اخبار داغ

یادداشت؛

سه نکته درباره‌ی قتل دختر گیلانی

سه نکته درباره‌ی قتل دختر گیلانی
مدعی‌هایی که تا همین دیروز ارّه می‌آوردند و پرّه در می‌کردند که حکم قصاص غیرانسانی‌ست و مغایر با طبع گوگولیِ بشرِ مدرن است، حالا حق فک زدن ندارند! علی‌الخصوص آن‌هایی که در ماجرای میترا استاد هر جفنگی سر هم کردند و هر انگی زدند، چند نکته نظر جلب می کند که در ادامه به آن اشاره می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ اول: مدعی‌هایی که تا همین دیروز ارّه می‌آوردند و پرّه در می‌کردند که حکم قصاص غیرانسانی‌ست و مغایر با طبع گوگولیِ بشرِ مدرن است، حالا حق فک زدن ندارند! علی‌الخصوص آن‌هایی که در ماجرای میترا استاد هر جفنگی سر هم کردند و هر انگی زدند به آن مرحوم تا بلکه شهردار اصلاحات را تبرئه کنند و حزب و گروه‌شان را ارجح دانستند به اخلاق. ویژه‌تر از همه هم خاتمی‌ست که نمی‌دانم ‌ده میلیارد را از ارثیه‌ی پدری‌اش داد یا مانده‌ی گدایی در خانه‌‌ی جورج سوروس و آل‌سعود را خرج نجفی کرد! و البته سرکار مولاوردی که سکوت بره‌ها را تجویز می‌کرد در همان ماجرای کابوی شهرداری تهران!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

به هر صورت این جماعت که معتقدند اعدام اوخ است، نمی‌بایست خواستار قصاص پدری شوند که دخترش را کشته!

,

نمی‌شود که کباب ساطوری و دوغ سنتی‌تان را با آن‌وری‌ها بخورید و آروغ روشنفکری‌تان را برای ما بزنید حضرات!

,

پای سیاست که وسط می‌آید هفت‌تیر‌کشی مثل نجفی می‌شود مظلوم؛ و قصاص می‌شود نماد خشونت‌ورزی دین؛ و میترا استاد هم هرزه‌ای که خونش مباح بود؛ و حالا که فقه حقوقی، قصاص را نابجا می‌داند، همه‌شان شده‌اند حامی قصاص و اعدام؛ و دین را متهم به زن‌ستیزی می‌کنند!

,

یاوه نبافید رفقا! نمی‌شود که هم از آخور بخورید، هم از توبره.

,

اعدام خوب است؟! برای نجفی هم خوب بوده پس! بد است؟! برای پدری که دخترش را کشته هم بد است!

,

بنا نداریم دفاع کنیم از ظلمی که روا داشته‌شده به این دختر و جرم و قساوت پدر را نادیده بگیریم، لکن قرار هم نیست که بازی بخوریم با یک بام و دو هوای شما؛ و البته اضافه کنم که قتل‌عام روح و روان امت با شلیک‌ تیترها و توئیت‌های مسموم علیه دین و قانون و مملکت، اگر از قتل آن دختر فجیع‌تر نباشد، بی‌اهمیت‌تر هم نیست!

,

دوم: قانون به پشتوانه عقل و منطق، مجازات اعدام را در این مورد منتفی می‌داند. دلایلی مثل این‌که قتل فرزند توسط پدر، به واسطه محبت خویشاوندی، شبهه در عمد بودن جرم ایجاد می‌کند و اصلاً تعریف قتل که در حقیقت ایراد خسارت به دیگری‌ست ولی در این موارد، فرد در اصل به خودش خسارت زده و… هم ذکر شده که قابل دقت و تامل است.

,

و مضافاً این‌که اگر می‌گوییم مجازات اعدام منتفی‌ست به معنای بی‌اعتنایی به جرم و نادیده گرفتن مساله‌ نیست. کما این‌که در این مورد خاص، علاوه بر مجازات رسمی جرم، مدعی‌العموم هم می‌تواند ورود کند به پرونده و به خاطر جریحه‌دار شدن روان جامعه، اعلان جرم کند.

,

سوم: فقها و بزرگان علم حقوق باید به این نکته توجه کنند که مجازات فعلی برای قتل‌هایی مانند آن‌چه برایرومینا اشرفی اتفاق افتاده، افکار عمومی را قانع نمی‌کند. جامعه می‌پرسد جان یک انسان به فجیع‌ترین روش گرفته‌ شده و توجیه می‌کنیم که هیچ پدری دلش نمی‌خواهد فرزندش را بکشد! می‌پرسند با این توجیه، فلان پسر هم فلان دختر را دوست داشت و اصلاً به خاطر محبتش دست به چاقو شد!

,

اگر بناست به ان‌قلت‌ها ترتیب اثر داده شود و احکام جزایی بروزرسانی شود که بسم‌الله… و اگر فکر می‌کنید فلسفه و دلیل قانع کننده‌تری هم هست که می‌شود ارائه کرد و افکار عمومی را راضی کرد هم دست بجنبانید! به‌ هر حال افکار عمومی را مدیریت نکنید و اقناع نشوند‌، جا برای افکار عفونی باز می‌شود!

,

به‌ عنوان یک معلم شک ندارم که یکی از محورهای اساسی در پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی این خواهد بود که چرا پدری دخترش را این‌گونه فجیع به قتل رسانده و محکوم به قصاص نمی‌شود؟! و قطعاً این‌ توجیه که پدر به فرزند محبت دارد و عمداً نکشته، راضی‌شان نخواهد کرد!

,

از ما گفتن!

,

مصعب یحیایی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه