اخبار داغ

رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان؛

اهدای عضو به 60 بیمار خراسان‌جنوبی جان دوباره بخشید/ راه‌اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان رازی از مهر 99

اهدای عضو به 60 بیمار خراسان‌جنوبی جان دوباره بخشید/ راه‌اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان رازی از مهر 99
دهقان گفت: با توجه به پیگیری‌های به وجود آمده و وجود بیمارستان رازی در بیرجند امکان راه‌اندازی بخش پیوند در این بیمارستان از مهرماه سال جاری فراهم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، یکی از قشنگ‌‌ترین کارهای دنیا اهدای عضو پس از مرگ است. کاری که می‌تواند زندگی را به چند نفر نیازمند و امید را به چند خانواده برگرداند. چند سالی می‌شود در ایران و خراسان‌جنوبی نسبت به این موضوع بسیار زیبا، اطلاع رسانی شده و با توجه به ارزش و اهمیت این کار فرهنگ سازی خوبی نیز برای اهدای عضو صورت گرفته است. جسدی که می‌تواند اعضای سالمش جان چند نفر را نجات داده و زندگی دوباره به آنها بدهد چرا باید زیر خروارها خاک بدون استفاده بخوابد در صورتی که دهها بیمار به این اعضا نیاز دارند. خانواده‌ها با اهدای عضو عزیزانشان که مرگ مغزی شدند نه تنها آنها را از دست نخواهند داد بلکه چند عزیز دیگر را نیز خواهند داشت که بوی عضو خانواده آنها را دارد و یاد و نامش همیشه سبز و مانا خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,
 
,
به بهانه 31 اردیبهشت ماه روز اهدای عضو اهدای زندگی با رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی در مورد اهمیت موضوع اهدای عضو، میل و رغبت خاواده‌ها به اهدای عضو، کمبودها و مشکلاتی که در این خصوص در استان وجود دارد گفت‌وگو کردیم.
,
 
,
هادی دهقان رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: موضوع اهدای عضو موضوعی کشوری است و چند سالی می‌شود رسانه‌ها نسبت به اهمیت موضوع اهدای عضو پرداخته و خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو در کشور ما به خوبی جای خود را پیدا کرده است.
,
 
,
وی افزود: بخش نامه‌های مربوط به مسئله مهم اهدای عضو توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سراسر کشور ابلاغ شده و مراکزی که بخش نامه‌ها را دریافت می‌کنند برابر پروتکل‌های وزارت‌خانه موظف به اجرا هستند.
,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای اجرای موضوع اهدای عضو در کشور دو واحد تعریف شده که شامل واحد شناسایی و فراهم آوری می‌شود.
,
 
,
دهقان عنوان کرد: واحد شناسایی واحدهایی است که دارای بخش آی‌سی‌یو بوده و بیمارستان‌ها مجهز و تخصصی است اما پیوند قلب و اعضا ندارند.
,
 
,
وی اظهار کرد: واحد فراهم آوری واحدی است متشکل از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای بزرگ که علاوه بر داشتن تجهیزات کامل و تخصص‌های لازم، بخش‌های پیوند اعضا را نیز دارند شامل شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تهران و ... می‌شود.
,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی گفت: شهرهایی که دارای واحد فراهم‌آوری هستند می‌توانند پس از تایید مرگ مغزی بیمار اعضای بدن را برداشته و به بیماران نیازمند پیوند دهند اما شهرهایی که واحد فراهم آوری ندارند باید جسد را برای اهدای عضو به شهرهای دیگر اعزام کنند.
,
 
,
دهقان افزود: در خراسان جنوبی تنها واحد شناسایی حدود 4 سال است فعال شده و واحد فراهم‌آوری نداریم.
,
 
,
وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های به وجود آمده و وجود بیمارستان رازی در بیرجند این امکان وجود دارد که بخش پیوند نیز در این بیمارستان راه‌اندازی شود.
,
 
,
راه اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان رازی بیرجند از مهر 99
, راه اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان رازی بیرجند از مهر 99, راه اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان رازی بیرجند از مهر 99,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های فراوانی که طی سال‌های گذشته انجام شده این امر محقق و ان‌شاءالله امیدواریم از ابتدای مهر ماه سال جاری بحث پیوند نیز در بیمارستان رازی بیرجند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمارستان منتصری مشهد انجام شود.
,
 
,
دهقان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که اقدامات لازم در خصوص انجام پیوند در بیمارستان رازی بیرجند انجام شده پیش‌بینی می‌شود 17 خرداد ماه امسال اولین کارگاه آموزشی برای تمام پرسنل پرستاری و پزشکی استان از طریق فضای مجازی برگزار و گواهی صادر شود.
,
 
,
وی عنوان کرد: امیدواریم بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی و تشکیل تیم و با توجه به دریافت مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای راه‌اندازی بخش پیوند در بیمارستان رازی بیرجند شاهد ارتقای خدمات باشیم و بخش فراهم‌آوری را در بیرجند و خراسان‌جنوبی آماده کنیم.
,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در استان داریم نبود بخش پیوند است و به این دلیل برای اهدای عضو باید جسد بیمار مرگ مغزی شده را به بیمارستان مشهد منتقل کنیم که این کار باعث نارضایتی بسیاری از خانواده‌ها است و اجازه نمی‌دهند که جسد به خارج استان منتقل شود.
,
 
,
انجام پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند در آینده نزدیک
, انجام پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند در آینده نزدیک, انجام پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند در آینده نزدیک,
 
,
دهقان گفت: اما اگر واحد فراهم‌آوری و بخش پیوند در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شود می‌توانیم پیوند کلیه را در خراسان‌جنوبی انجام دهیم اما کبد و قلب را باید از طریق سیستم مخصوص و به صورت هوایی به سایر استان‌ها ارسال کنیم.
,
 
,
وی افزود: احتمال دارد بقیه اعضای بدن بیمار مرگ مغزی شده بر اساس تخصصی که در استان داریم به بیماران نیازمند پیوند شود.
,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در هر بیمارستان استان یک کارشناس شناسایی و بیماری‌های خاص حضور دارد، گفت: چنانچه در بیمارستانی مرگ مغزی بیماری تایید شود این کارشناس وارد عمل شده و با پیگیری اقدامات لازم تخصصی و رضایت گرفتن از خانواده متوفی مقدمات اهدای عضو را برای بیماران نیازمند فراهم می‌کند.
,
 
,
دهقان اظهار کرد: طی 4 سالی که مرکز شناسایی در استان فعال است موارد مرگ مغزی زیادی را داشتیم که با تلاش کارشناسان شناسایی موضوع اهدای عضو صورت گرفته و جان چندین نفر نجات پیدا کرده است.
,
 
,
زندگی بخشیدن دوباره به بیش از 60 بیمار در خراسان‌جنوبی/ مهمترین مشکلات
, زندگی بخشیدن دوباره به بیش از 60 بیمار در خراسان‌جنوبی/ مهمترین مشکلات, زندگی بخشیدن دوباره به بیش از 60 بیمار در خراسان‌جنوبی/ مهمترین مشکلات,
 
,
وی گفت: در این مدت حدود 21 بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو اعزام شدند و بیش از 60 بیمار در استان خراسان‌جنوبی از بیماران مرگ مغزی اعضا دریافت کردند.
,
 
,
رئیس مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات موجود در استان نبودن بخش پیوند، بعد مسافت و اعزام جسد به استان‌های دیگر است که امیدواریم با کارگاه آموزشی که قرار است خرداد ماه برگزارشود بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.
,
 
,
دهقان در خصوص ثبت‌نام برای دریافت کارت اهدای عضو،گفت: ثبت‌نام برای متقاضیان اهدای عضو فقط از طریق اینترنتی فراهم است و تنها ثبت‌نام در سایت و دریافت کارت اهدای عضو ملاک نیست بلکه ثبت‌نام برای اهدای عضو تنها یک وصیت‌نامه است اما رضایت اولیای دم برای اهدای عضو شرط است و تا اولیای دم به این کار رضایت ندهند اهدای عضو بیمار مرگ مغزی انجام نخواهد شد.
,
 
,
وی افزود: خدماتی که برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی انجام می‌شود و هزینه مدت زمان بستری بیمار در آی‌سی‌یو رایگان است.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه