسحاق جهانگیری، مجبور به حذف او در انتخابات ۹۶ شدند.», «حسین کمالی»، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب «کار» در این راستا اذعان کرد: «اصلاح‌طلبان به‌خاطر رای نداشتن اسحاق جهانگیری، مجبور به حذف او در انتخابات ۹۶ شدند.»,
 
,
حالا با شروع شدن زمزمه های انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 این جریان سیاسی به نوعی از کاندیدای اجاره ای دیگری نام می برد.
,
 
,
امروز پرونده کاری مجلس دهم بسته می شود و بعد از 12 سال «علی اردشیر لاریجانی» رئیس ادوار مختلف مجلس خانه ملت را ترک می کند. اینکه لاریجانی به کجا می رود سئوال بسیاری از رسانه ها بود. در ابتدا مطرح شد که مقصد بعدی وی «شورای عالی امنیت ملی» است. یکی از نزدیکان لاریجانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی دانا این موضوع را تکذیب کرد و لاریجانی خود در گفت و گوی تلویزیونی مطرح کرد که قصد دارد به دانشگاه باز گردد.
,
 
,
کاندیدای اجاره ای بعدی اصلاحات کیست؟
, کاندیدای اجاره ای بعدی اصلاحات کیست؟, کاندیدای اجاره ای بعدی اصلاحات کیست؟,
 
,
آنچه این روزها روزنامه های اصلاح طلب درباره لاریجانی مطرح می کنند احتمال اقبال این جریان سیاسی به وی کم نیست. 
,
 
,
در همین رابطه روزنامه شرق با تیتر «لاریجانی روحانی اصلاح طلبان می شود؟»، نوشت: « الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه «آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 باز هم به سراغ کاندیدای اجاره‌ای می‌روند یا خیر؟» گفته است: «البته کاندیدای اجاره‌ای کلمه خوبی نیست. امروز، هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی اصلاح‌طلب هستند و هر دو آنها از گفتمان اصولگرایی عبور کرده‌اند. به‌طورکلی یکی از افتخارات ما اصلاح‌طلبان این است که شخصیت‌های اصولگرا را به شکلی محترمانه از اصولگرایی عبور داده و به اصلاح‌طلبی سوق داده‌ایم که این مسئله تنها محدود به آقای روحانی و آقای لاریجانی نیز نمی‌شود و در گذشته نیز آقای ناطق‌نوری چنین وضعیتی داشته است.»
,
 
,
, ,
 
,
این روزنامه افزود: «پیش‌تر هم از این دست اظهارات از سوی اعضای حزب کارگزاران مطرح شده بود؛ چنان‌که در سال 97 یدالله طاهرنژاد گفته بود: «اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم.»
, این روزنامه افزود: «پیش‌تر هم از این دست اظهارات از سوی اعضای حزب کارگزاران مطرح شده بود؛ چنان‌که در سال 97 یدالله طاهرنژاد گفته بود: «اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم.», این روزنامه افزود: «پیش‌تر هم از این دست اظهارات از سوی اعضای حزب کارگزاران مطرح شده بود؛ چنان‌که در سال 97 یدالله طاهرنژاد گفته بود: «اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم.»,
 
,
به نظر می رسد، کارگزارنی ها که همواره رویکرد عملگرا و تکنوکرات‌ نسبت به سایر احزاب سیاسی اصلاح طلب دارند و خیلی وابسته به هویت رادیکال اصلاح طلبی نیستند، گرایش بیشتری به لاریجانی دارند.
,
 
,
روزنامه شرق ادامه داد: «با چنین اوصافی به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با نداشتن برنامه جامع انتخاباتی و البته نداشتن وحدت سیاسی میان خودشان از حمایت از لاریجانی چندان ناراضی نیستند و در صورتی که باز هم ردصلاحیت‌ها مانع حضور یک نیروی شناخته‌شده و دارای مقبولیت اجتماعی بالا شود، سیاست ائتلافی این‌بار روی علی لاریجانی پیاده شود؛ هرچند معلوم نیست که در صورت حضور لاریجانی در انتخابات، او به یک ائتلاف تمام‌عیار با اصلاح‌طلبان؛ یعنی مشخص‌کردن سهم جبهه اصلاحات از دولتش راضی شود یا مانند سال 92 اصلاح‌طلبان به معنای دقیق کلمه از او حمایت کنند نه با او ائتلاف.»
, با چنین اوصافی به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با نداشتن برنامه جامع انتخاباتی و البته نداشتن وحدت سیاسی میان خودشان از حمایت از لاریجانی چندان ناراضی نیستند و در صورتی که باز هم ردصلاحیت‌ها مانع حضور یک نیروی شناخته‌شده و دارای مقبولیت اجتماعی بالا شود، سیاست ائتلافی این‌بار روی علی لاریجانی پیاده شود؛ هرچند معلوم نیست که در صورت حضور لاریجانی در انتخابات، او به یک ائتلاف تمام‌عیار با اصلاح‌طلبان؛ یعنی مشخص‌کردن سهم جبهه اصلاحات از دولتش راضی شود یا مانند سال 92 اصلاح‌طلبان به معنای دقیق کلمه از او حمایت کنند نه با او ائتلاف.»,
 
,
, ,
 
,
اخیرا در همین زمینه، «حسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. باید بین عارف و لاریجانی وحدت برقرار می‌کردیم. باید از موضوع انتخابات مجلس یازدهم عبور کنیم و جبهه اصلاحات را بازسازی کنیم.اما این موضوع فعلا بحث درون جبهه‌ای است و هنوز بحثی درباره آن نشده است.»
, اخیرا در همین زمینه، «حسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. باید بین عارف و لاریجانی وحدت برقرار می‌کردیم. باید از موضوع انتخابات مجلس یازدهم عبور کنیم و جبهه اصلاحات را بازسازی کنیم.اما این موضوع فعلا بحث درون جبهه‌ای است و هنوز بحثی درباره آن نشده است.», اخیرا در همین زمینه، «حسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور داشته باشند. باید بین عارف و لاریجانی وحدت برقرار می‌کردیم. باید از موضوع انتخابات مجلس یازدهم عبور کنیم و جبهه اصلاحات را بازسازی کنیم.اما این موضوع فعلا بحث درون جبهه‌ای است و هنوز بحثی درباره آن نشده است.»,
 
,
در همین راستا روزنامه سازندگی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در تیتر یک امروز خود از آینده رئیس سخن گفت. به نظر می رسد این نگاه در حال شکل گیری است که اصلاح طلبان به سمت لاریجانی در انتخابات آینده گرایش داشته باشند. به هر جهت زمزمه های این موضوع از سوی رسانه ها و نیروهای اصلاح طلب در فضای سیاسی کشور وجود دارد و باید دید در ادامه اصلاح طلبان چه تصمیمی در این راستا می گیرند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه