اخبار داغ

جولان آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد؛

مسکن‌هایی که نتوانست معضلات حاشیه‌نشینی را حل کند

مسکن‌هایی که نتوانست معضلات حاشیه‌نشینی را حل کند
اسماعیل آباد مشهد علی‌رغم قرار گرفتن در جوار منطقه گردشگری، بویی از زیبایی و آبادانی نبرده است و طی چند سال گذشته اقدامات مقطعی مسئولان نتوانسته معضلات حاشیه شهر را حل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر مشهد یکی از معضلاتی است که پس از سالیان سال و وعده‌های رنگارنگ مسئولان هنوز حل نشده است و این معضل هرروز گسترده‌تر و باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی در حاشیه و متن مشهد می‌شود. یکی از این مناطق حاشیه‌ای، اسماعیل‌آباد با جمعیتی بیش از 3 هزار نفر است که روی نقشه نسبت به کل شهر، بسیار کوچک به نظر می‌رسد اما زمانی که بحث از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و کارتن‌خوابی به میان بیاید، اسماعیل‌آباد تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مناطق حاشیه‌نشینی و بحرانی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

اسماعیل‌آباد یکی از روستاهای قدیمی مشهد است که با گسترش شهر در حاشیه قرار گرفته و در انتهای خیام شمالی جایی که ساختمان مجلل و زیبای الماس شرق خودنمایی می‌کند، جاده‌ای با دست اندازهای فراوان و باریک به روستایی به نام اسماعیل‌آباد می‌رسد. روستایی که علی‌رغم قرار گرفتن در جوار منطقه گردشگری، بویی از زیبایی و آبادانی نبرده است.

,

, ,

تهیه مواد در حاشیه شهر مشهد در کمتر از یک دقیقه!

, تهیه مواد در حاشیه شهر مشهد در کمتر از یک دقیقه, !,

اسماعیل‌آباد در مشهد آوازه خوبی ندارید زیرا این روستا با وجود آلودگی، فقر و نبود امکانات رفاهی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین منزلگاه‌های معتادان پرخطر و متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و خرده‌فروشان مواد مخدر شده است و علی‌رغم وعده‌های فراوان مسئولان در خصوص حل مشکل این محله، هنوز شاهد رشد روز افزودن انواع معضلات اجتماعی در اسماعیل‌آباد هستیم. همچنین به گفته اهالی این منطقه، دسترسی به مواد مخدر در اسماعیل‌آباد زیر یک دقیقه است و این محله تبدیل به مرکز فروش مواد مخدر در مشهد شده است.

,

اقدامات مقطعی پاسخگوی مشکلات اسماعیل‌آباد نیست

, اقدامات مقطعی پاسخگوی مشکلات اسماعیل‌آباد نیست,

هر از چند گاهی بهزیستی و شهرداری با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌های این منطقه می‌کنند و آن‌ها را به گرم‌خانه‌ها و مراکز بهزیستی می‌برند اما این اقدامات مقطعی است و درواقع مرهمی کوچکی برای زخم بزرگ اسماعیل‌آباد است.

,

ماه گذشته بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، ضرورت جمع‌آوری کارتون خواب‌ها و معتادان متجاهر بیش از هرزمانی حس می‌شد اما به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ ارگان و سازمانی مجاز به برگزاری اجتماعات نبوده است که گرم‌خانه‌ها و مراکز بهزیستی نیز از این موضوع مستثنا نبوده و این مراکز بسته شد. با بسته شدن این مراکز بار دیگر چهره مشهد پر شد از زباله گردان و معتادانی شد که گوشه‌کنار شهر به دنبال چیزی می‌گشتند تا بتوانند هزینه مصرف مواد مخدر خود را تأمین کنند و باکمی دقت درمیابیم که خواستگاه اکثر این افراد در اسماعیل‌آباد است!

,

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط نهادهای متولی، پنج هزار معتاد کارتن‌خواب در کلان‌شهر مشهد زندگی می‌کنند که منطقه اسماعیل‌آباد در حاشیه ‌این شهر از مهم‌ترین مناطق تجمع این افراد است.

, .,

, ,

حضور 10 هزار معتاد متجاهر در مشهد

, حضور 10 هزار معتاد متجاهر در مشهد,

در همین باره حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی طی بازدیدی که از وضعیت کارتن‌خواب‌های اسماعیل‌آباد داشت با اشاره به اینکه در شهر مشهد ۹ تا ۱۰ هزار معتاد متجاهر داریم، گفت: فروردین‌ سال گذشته ۳۰۰۰ معتاد کارتن‌خواب و متجاهر را از مشهد جمع کردیم که تا تیر سال ۹۸ در مراکز بهزیستی نگهداری شدند. اما امسال به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از تجمع در کمپ‌های بهزیستی ۷۰۰ نفر بیشتر پذیرش نشده‌اند که این افراد مربوط به قبل از شیوع ویروس کرونا بوده‌اند.

, .,

وی افزود: واقعاً تأسف‌بار است که در حاشیه شهر مشهد شاهد وضعیت نابهنجار افراد کارتن‌خوابی باشیم که سرپناه ندارند و در معرض آسیب هستند. این افراد هم خود در معرض آسیب هستند و هم شهروندان را دچار آسیب می‌کنند. بیشتر آن‌ها از سوی خانواده و جامعه طرد شده‌اند و این بسیار دردناک است.

, .,

روش‌های قدیمی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب جوابگو نیست

, روش‌های قدیمی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب جوابگو نیست,

همچنین محمدحاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط ‌زیست شورای شهر مشهد در خصوص وضعیت اسماعیل‌آباد اظهار کرد: شهرداری‌ها، مسئول برطرف کردن همه آسیب‌های اجتماعی نیستند و دستگاه‌های مختلف همچون استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد و بهزیستی نیز باید در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشند و هرکدام بر اساس شرح وظایف مشخص خود ایفای نقش کنند.

, .,

وی ادامه داد: روش‌های قدیمی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب جوابگو نیست لذا باید با بهره‌گیری از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی فعال در این حوزه به‌سوی روش‌های نو برویم همچنین شیوع ویروس کرونا موجب شده شرایط  افراد کارتن‌خواب، خاص‌تر و دشوارتر از گذشته شود.

,

بازتولید معتادان متجاهر در مشهد ریشه‌کن شود

, بازتولید معتادان متجاهر در مشهد ریشه‌کن شود,

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، شورای اسلامی شهر مشهد نیز هفته گذشته در خصوص سامان‌دهی و حمایت از کارتن‌خواب‌های مشهد گفت: اکنون ۵ گرم‌خانه در شهر مشهد فعال هستند و امیدواریم با تصویب شورا ۵ گرم‌خانه دیگر به این تعداد افزوده شود اما باید به دنبال راهکاری بود تا تولید و بازتولید معتادان متجاهر در مشهد ریشه‌کن شود.

, .,

وی با اشاره به اینکه رفت‌وآمد معتادان متجاهر به گرم‌خانه‌ها بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت ماندگاری این افراد در دوره پاکی شاید بین ۳ تا ۴ ماه است، گفت: به نظر می‌رسد ساختار کمپ‌های ترک اعتیاد مشکل دارد که قدرت پاک ماندن  یک فرد پاک‌شده از اعتیاد را بالا نمی‌برد.

, .,

, ,

ضرورت ایجاد مرکز خرید بازیافت در اسماعیل‌آباد

, ضرورت ایجاد مرکز خرید بازیافت در اسماعیل‌آباد,

همچنین سعید شعرباف، یک فعال اجتماعی نیز در‌این‌باره اظهار کرد: شغل بیشتر مردم ساکن در اسماعیل‌آباد بازیافتی و جمع‌آوری ضایعات است، بنابراین اگر مرکز خرید بازیافت از قسمت اسماعیل‌آباد به سمت خین عرب ایجاد شود، کار درست و مناسبی است.

,

طرح تفصیلی اسماعیل‌آباد به سند اقدام تبدیل شود

, طرح تفصیلی اسماعیل‌آباد به سند اقدام تبدیل شود,

وی ادامه داد: منطقه اسماعیل‌آباد جزو معدود مناطقی در مشهد است که طرح تفصیلی دارد لذا به نظر می‌رسد برای جلوگیری از به وجود آمدن معضلات و پیگیری از آن‌ها باید هر چه سریع‌تر این طرح به سند اقدام تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه