اخبار داغ

هر دم از این باغ بری می‌رسد؛

نمک ارزهای دولتی بر زخم مردم/ سلاطین خودرو بر "دار"؛ سلاطین واردات گوشت بی عار

نمک ارزهای دولتی بر زخم مردم/ سلاطین خودرو بر "دار"؛ سلاطین واردات گوشت بی عار
مهمتر از فساد سلاطین خودرو، سلاطین عرصه واردات گوشت هستند زیرا سلاطین خودرو گرانفروشی کرده اند اما سلاطین گوشت ارزهای دولتی را دریافت کرده و معلوم نیست آن را کجا هزینه کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی ماه های اخیر به واسطه شیوع ویروس کرونا، واردات گوشت گاو از برزیل کاهش یافته است و بیشترین متقاضی گوشت گاو از برزیل چین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
در سال های گذشته میانگین 100 هزار تن گوشت گاو وارد کشور می شد و قیمت هر کیلو گاو زیر 30 ماه (4 دندان) 4 یورو بود این در حالی است که گوشت گاو بالای 30 ماه و ماده ارزان تر است.
,
 
,
این 100 هزار تن با حمایت دولت در قالب ارزهای 4200 تومانی برای تنظیم بازار وارد می شد اما متاسفانه از تاریخ 19 شهریور سال 97 به یکباره بخش نامه ای از طرف سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شد مبنی بر اینکه واردات گوشت گاو 6 ندان ماده و بالای 30 ماه مجاز است.
,
 
,
, ,
 
,
با یک حساب سرانگشتی اگر قیمت گوشت گاو ماده فقط یک یورو کمتر بوده باشد 100 هزار تن در سال (به ازای هر کیلو یک یورو برداشته شده و به جیب سلاطین واردات گشوت رفته است، در ظاهر هیچ اتفاقی نیفتاده، 100 هزار تن گوشت وارد شده و همان پول (یورو) تخصیص پیدا کرده است.
,
 
,
اما در واقع از هر کیلو یک یورو تبدیل به ارز آزاد شده و در بازار فروخته شده است که طی دو سال اخیر مبلغ بسیار کلانی خواهد بود، یک منبع آگاه در سازمان دامپزشکی کشور با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "گوشت گاو نر جوان به لحاظ ارزش غذایی و پخت راحت تر است اما گوشت ماده دیرپز بوده و ارزش غذایی کمتری دارد.
,
 
,
در دنیا گوشت گاو ماده خریداری ندارد و اروپا آن را خریداری نمی کند اما این گوشت ها بعضا توسط کشورهای فقیر استفاده شده یا به مصرف سوسیس و کالباس می رسد، انتظار می رود سازمان بازرسی کشور به این موضوع ورود کند مبنی بر اینکه وقتی کاهش قیمت تاثیری در گرفتن یورو نداشته است، یوروهای باقی مانده حاصل از افت قیمت به کجا رفته است؟"
,
 
,
همچنین یک شاهد عینی ذبح حلال در کشور برزیل که نمی خواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "برزیل طی یک ماه اخیر گرفتار ویروس کرونا شده و واردات ایران در زمینه گوشت کمتر شده است، انتظار می رفت زمانی که کالای درجه دو وارد کشور شده است قیمت خریداری گوشت برای مردم هم به همان میزان کاهش یابد اما متاسفانه قیمت گوشت در بازار با افت قیمت همراه نبود.
,
 
,
حذف دامپزشک یکی دیگر از اقداماتی است که در یک سال اخیر انجام شده  و با توجه به اینکه دامپزشک وجود ندارد احتمال وارد شدن هر محموله ای را می توان داد، متاسفانه ایران جز  مجموعه تجارت جهانی نیست و شکایتی هم نمی تواند داشته باشد زیرا تا کنون هیچ گوشت برزیلی عودت داده نشده است.
,
 
,
کشورهای اروپایی عضو تجارت جهانی هستند و بیمه محصول معتبر دارند در نتیجه در هر مرحله ای که متوجه فساد گوشت یا افت کیفیت آن شوند می توانند با طرح شکایت از آن شرکت خسارت بگیرند، خاصیت اعزام دامپزشک ایرانی این بود که علاوه بر رعایت بهداشت، کیفیت واردات نیز کنترل می شد اما با حذف این مهم از نظر عوامل در پرداخت هزینه های دامپزشک صرفه جویی شده است.در حالی که با روند مذکور هم کیفیت محصول از بین رفته و هم نظارتی در بین نیست
,
 
,
گاوها اساسا بر اساس دندان شناسایی می شوند و گوساله هایی که از مرحله شیرخوارگی عبور می کنند دو دندان داشته و در ادامه 4 دندان دارند و تا 30 ماهگی جوان به حساب می آیند اما گاوهای میانسال 6 دندان و گاوهای پیر 8 دندان دارند.
,
 
,
با توجه به اینکه ناظر بهداشتی یا همان دامپزشک حذف شده است نمی توان قضاوت کرد که گوشت چه کیفیتی دارد! تنها دو سوال در این بین مطرح است که نخست پول ها کجا رفته و دوم اینکه چرا ناظر بهداشتی حذف شده است؟ اگر واردات به قیمت کاهش بهای تمام بوده، آیا واقعا قیمت گوشت در بازارهای ایران با افت همراه شده است؟
,
 
,
تا پیش از تاریخ اعلام شده در ابتدای گزارش، گوشت های وارداتی، گوشت گاو 4 دندان بوده و با نظارت دامپزشک وارد می شد و امنیت غذایی رعایت می شد اما با نبود دامپزشک و عدم عضویت در مجموعه تجارت جهانی امنیت غذایی تحت شعاع قرار گرفته و با فشار سلاطین گوشت که مدتی به دنبال حذف دامپزشک بودند، این مسیر ممکن شد.
,
 
,
ممکن است گفته شود با حذف دامپزشک، کشتارگاه های برزیل (سیف یا دامپزشک) دارند اما تجربه ثابت کرده است هیچگاه دامپزشکی برزیل منافع  کشور ما را به کشور خود ترجیح نمی دهد اما اگر اروپا سخت گیری می کند، چون مکانیسم کافی برای اعمال نظارت به سلامت گوشت را از طریق بیمه و مجموعه تجارت جهانی دارد.
,
 
,
تجارت جهانی یا wto در واقع سازمانی است که با تمام کشورهای عضو آن یکسان برخورد می شود و در اقتصاد جهانی به مثابه یک کشور تلقی می شوند و یک قانون بر آنها حکومت دارد اما گویا ایران فرزند خوانده این مجموعه است و نمی تواند به جایی شکایت کند".
,
 
,
به گزارش تیتر یک، آنچه گفته شد یک طرح سوال بوده و به نظر می رسد مهمتر از فساد سلاطین خودرو، سلاطین عرصه واردات گوشت هستند زیرا سلاطین خودرو گرانفروشی کرده اند اما سلاطین گوشت ارزهای دولتی را دریافت کرده و معلوم نیست آن را کجا هزینه کردند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه