اخبار داغ

آمریکا پس از ناتوانی در توقف نفتکش‌های ایرانی دست به تحریم شد؛

تقلای بیهوده علیه تجارت طلایی

تقلای بیهوده علیه تجارت طلایی
موضوع ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا و تسویه طلایی آن به مراحل جدیدی رسیده است و آنطور که پیداست آمریکا شرکتی چینی را که برای ارسال طلا به کشورمان و قطعات پالایشگاهی به ونزوئلا کمک کرده است، تحریم کرده که موجب واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه چین شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا و تسویه طلایی آن به مراحل جدیدی رسیده است و آنطور که پیداست آمریکا شرکتی چینی را که برای ارسال طلا به کشورمان و قطعات پالایشگاهی به ونزوئلا کمک کرده است، تحریم کرده که موجب واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه چین شد. از سوی دیگر با فشار آمریکا بانک مرکزی انگلیس از ارسال طلا‌های ونزوئلا خودداری کرده است که باعث شکایت دولت کاراکاس از انگلیسی‌ها شده است. این کشمکش‌ها اما تاکنون هیچ تاثیری روی حرکت نفتکش‌های ایرانی نداشته و آنها به مسیر خود ادامه می‌دهند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
به گزارش «وطن امروز»، بررسی‌های ماهواره‌ای دیروز نشان داد هر 5 نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان در مسیر خود قرار دارند و هیچ وقفه‌ای در حرکت آنها ایجاد نشده است. 
 
طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکش‌ها، تاکنون تمام 5 نفتکش ایرانی از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود Fortune طی هفته آتی در کاراکاس پهلوگیری کند.
 
* مردم ونزوئلا منتظر بنزین ایران هستند
رویترز با اشاره به اینکه کمبود بنزین در ونزوئلا در مبارزه این کشور با کرونا تاثیر منفی گذاشته، نوشت: به‌رغم فشار آمریکا برای ممانعت از ارسال محموله‌های بنزین ایران به ونزوئلا، مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهای‌شان هستند و برای‌شان مهم نیست این سوخت چگونه به دست‌شان برسد.
 
 این رسانه نوشت: ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و هر دو از مخالفان آمریکا هستند. یکی از مقامات دولت ترامپ هفته گذشته گفت 5 نفتکش ایران با محموله بنزین هنوز در راه ونزوئلا هستند. برخی سیاست‌مداران مخالف در ونزوئلا از ارسال این محموله‌ها انتقاد کرده‌اند ولی بسیاری از مردم مانند «فرانکلین لوزاردو» مدیر یک رستوران در ونزوئلا که طی قرنطینه‌های اعمال شده به خاطر مهار گسترش ویروس کرونا به سختی مخارج خود را تامین می‌کرد، می‌گویند آنچه برای‌شان اهمیت دارد به دست آوردن بنزین است. لوزاردوی 50 ساله در یک پمپ بنزین در شرق کاراکاس به خبرنگار رویترز گفت: «مهم نیست این بنزین از کجا می‌آید. بدون بنزین خودروها متوقف می‌شوند و هیچ نانی در سفره‌ها نخواهد بود».
 
کمبود بنزین طی ماه‌های اخیر به خاطر فشار آمریکا بر تامین‌کنندگان آن بسیار شدید شده است. این بخشی از کمپین حداکثر فشار واشنگتن بر  دولت مادورو است. دولت مادرو با یک فروپاشی اقتصادی شدید مواجه شده است. نابودی شبکه پالایشی ونزوئلا با ظرفیت 3/1 میلیون بشکه در روز سال‌هاست باعث کمبود بنزین در این کشور شده است. تحریم‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری و سوء‌مدیریت در شرکت نفت دولتی این کشور به وجود آورنده این شرایط است.
 
کمبود بنزین، توزیع مواد غذایی را متوقف کرده و اجازه نمی‌دهد پزشکان به بیمارستان‌ها برسند. «کارمن ریورو» اقتصاددان 35 ساله در صف پمپ بنزین در لابادرا می‌گوید: «مهم نیست این بنزین از طرف ایران بیاید. ما فقط بنزین می‌خواهیم. بدون بنزین توزیع مواد غذایی ممکن نیست و مردم نمی‌توانند کار کنند».
 
بنا بر این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه همین هفته یک شرکت چینی را به دلیل ارائه خدمات به شرکت ماهان‌ایر مشمول تحریم‌های ثانویه کرد. 2 روز پیش و در ادامه مانع تراشی‌های آمریکا در مسیر صادرات نفت ایران به ونزوئلا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت چینی شانگهای سنت لجستیکس (Shanghai Saint Logistics Limited) را به بهانه ارائه خدمات به شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، تحت تحریم‌های ثانویه قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است:
 
شرکت Shanghai Saint Logistics Limited در شانگهای خدماتی نظیر رزرو بلیت، خدمات مالی، خدمات بازاریابی و فروش و رسیدگی به حمل‌ونقل به شرکت ایرانی ماهان‌ایر ارائه می‌کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین با هشدار به سایر شرکت‌های خدماتی هواپیمایی اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید با احتیاط عمل کنند تا از انجام هرگونه خدمات از جمله خدمات برای یا به نمایندگی از شرکت مذکور (ماهان‌ایر) خودداری کنند، چرا که ممکن است مشمول مجازات شوند. چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شامل حوزه‌هایی همچون حمل‌و‌نقل، بلیت‌فروشی، تهیه قطعات و تجهیزات هواپیما، تعمیر و نگهداری، خدمات هواپیمایی، انتقال توافقی یا توافقنامه‌های کدگذاری کالا و قراردادهای سوخت‌گیری باشد.
 
در بخش پایانی این بیانیه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدامات خود علیه این شرکت چینی را اینچنین عنوان می‌کند:
 
در نتیجه اقدام امروز، کلیه املاک و منافع املاک شرکت شانگهای لوجستیکس که در ایالات متحده هستند یا در اختیار یا تحت کنترل افراد آمریکایی است، مسدود شده و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی OFAC گزارش شوند. مقررات OFAC کلیه همکاری با افراد تحت تحریم را ممنوع می‌کند. علاوه بر این، اشخاص طرف معامله با این شرکت چینی ممکن است در معرض این تحریم‌ها قرار گیرند. علاوه بر این، هر موسسه مالی خارجی که آگاهانه معامله قابل توجهی را تسهیل می‌کند یا خدمات مالی قابل توجهی را برای اشخاص تعیین شده در رابطه با پشتیبانی ایران از تروریسم بین‌المللی یا هر شخص ایرانی در لیست OFAC ویژه اتباع و افراد مسدود شده فراهم می‌کند، می‌تواند در معرض این مجازات‌ها قرار گیرد.
 
* چین: اقدام آمریکا غیرقانونی است
یک روز پس از این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم شرکت چینی به بهانه ارائه خدمات به شرکت ماهان‌ایر، سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «غیرقانونی» خواند. روز گذشته ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی خود در پکن از ایالات متحده خواست مسیر خود را تغییر داده و اشتباه خود را اصلاح کند. وی همچنین گفت: چین همواره در برابر تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده ایستاده است. اعضای جامعه بین‌الملل در چارچوب قوانین بین‌المللی، همکاری دوجانبه با ایران دارند که باید مورد حمایت قرار گیرد.
 
* شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا
در روزی که وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت چینی را به دلیل کمک به شرکت ماهان ایر تحت تحریم قرار داد، بانک مرکزی ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به دلیل تحویل ندادن ذخایر طلای این کشور شکایت کرد. طبق گزارش 2 روز پیش رویترز، بانک مرکزی ونزوئلا شکایتی علیه بانک مرکزی انگلیس در دادگاهی در لندن مطرح کرده تا این بانک را مجبور کند ذخایر طلای این کشور آمریکای لاتین را تحویل دهد. در گزارش رویترز آمده است: ونزوئلا برای گذر از بحران کرونا به ذخایر طلای خود که حالا ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد و در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌شود، نیاز دارد. 
 
رویترز گزارش داده است: در شکایت ونزوئلا آمده است این کشور برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و مواد غذایی برای مقابله با اوضاع پیش آمده ناشی از شیوع کرونا در این کشور به ذخایر طلای خود نیاز دارد. بسیاری از کشورها ذخایر طلای خود را در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌کنند و ارزش ذخایر ونزوئلا هم اکنون به 7/1 میلیارد دلار رسیده است. البته ونزوئلا مدت‌هاست تلاش می‌کند طلای خود را از انگلیس پس بگیرد اما به دلیل فشارهای آمریکا که قصد دارد دولت قانونی نیکلاس مادورو در ونزوئلا را ساقط کند، تلاش‌های این کشور آمریکای لاتین به جایی نرسیده است. 
 
رویترز همچنین آورده است: «ساروش زایوالا» وکیل بانک مرکزی ونزوئلا در دادگاه لندن می‌گوید: تعلل بانک مرکزی انگلیس در تحویل طلاها بشدت به تلاش‌های دولت کاراکاس و سازمان ملل برای مقابله با شیوع کرونا در ونزوئلا آسیب خواهد زد. طبق گزارش رویترز، در ماه ژانویه بانک مرکزی انگلیس درخواست ونزوئلا برای استرداد 2/1 میلیارد دلار طلای این کشور را رد کرد. بلومبرگ در آن زمان گزارش داد رد درخواست دولت ونزوئلا توسط انگلیس به درخواست مقامات ارشد آمریکایی برای خالی کردن دست دولت ونزوئلا از منابع مالی این کشور در خارج انجام شده است.
 
[مدل صادرات بنزین به ونزوئلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد]
 
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا با پرچم کشورمان و احتمال تهدید و تنش‌زایی از سوی آمریکا، اظهار داشت: اقدام ایران از نظر حقوق بین‌الملل هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین جهانی و کشتیرانی، محموله‌های بنزینی ایران در مسیر کاراکاس قرار گرفته است. وی افزود: اگر اقدام تحریک‌آمیزی از سوی هر کشوری در مسیر نفتکش‌های ایرانی صورت گیرد مسلما خلاف قوانین بین‌الملل است و می‌توان آن را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد. البته ایران نشان داده است چنین رفتارهایی را به سرعت پاسخ می‌دهد.  خطیبی اظهار داشت:‌ کشورهای بسیاری در خلیج ‌فارس تجارت دریایی انجام می‌دهند و ایران ثابت کرده است که با زبان منطق و صلح در کنار تمام آنها به کار خود ادامه می‌دهد اما اگر تهدیدی در آب‌های آزاد برای کشتی‌های ایرانی صورت گیرد مطمئنا اتفاقی مانند توقیف نفتکش انگلیسی رخ خواهد داد، پس به نفع همه است که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.  این کارشناس حوزه صادرات نفت در پاسخ به این سوال که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران در زمان تحریم، بیمه نفتکش‌ها بوده و گاه همین موضوع به عنوان بهانه توسط دولتی‌ها مطرح می‌شود، اظهار داشت: موضوع بیمه نفتکش‌ها در تحریم‌های سابق و دوران ما حل شد،‌ یعنی دولت خودش رقمی را برای اتفاقات احتمالی بلوکه می‌کرد و نفتکش‌ها وارد دریا می‌شدند، البته این اتفاق برای بارهای استراتژیک و مهم انجام می‌شد و شرکت‌های داخلی با اعتمادی که به آنها می‌شد وظیفه بیمه نفتکش‌ها را برعهده می‌گرفتند. این دولت هم باید با تقویت شرکت‌های داخلی بیمه به این سمت حرکت کند و احتیاجی به بیمه خارجی نیست.  نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ  سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا رویکرد ارسال محموله‌های محصولات نفتی به کشورهای همسو پیش از این اتفاق نیفتاد، گفت: ‌رویکرد شرایط تحریمی در وزارت نفت ایجاد نشد،‌ یعنی مسؤولان احساس کردند در شرایط عادی هستند و دولت هم اساسا افرادی را برای مدیریت در شرایط نفتی انتخاب کرد که مخصوص شرایط عادی بودند.  وی تشریح کرد:‌ هم‌اکنون تنها تحریم نفتی ایران توسط آمریکا صورت گرفته است، این یعنی به غیر از آمریکا هیچ کشور دیگری بر تجارت نفتی ایران تاثیرگذار نیست، البته آمریکا از حربه‌های مختلف برای فشار بر کشورهایی که با ایران همکاری دارند، استفاده می‌کند اما از نظر حقوقی تنها تحریم‌های آمریکا برای صادرات نفت ایران اعمال شده است؛ در تحریم‌های اوایل دهه 90 شمسی تحریم‌های آمریکا بخشی از محدودیت‌های ایران بود و تحریم‌های سازمان ملل هم کشورمان را تحت فشار قرار می‌داد. خطیبی گفت: شرایط کنونی بسیار بهتر از دوران تحریم‌های قبل است و دولت باید از چنین ظرفیتی استفاده کند؛ مدل اجرایی شده برای صادرات بنزین به ونزوئلا و دریافت طلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد.
,
به گزارش «وطن امروز»، بررسی‌های ماهواره‌ای دیروز نشان داد هر 5 نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان در مسیر خود قرار دارند و هیچ وقفه‌ای در حرکت آنها ایجاد نشده است. 
,
 
,
طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکش‌ها، تاکنون تمام 5 نفتکش ایرانی از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود Fortune طی هفته آتی در کاراکاس پهلوگیری کند.
,
 
,
* مردم ونزوئلا منتظر بنزین ایران هستند
, * مردم ونزوئلا منتظر بنزین ایران هستند,
رویترز با اشاره به اینکه کمبود بنزین در ونزوئلا در مبارزه این کشور با کرونا تاثیر منفی گذاشته، نوشت: به‌رغم فشار آمریکا برای ممانعت از ارسال محموله‌های بنزین ایران به ونزوئلا، مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهای‌شان هستند و برای‌شان مهم نیست این سوخت چگونه به دست‌شان برسد.
,
 
,
 این رسانه نوشت: ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و هر دو از مخالفان آمریکا هستند. یکی از مقامات دولت ترامپ هفته گذشته گفت 5 نفتکش ایران با محموله بنزین هنوز در راه ونزوئلا هستند. برخی سیاست‌مداران مخالف در ونزوئلا از ارسال این محموله‌ها انتقاد کرده‌اند ولی بسیاری از مردم مانند «فرانکلین لوزاردو» مدیر یک رستوران در ونزوئلا که طی قرنطینه‌های اعمال شده به خاطر مهار گسترش ویروس کرونا به سختی مخارج خود را تامین می‌کرد، می‌گویند آنچه برای‌شان اهمیت دارد به دست آوردن بنزین است. لوزاردوی 50 ساله در یک پمپ بنزین در شرق کاراکاس به خبرنگار رویترز گفت: «مهم نیست این بنزین از کجا می‌آید. بدون بنزین خودروها متوقف می‌شوند و هیچ نانی در سفره‌ها نخواهد بود».
,
 
,
کمبود بنزین طی ماه‌های اخیر به خاطر فشار آمریکا بر تامین‌کنندگان آن بسیار شدید شده است. این بخشی از کمپین حداکثر فشار واشنگتن بر  دولت مادورو است. دولت مادرو با یک فروپاشی اقتصادی شدید مواجه شده است. نابودی شبکه پالایشی ونزوئلا با ظرفیت 3/1 میلیون بشکه در روز سال‌هاست باعث کمبود بنزین در این کشور شده است. تحریم‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری و سوء‌مدیریت در شرکت نفت دولتی این کشور به وجود آورنده این شرایط است.
,
 
,
کمبود بنزین، توزیع مواد غذایی را متوقف کرده و اجازه نمی‌دهد پزشکان به بیمارستان‌ها برسند. «کارمن ریورو» اقتصاددان 35 ساله در صف پمپ بنزین در لابادرا می‌گوید: «مهم نیست این بنزین از طرف ایران بیاید. ما فقط بنزین می‌خواهیم. بدون بنزین توزیع مواد غذایی ممکن نیست و مردم نمی‌توانند کار کنند».
,
 
,
بنا بر این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه همین هفته یک شرکت چینی را به دلیل ارائه خدمات به شرکت ماهان‌ایر مشمول تحریم‌های ثانویه کرد. 2 روز پیش و در ادامه مانع تراشی‌های آمریکا در مسیر صادرات نفت ایران به ونزوئلا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت چینی شانگهای سنت لجستیکس (Shanghai Saint Logistics Limited) را به بهانه ارائه خدمات به شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، تحت تحریم‌های ثانویه قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است:
,
 
,
شرکت Shanghai Saint Logistics Limited در شانگهای خدماتی نظیر رزرو بلیت، خدمات مالی، خدمات بازاریابی و فروش و رسیدگی به حمل‌ونقل به شرکت ایرانی ماهان‌ایر ارائه می‌کند.
,
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین با هشدار به سایر شرکت‌های خدماتی هواپیمایی اعلام کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید با احتیاط عمل کنند تا از انجام هرگونه خدمات از جمله خدمات برای یا به نمایندگی از شرکت مذکور (ماهان‌ایر) خودداری کنند، چرا که ممکن است مشمول مجازات شوند. چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شامل حوزه‌هایی همچون حمل‌و‌نقل، بلیت‌فروشی، تهیه قطعات و تجهیزات هواپیما، تعمیر و نگهداری، خدمات هواپیمایی، انتقال توافقی یا توافقنامه‌های کدگذاری کالا و قراردادهای سوخت‌گیری باشد.
,
 
,
در بخش پایانی این بیانیه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدامات خود علیه این شرکت چینی را اینچنین عنوان می‌کند:
,
 
,
در نتیجه اقدام امروز، کلیه املاک و منافع املاک شرکت شانگهای لوجستیکس که در ایالات متحده هستند یا در اختیار یا تحت کنترل افراد آمریکایی است، مسدود شده و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی OFAC گزارش شوند. مقررات OFAC کلیه همکاری با افراد تحت تحریم را ممنوع می‌کند. علاوه بر این، اشخاص طرف معامله با این شرکت چینی ممکن است در معرض این تحریم‌ها قرار گیرند. علاوه بر این، هر موسسه مالی خارجی که آگاهانه معامله قابل توجهی را تسهیل می‌کند یا خدمات مالی قابل توجهی را برای اشخاص تعیین شده در رابطه با پشتیبانی ایران از تروریسم بین‌المللی یا هر شخص ایرانی در لیست OFAC ویژه اتباع و افراد مسدود شده فراهم می‌کند، می‌تواند در معرض این مجازات‌ها قرار گیرد.
,
 
,
* چین: اقدام آمریکا غیرقانونی است
, * چین: اقدام آمریکا غیرقانونی است,
یک روز پس از این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم شرکت چینی به بهانه ارائه خدمات به شرکت ماهان‌ایر، سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «غیرقانونی» خواند. روز گذشته ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی خود در پکن از ایالات متحده خواست مسیر خود را تغییر داده و اشتباه خود را اصلاح کند. وی همچنین گفت: چین همواره در برابر تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده ایستاده است. اعضای جامعه بین‌الملل در چارچوب قوانین بین‌المللی، همکاری دوجانبه با ایران دارند که باید مورد حمایت قرار گیرد.
,
 
,
* شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا
, * شکایت ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به خاطر عدم تحویل ذخایر طلا,
در روزی که وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت چینی را به دلیل کمک به شرکت ماهان ایر تحت تحریم قرار داد، بانک مرکزی ونزوئلا از بانک مرکزی انگلیس به دلیل تحویل ندادن ذخایر طلای این کشور شکایت کرد. طبق گزارش 2 روز پیش رویترز، بانک مرکزی ونزوئلا شکایتی علیه بانک مرکزی انگلیس در دادگاهی در لندن مطرح کرده تا این بانک را مجبور کند ذخایر طلای این کشور آمریکای لاتین را تحویل دهد. در گزارش رویترز آمده است: ونزوئلا برای گذر از بحران کرونا به ذخایر طلای خود که حالا ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد و در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌شود، نیاز دارد. 
,
 
,
رویترز گزارش داده است: در شکایت ونزوئلا آمده است این کشور برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و مواد غذایی برای مقابله با اوضاع پیش آمده ناشی از شیوع کرونا در این کشور به ذخایر طلای خود نیاز دارد. بسیاری از کشورها ذخایر طلای خود را در خزانه بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌کنند و ارزش ذخایر ونزوئلا هم اکنون به 7/1 میلیارد دلار رسیده است. البته ونزوئلا مدت‌هاست تلاش می‌کند طلای خود را از انگلیس پس بگیرد اما به دلیل فشارهای آمریکا که قصد دارد دولت قانونی نیکلاس مادورو در ونزوئلا را ساقط کند، تلاش‌های این کشور آمریکای لاتین به جایی نرسیده است. 
,
 
,
رویترز همچنین آورده است: «ساروش زایوالا» وکیل بانک مرکزی ونزوئلا در دادگاه لندن می‌گوید: تعلل بانک مرکزی انگلیس در تحویل طلاها بشدت به تلاش‌های دولت کاراکاس و سازمان ملل برای مقابله با شیوع کرونا در ونزوئلا آسیب خواهد زد. طبق گزارش رویترز، در ماه ژانویه بانک مرکزی انگلیس درخواست ونزوئلا برای استرداد 2/1 میلیارد دلار طلای این کشور را رد کرد. بلومبرگ در آن زمان گزارش داد رد درخواست دولت ونزوئلا توسط انگلیس به درخواست مقامات ارشد آمریکایی برای خالی کردن دست دولت ونزوئلا از منابع مالی این کشور در خارج انجام شده است.
,
 
,
[مدل صادرات بنزین به ونزوئلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد]
 
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا با پرچم کشورمان و احتمال تهدید و تنش‌زایی از سوی آمریکا، اظهار داشت: اقدام ایران از نظر حقوق بین‌الملل هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین جهانی و کشتیرانی، محموله‌های بنزینی ایران در مسیر کاراکاس قرار گرفته است. وی افزود: اگر اقدام تحریک‌آمیزی از سوی هر کشوری در مسیر نفتکش‌های ایرانی صورت گیرد مسلما خلاف قوانین بین‌الملل است و می‌توان آن را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد. البته ایران نشان داده است چنین رفتارهایی را به سرعت پاسخ می‌دهد.  خطیبی اظهار داشت:‌ کشورهای بسیاری در خلیج ‌فارس تجارت دریایی انجام می‌دهند و ایران ثابت کرده است که با زبان منطق و صلح در کنار تمام آنها به کار خود ادامه می‌دهد اما اگر تهدیدی در آب‌های آزاد برای کشتی‌های ایرانی صورت گیرد مطمئنا اتفاقی مانند توقیف نفتکش انگلیسی رخ خواهد داد، پس به نفع همه است که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.  این کارشناس حوزه صادرات نفت در پاسخ به این سوال که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران در زمان تحریم، بیمه نفتکش‌ها بوده و گاه همین موضوع به عنوان بهانه توسط دولتی‌ها مطرح می‌شود، اظهار داشت: موضوع بیمه نفتکش‌ها در تحریم‌های سابق و دوران ما حل شد،‌ یعنی دولت خودش رقمی را برای اتفاقات احتمالی بلوکه می‌کرد و نفتکش‌ها وارد دریا می‌شدند، البته این اتفاق برای بارهای استراتژیک و مهم انجام می‌شد و شرکت‌های داخلی با اعتمادی که به آنها می‌شد وظیفه بیمه نفتکش‌ها را برعهده می‌گرفتند. این دولت هم باید با تقویت شرکت‌های داخلی بیمه به این سمت حرکت کند و احتیاجی به بیمه خارجی نیست.  نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ  سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا رویکرد ارسال محموله‌های محصولات نفتی به کشورهای همسو پیش از این اتفاق نیفتاد، گفت: ‌رویکرد شرایط تحریمی در وزارت نفت ایجاد نشد،‌ یعنی مسؤولان احساس کردند در شرایط عادی هستند و دولت هم اساسا افرادی را برای مدیریت در شرایط نفتی انتخاب کرد که مخصوص شرایط عادی بودند.  وی تشریح کرد:‌ هم‌اکنون تنها تحریم نفتی ایران توسط آمریکا صورت گرفته است، این یعنی به غیر از آمریکا هیچ کشور دیگری بر تجارت نفتی ایران تاثیرگذار نیست، البته آمریکا از حربه‌های مختلف برای فشار بر کشورهایی که با ایران همکاری دارند، استفاده می‌کند اما از نظر حقوقی تنها تحریم‌های آمریکا برای صادرات نفت ایران اعمال شده است؛ در تحریم‌های اوایل دهه 90 شمسی تحریم‌های آمریکا بخشی از محدودیت‌های ایران بود و تحریم‌های سازمان ملل هم کشورمان را تحت فشار قرار می‌داد. خطیبی گفت: شرایط کنونی بسیار بهتر از دوران تحریم‌های قبل است و دولت باید از چنین ظرفیتی استفاده کند؛ مدل اجرایی شده برای صادرات بنزین به ونزوئلا و دریافت طلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد.
,
[مدل صادرات بنزین به ونزوئلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد]
, [مدل صادرات بنزین به ونزوئلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد],
 
,
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا با پرچم کشورمان و احتمال تهدید و تنش‌زایی از سوی آمریکا، اظهار داشت: اقدام ایران از نظر حقوق بین‌الملل هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین جهانی و کشتیرانی، محموله‌های بنزینی ایران در مسیر کاراکاس قرار گرفته است. وی افزود: اگر اقدام تحریک‌آمیزی از سوی هر کشوری در مسیر نفتکش‌های ایرانی صورت گیرد مسلما خلاف قوانین بین‌الملل است و می‌توان آن را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد. البته ایران نشان داده است چنین رفتارهایی را به سرعت پاسخ می‌دهد.  خطیبی اظهار داشت:‌ کشورهای بسیاری در خلیج ‌فارس تجارت دریایی انجام می‌دهند و ایران ثابت کرده است که با زبان منطق و صلح در کنار تمام آنها به کار خود ادامه می‌دهد اما اگر تهدیدی در آب‌های آزاد برای کشتی‌های ایرانی صورت گیرد مطمئنا اتفاقی مانند توقیف نفتکش انگلیسی رخ خواهد داد، پس به نفع همه است که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.  این کارشناس حوزه صادرات نفت در پاسخ به این سوال که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران در زمان تحریم، بیمه نفتکش‌ها بوده و گاه همین موضوع به عنوان بهانه توسط دولتی‌ها مطرح می‌شود، اظهار داشت: موضوع بیمه نفتکش‌ها در تحریم‌های سابق و دوران ما حل شد،‌ یعنی دولت خودش رقمی را برای اتفاقات احتمالی بلوکه می‌کرد و نفتکش‌ها وارد دریا می‌شدند، البته این اتفاق برای بارهای استراتژیک و مهم انجام می‌شد و شرکت‌های داخلی با اعتمادی که به آنها می‌شد وظیفه بیمه نفتکش‌ها را برعهده می‌گرفتند. این دولت هم باید با تقویت شرکت‌های داخلی بیمه به این سمت حرکت کند و احتیاجی به بیمه خارجی نیست.  نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ  سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا رویکرد ارسال محموله‌های محصولات نفتی به کشورهای همسو پیش از این اتفاق نیفتاد، گفت: ‌رویکرد شرایط تحریمی در وزارت نفت ایجاد نشد،‌ یعنی مسؤولان احساس کردند در شرایط عادی هستند و دولت هم اساسا افرادی را برای مدیریت در شرایط نفتی انتخاب کرد که مخصوص شرایط عادی بودند.  وی تشریح کرد:‌ هم‌اکنون تنها تحریم نفتی ایران توسط آمریکا صورت گرفته است، این یعنی به غیر از آمریکا هیچ کشور دیگری بر تجارت نفتی ایران تاثیرگذار نیست، البته آمریکا از حربه‌های مختلف برای فشار بر کشورهایی که با ایران همکاری دارند، استفاده می‌کند اما از نظر حقوقی تنها تحریم‌های آمریکا برای صادرات نفت ایران اعمال شده است؛ در تحریم‌های اوایل دهه 90 شمسی تحریم‌های آمریکا بخشی از محدودیت‌های ایران بود و تحریم‌های سازمان ملل هم کشورمان را تحت فشار قرار می‌داد. خطیبی گفت: شرایط کنونی بسیار بهتر از دوران تحریم‌های قبل است و دولت باید از چنین ظرفیتی استفاده کند؛ مدل اجرایی شده برای صادرات بنزین به ونزوئلا و دریافت طلا می‌تواند برای کشورهای دیگر هم اتفاق بیفتد.
,
 
,
انتهای پیام/ا
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه