اخبار داغ

وقتی بی تدبیری مسئولان سبب مهاجرت روستانشینان می‌شود؛

چوب بی‌تدبیری مسئولان لای چرخ نخیلات هرمزگان/ اینجا نخل‌ها ایستاده می‌میرند!

چوب بی‌تدبیری مسئولان لای چرخ نخیلات هرمزگان/ اینجا نخل‌ها ایستاده می‌میرند!
درخت خرما با این همه ویژگی ها و اهمیت دادن آن در آیات و روایات اما بازهم مورد بی توجهی مسئولان امر قرار می گیرد و توجه نکردن به مشکلات نخلداران هرمزگان، آنها را از نگه داری و برداشت این میوه بهشتی ناامید کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ درخت خرما یکی از مقدس ترین و قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده برای انسان است وقتی درخت نخلی قطع میشود گویی انسانی به قتل رسیده و درخت بسیار مقدسی است در قرآن کریم نام نخل بیشتر از همه درختان ذکر شده و نام خرما در بیست آیه قرآن آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

رسول اکرم (ص) می فرمایند: مثل مومن مانند نخل است» همچنین فرموده اند خرما خستگی را رفع و آدمی را از سرما حفظ و او را سیر می کند و هفتاد و دو در از شفا به روی انسان می گشاید حضرت علی (ع) هم در باره خرما فرموده اند: خرما بخورید که شفای بیماری هاست همچنین در روایات ذکر شده است که در بسیاری اوقات غذای حضرت علی (ع) را نان و خرما تشکیل می داد . برحسب فرمایش امام صادق(ع) خرما هم یکی از میوه های بهشتی است.

,

درخت نخل با انسان شباهت هایی دارد مثل آدمها در آب خفه میشود٬و اگر آب از سر نخل بگذرد مرگ درخت نخل حتمی است.سر هر درختی را اگر قطع کنند بیشتر شاخ و برگ میدهد به جز درخت نخل٬و اگر سر این درخت را قطع کنند خشک میشود و میمیرد٬مثل انسان.و اگر چوب نخل را بسوزانیم هیچ زغالی ندارد٬مثل آدمی.

,

درخت خرما با این همه ویژگی ها و اهمیت دادن آن در آیات و روایات اما بازهم مورد بی توجهی مسئولان امر قرار می گیرد و توجه نکردن به مشکلات نخلداران هرمزگان، آنها را از نگه داری و برداشت این میوه بهشتی ناامید کرده است.

,

به علت عدم زه کشی کانال های مسیر آب زمین های سطح زیرکشت درخت خرما، شاهد حجم زیاد آب و بوجودآمدن باتلاق در نخلستان های دهستان سیاهو بندرعباس هستیم و در نتیجه باعث از بین رفتن درخت های نخل می شود که هرکدام از نخل ها، سرمایه تولیدی برای روستاییان و باغداران به شمار می رود و  این امر اقتصاد خرماداران را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده بطوریکه باعث خالی شدن سکنه در روستا و مهاجرت به شهر شده است.

,

, ,

نخیلات هرمزگان به ته خط رسیدند

, نخیلات هرمزگان به ته خط رسیدند,

دادخدا محمودی نایب شورای اسلامی روستای کووه سیاهوی بندرعباس در گفتگو با هرمز اظهار کرد: قریب به ۱۵ سال است که نخیلات روستای کووه با مشکلات متعددی مواجه است که روز به روز و سال به سال به آنها افزوده می شود تا جایی که دیگر به ته خط رسیده است.

,

وی با تاکید بر اینکه نخیلات بیماریهای متفاوتی گرفته اند و سازمانها در این موارد کاری نکرده اند، افزود: به علت آب مازاد، علف های هرز و نیزار تبدیل به باتلاق شده که عاملی برای از بین رفتن نخیلات شده و نصف آنها اینگونه از بین رفته است به گونه ای که گردن آنها کوچک و کوچک تر شده و پس از مدتی از بین رفته و زده می شود.

,

محمودی با درخواست از مسئولین ادامه داد: انتظار داریم مسئولین مردم را یاری کنند تا همین اندک درآمدی که دارند را حفظ نمایند و در روستاها بمانند تا خالی از سکنه نشود‌، آبها را جمع کنند و سامان دهی کنند، با ایجاد کانال و انتقال آن به فضاهایی دیگر، زیر ساخت این فضا را درست و تمیز کنند تا راه درآمد مردم از دستشان نرود.

,

, ,

هجوم علف های هرز و کشته شدن نخیلات قدیمی

, هجوم علف های هرز و کشته شدن نخیلات قدیمی,

حبیب عسکری رئیس شورای اسلامی روستای کووه سیاهو نیز در خصوص مشکلات عدیده نخیلات روستای کووه گفت: به علت عدم کانال های آب رسانی و زه کشی نشده علف های هرز به نخیلات هجوم آورده اند، نخیلاتی که قدیمی و مسن است و نیاز به اصلاحات دارد.

,

وی تصریح کرد: بر اساس طرح تجمیع و اصلاح جهاد کشاورزی نخیلات قدیمی را کنده، صاف و زره کشی می کنند و با آبیاری تحت فشار و نوینی که انجام می دهند مردم می توانند نخیلات جدید را کاشته و کشاورزی کنند، که کار بسیار خوبی است و نیاز به اعتبارات زیادی دارد.

,

عسکری افزود: در این روستا حدود ۵۰۰ هکتار زمین و آب موجود است اما هزینه زیادی می خواهد که اعتبار آن از قدرت اقتصادی مردم خارج است، با همت مسئولین باید اعتباراتی به مردم تخصیص داده شود تا درختهای مسن را کنده و درختهای جدید را جایگزین آنان کنیم.

,

رئیس شورای اسلامی روستای کووه سیاهو خاطر نشان کرد: نخیلات، قدیمی و غیر اقتصادی بوده و جوابگوی نیاز مردم نمی باشد، اگر اصلاح شود شغل برای مردم ایجاد می شود و نخیلات جان می گیرند و مهاجرت معکوسی انجام می گیرد، آنهایی که رفته اند مجدد به روستا باز می گردند.

,

, ,

رها شدن ۶۰ هکتار از نخیلات به علت مشکلات

, رها شدن ۶۰ هکتار از نخیلات به علت مشکلات,

نادر محمودی دهیار روستای کووه سیاهوی بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: آب های مازادی که وارد نخیلات شده است علف های هرزی را رویانده و باعث خشک شدن نخیلات شده است که نیاز به زه کشی، جدول و اصلاح نژاد مجدد دارد.

,

دهیار روستای کووه سیاهو  افزود: حدود ۱۰ سال پیش بنا شد نخیلات اصلاح نژاد شود اما کاری صورت نگرفت تا امسال، که چند متری آن هم نیمه کاره به دلیل نبود اعتبار رها شده است.

,

وی با تاکید بر اینکه تنها درآمد مردم از راه خرما است، تصریح کرد: با وجود ۵ چشمه آب که آبی روان است و نیاز به پمپ و چاه نداشته و فقط جدول کشی نیاز است، و با وجود دو حلقه چاه، قنات ها خشک و رها شده اند، عده ای از مردم به شهر کوچ کرده و عده ای نیز گرفتار مشکلات هستند و دست و پنجه نرم می کنند.

,

محمودی افزود: بالغ بر ۶۰ هکتار نخیلات به علت مشکلات رها شده است، قریب به ۱۵ هکتار را نیز که اصلاح نژاد کرده اند، رها شده باقی مانده است، مردم به دلیل عدم حمایت ها نا امید شده اند که باید استانداری و جهاد کشاورزی به یاری مردم آمده و آنها را از این مشکلات نجات دهند، امکانات دراختیار آنها قرار داده تا مجدد کار خود را شروع کنند.مردم اکنون چیزی نداشته و نخیلات را نیز رها کرده اند و برای ۵ کیلو بار و ثمر، هزینه ای نمی کنند.
وی در خصوص قنات اسلام آباد نیز گفت: این قنات که عمومی است و پس از انقلاب، عدالت آن نیز انجام شد اگر راه اندازی شود می تواند جایگزین یک چاه عمیق یا کم عمق شود.

,
,

, ,

کاهش چشم گیر قیمت خرما
حمیدرضا کمالی عضو شورای اسلامی روستای کووه سیاهو نیز که رشد علف های هرز را معظلی برای رفت و آمد و خشک شدن نخیلات می داند، اظهار کرد: طبق نظرات خود اهالی کووه سیاهو و تجربه های پیشین، و به دلیل شور بودن آب و شوره زاری زمین، اگر کانال یا زه کشی شود مشکل حل خواهد شد، شوری زمین گرفته می شود و نخیلات ضعیف شده مجدد قوت خواهند گرفت.

, کاهش چشم گیر قیمت خرما,
,

کمالی ادامه داد: در این روستا آب زیاد است که با استفاده درست از آن می توان در روستا آورده و زمین های بایر را نیز نخیلات کاشت و حتی محصولات سیفی نیز می توانند در کنارش کشت کنند.

,

وی که نبود جاده مناسب را یکی دیگر از مشکلات نخیلات می داند افزود: سال گذشته در اثر آتش سوزی و به دلیل نبود جاده و راه مناسب، آتش نشان ها دیر رسیده و چند هکتار از این نخیلات سوخت، درست کردن جاده بین نخیلات که در هنگام آتش سوزی ماشین آتش نشانی بتواند آتش را مهار کند، راهی برای احیای نخیلات است.

,

عضو شورای اسلامی روستای کووه سیاهو همچنین از نداشتن بازار فروش خرما گفت و خاطرنشان کرد: مردم روستا به هنگام فروش خرما با مشکل مواجه هستند، از لحاظ قیمت بسیار پایین بوده و تنها خریدار آن ها نیز دو شرکت در شهرک صنعتی شماره ۱ و ۲ بندرعباس است که خود نیز تعیین کننده نرخ هستند که مردم به اجبار و آن هم به صورت اقساط می فروشند، در حالی که خرمای محلی مرغوب بوده و می توانند به صورت دولتی و برای شرکتها و شهرستان ها فرستاده و بازاریابی کنند.

,

در هرمزگان ۵۵ نوع خرما تولید می ‌شود که با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه