اخبار داغ

یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند

سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند
بابک صدرایی گفت: طی یکسال اخیر اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار وحشتناک شده است و خودرو در بازار دو برابر قیمت کارخانه به فروش می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از تیتریک، یک کارشناس خودرو با اشاره به ظلم خودروسازها به مردم در قالب دریافت چندهزار میلیارد از آنها و تحویل خودرو با قرعه کشی، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: این مسئله روشی برای کنترل قیمت خودرو نیست زیرا بازار آزاد زمانی برای وسائل نقلیه ایجاد می شود که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری نداشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
بابک صدرایی افزود: در سال 1383 تولید با عرضه و تقاضا برابر بود و این روند تا پایان دهه 80 ادامه داشت و چیزی به نام بازار سیاه خودرو وجود نداشت اما از زمان آغاز تحریم ها به ویژه در سال 97، خودروسازی همانند کشور با مشکل مواجه شد زیرا بخش قابل توجه از منابعی که خودروساز باید تامین می کرد قطعات خارجی بود.
,
 
,
وی اظهار داشت: خودروسازها با قطعه سازهای داخلی هم به مشکل برخوردند زیرا نمی توانستند حساب های آنها را تسویه کنند و از طرفی قطعه سازها هم توان تامین منابع آنها را نداشتند در نتیجه تعداد زیادی خودروی ناقص وارد پارکینگ ها شد و برخی محصولات هم ماتند دنا، ساندرو و ال 90 بر اثر تحریم ها از بازار خداحافظی کردند.
,
 
,
صدرایی تصریح کرد: زمانی که برای یک محصول تقاضا هست اما عرضه به موقع و در زمان مناسبی انجام نمی شود شاهد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستیم، این یک امر طبیعی است و از اوایل انقلاب تا کنون وجود دارد زیرا آن زمان هم مردم حواله های پیکان خود را بالاتر از قیمت کارخانه به فروش می رساندند.
,
 
,
وی گفت: متاسفانه طی یکسال اخیر اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار وحشتناک شده است و خودرو در بازار دو برابر قیمت کارخانه به فروش می رفت، این روند نشان دهنده عدم قیمت گذاری درست در کارخانه ها و وجود دلال هایی است که از فرصت به دست آمده استفاده می کنند.
,
 
,
صدرایی افزود: بعضا برای توجیه افکار عمومی قیمت گذاری به نرخ کارخانه اعلام می شود اما سایت فروش باز نمی شود یا سامانه فروش پس از چند ثانیه بسته می شود و در ادامه اعلام می شود تولید کننده باید قیمت خودرو را 5 درصد زیر قیمت بازار اعلام کند تا نشان دهند بازار تعیین کننده قیمت ها است در حالی که این روند اشتباه است.
,
 
,
وی اظهار داشت: مردم به لحاظ روانی زمانی که بی ثباتی اقتصادی را مشاهده می کنند دارایی های خود را به کالا تبدیل می کنند و اینجاست که دلالی ها جان می گیرد زیرا همه به فکر کسب سود از وضعیت پیش آمده هستند یا مایل هستند اگر سودی نمی برند، پول داخلی که بی ارزش شده جلوی افت ارزش پولشان را بگیرد.
,
 
,
صدرایی تصریح کرد: تصور کنید در شرایطی که قیمت خودرو در کارخانه متناسب با شرایط اقتصادی کشور باید بالا برود و دولت درصدد کنترل آن است اما نمی تواند؛ به قرعه کشی خودرو روی آورده، اقدامی که کاملا غلط است. تجربه نشان داده است این روش ها مسکن بوده و تنها در یک مقطع خاص قیمت ها کنترل می شود اما مجددا قیمت ها رها خواهند شد.
 
,
,
وی گفت: برای کنترل قیمت خودرو باید عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب داشته باشند و خودروسازها بتوانند در زمان کوتاهتری محصول را به مشتری تحویل بدهند یعنی خودروها برای سال 1400 پیش فروش نشوند زیرا این اقدام به بازار سیگنال نبود خودرو را خواهد داد.
,
 
,
صدرایی افزود: خودروسازها باید با همکاری بانک ها برای مردم شرایط اقساطی فراهم کنند و وام و تسهیلات به مردم ارائه بدهند تا قیمت بازار کنترل شود، متاسفانه با توجه به اینکه قادر به انجام هیچکدام از این راهکارها نیستند به این روند روی می آورند که خودرو را قرعه کشی کنند.
,
 
,
وی اظهار داشت: نمی توان پیش از قرعه کشی از مردم پول دریافت کرد و با سرمایه مردم در بازار  به فعالیت های اقتصادی پرداخت زیرا این اقدام از نظر اخلاقی هم با ایراداتی همراه است و توجیهی ندارد.
,
 
,
صدرایی در خاتمه با اشاره به اینکه افزایش تولید و به حداقل رساندن خریداران خودرو با یکدیگر در تناقض است تصریح کرد: دولت می توانست راهکارهای بهتری را در پیش بگیرد و با شناسایی تقاضای واقعی و برنامه ریزی با خودروسازها، عرضه واقعی را در دستور کار قرار داد اما از روش هایی استفاده می کند که مقطعی بوده و در نهایت موجب می شود بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را از بازار خارج کنند و خریداران منصرف شوند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه