اخبار داغ

با نظرسنجی از بیش از 9000 شهروند مطرح شد؛

مشکلات معیشتی، تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان و رسیدگی به حاشیه شهر در صدر مطالبات مردم از مجلس یازدهم

مشکلات معیشتی، تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان و رسیدگی به حاشیه شهر در صدر مطالبات مردم از مجلس یازدهم
۹۵۸۴ نفر از شهروندان با شرکت در نظرسنجی «مطالبات از نمایندگان ملت»، مشکلات معیشتی، تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان و رسیدگی به حاشیه شهر را اولویت‌های خود برای پیگیری نمایندگان در مجلس یازدهم عنوان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفت خرداد سال جاری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا طی چهار سال آینده نقش قانونگذاری و نظارت را دنبال کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

با آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دغدغه‌های مردمی باید مورد توجه نمایندگان ملت قرار بگیرد و لازمه آن داشتن تصویری جامع از این مطالبات است.

,

مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار حرکت کلی کشور و نظارت کننده بر آن است و اگر وظایف خود را به درستی انجام دهد می‌تواند نقش به‌سزایی در حل مشکلات کشور و علی الخصوص جهش تولید در سال‌های آینده داشته باشد.

,

هماهنگی آرایش سیاسی ترکیب نمایندگان خراسان رضوی در مجلس، متشکل از ۱۳ منتخب استان و ۵ منتخب حوزه انتخابیه مشهد و کلات و اطلاع از نیازمندی‌ها و مطالبات مردمی در استان می‌تواند به روند تحقق هر چه سریع‌تر این درخواست‌ها کمک کند.

,

بر اساس گزارشات مردمی رسیده به رسانه های بومی، موضوعاتی از جمله رسیدگی جدی به حاشیه شهر مشهد، راه‌اندازی بودجه ویژه زیارت، ارتقای حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه قطار شهری مشهد، توجه ویژه به کارآفرینی روستایی و مهاجرت معکوس، انتقال آب از دریای عمان و تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان و دیگر موارد به نظرسنجی گذاشته شد تا اولویت مطالبات استان برای پیگیری در مجلس یازدهم مشخص شود. جامع آماری این نظرسنجی‌ها در سطح استان ۹۵۸۴ نفر بوده است.

,

, ,

 

,

رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را با توجه به مسئله اصلی کنونی اقتصاد و مهم‌ترین درمان این مشکل یعنی افزایش تولید سال جهش تولید نامیدند. از همین رو، مشهد به عنوان دومین کلان شهر با وجود حرم مطهر رضوی ظرفیت بالایی در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی و تحقق جهش تولید دارد.

,

منتخبین مردم در مجلس یازدهم علی‌الخصوص جوان‌ترها که در این دوره کم هم نیستند گویا قصد دارند با شعار سال ۸۹ یعنی همت مضاعف و کار مضاعف به استقبال شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید بروند.

,

رسیدگی به مشکلات حاشیه شهر

, رسیدگی به مشکلات حاشیه شهر,

بر اساس نظرسنجی بررسی مطالبات دارای اولویت از نمایندگان مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، توجه ویژه به مشکلات اقتصادی و محرومیت بخش وسیعی از مشهد از مهم ترین چالش های پیش رو است که بیشترین رای مردم را داشته است.

,

افزایش مهاجرت مرزنشینان به سمت شهرها که به تبع خشک سالی‌های پیاپی و نبود بازار کار مناسب شکل گرفته، امروز باعث شده است مشهد بزرگ‌ترین نرخ حاشیه نشینی را در میان کلان شهر‌های کشور داشته باشد؛ آماری که با جمعیت چند استان بزرگ ایران برابری می‌کند و نیاز است مجلسی‌ها با رایزنی دولت را مجاب به‌ تشکیل سازمانی مربوط به حاشیه شهر کنند.

,

کارآفرینی و اشتغالزایی

, کارآفرینی و اشتغالزایی,

دومین مطالبه مردم مشهد موضوع اشتغالزایی علی الخصوص در بخش روستایی به منظور تحقق مهاجرت های معکوس حائز اهمیت بوده و نیاز است نمایندگان با همدلی و تقویت جبهه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مسیر امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم در سایه اجرای طرح های اصولی، گفتمان صادقانه با رهنمودها و ارشادات مقام معظم رهبری نسبت به جهش تولید و اشتغال همت داشته باشند.

,

مسئله اشتغال جوانان و معشیت آنها در همه دوره ها دارای اهمیت بوده و باید با تمام قوا جهت حل مشکل آنها کوشیده شود و بر این اساس پروژه های اشتغال زا و تولیدی در مناطق محروم و تخصیص اعتبارات ویژه با حذف مشکلات بوروکراسی اداری که دست مردم و تولید کنندگان را می بست نیاز به تصویب اعتبار دارد.

,

لزوم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان

, لزوم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان,

تصویب و به سرانجام رسیدن شفافیت آرای نمایندگان از جمله مهم ترین مطالبات اقشار نخبگانی و سیاسی است که باتوجه به اعلام برخی شعارهای سیاسی توسط منتخبان در این باره اعلام موضع نمایندگان در این خصوص و رصد نحوه عملکرد ایشان حائز اهمیت است.

,

مجلس دهم بیشترین شعار و وعده را درباره شفافیت داد اما کارنامه ای خالی از شفافیت از خود بر جای گذاشت. طرح شفافیت آرای نمایندگان بعد از کش و قوسی دوساله بالاخره در شهریورماه سال گذشته با قید فوریت به صحن علنی آمد اما نمایندگان به رد فوریت شفاف‌شدن آرایشان رای دادند.

, .,

براساس تبصره نخست این طرح قرار بود در تمامی مواردی که به موجـب ایـن قانون رأی گیری به عمل می‌آید جهـت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشـر ‌شود. بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشـروح مذاکرات، هیات رئیسـه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکـی بـه طـوری کـه قابلیـت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام نماید.

, .,

تبصره دیگر این طرح نیز ناظر به این بود که در موارد استثنائی با تقاضای پانزده نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رأی گیری بـه صـورت مخفی انجام می‌گیرد.

, .,

مدیریت تعارض منافع، شفافیت آرای نمایندگان، شفافیت دارایی ها و اموال مسئولان و شفافیت تعاملات بین وزرا و وکلای ملت از سلسله مواردی است که مجموعا یک شفافیت مطلوب را برای پارلمان رقم می‌زند و حالا مجلس یازدهم با آغاز کار خود آزمون شفافیت را پیش رو خواهد داشت.

, .,

ارتقای حمل و نقل عمومی و توسعه قطار شهری مشهد

, ارتقای حمل و نقل عمومی و توسعه قطار شهری مشهد,

هر چند مشهد در خطوط فعال ریلی توسعه یافته است اما باتوجه به وعده‌های متعدد مسئولان درباره احداث پروژه‌های مختلف همچون خط برقی پرحاشیه مشهد-تهران، خط آهن مشهد- زاهدان، راه آهن مشهد-گرگان، احداث آزادراه حرم تا حرم و چندین و چند پروژه روی کاغذ مانده ضروری است نمایندگان مجلس پیرامون این موضوع و کاهش مقررات مانع ادامه پروژه ها پیگیری مجدانه داشته باشند تا طرح های مترویی، پروژه‌های ریلی و حمل و نقل محقق شود.

,

لزوم تحقق وظایف نظارتی مجلس با کمک مردم

, لزوم تحقق وظایف نظارتی مجلس با کمک مردم,

به طور کلی یکی از مشکلات عمده عدم توجه کافی به بخش فرآیندهای نظارتی مجلس بوده است و بسیاری از نظارت‌های شکل گرفته توسط مجلس مثمر ثمر واقع نمی‌شوند. عدم وجود سازوکاری برای شکل‌گیری نظارت مستمر از دیگر مواردی است که از اثر نظارت مجلس می کاهد.

,

از مهم‌ترین آسیب‌های دیگری که در فرآیندهای نظارتی وجود دارد شکل‌گیری ارتباطات ناسالم بین نمایندگان دولت و سایر بخش‌های نظارت شونده است. ایجاد بستری جهت استفاده از ظرفیت نظارت مردمی با توجه به گستردگی امورات کشور و حوزه‌ی وسیع فعالیت نمایندگان در صورت عدم استفاده از ظرفیت مردمی در پیشبرد امور، امکان رصد در بخش‌های مختلف و پیشگیری از فساد‌ها و تخلفات وجود ندارد.

,

, ,

بر اساس نظرسنجی بررسی مطالبات دارای اولویت از نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات، کوتاه شدن دست دلال از قیمت گذاری زعفران در این حوزه انتخابیه بیشترین رأی را به خود اختصاص داد.

, تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات، ,

به ترتیب سایر موضوعات از جمله پیگیری و تکمیل پروژه های بر زمین مانده فولاد رخ که بیش از یک دهه از زمان آن گذشته و اجرای پروژه دوبانده کردن محور تربت – زاوه در رتبه های بعدی هستند.

,

, ,

 

,

بر اساس نظرسنجی بررسی مطالبات دارای اولویت از نمایندگان مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه، بیکاری جوانان به عنوان معضلی کشوری در صدر مطالبات مردم این حوزه انتخابیه از نمایندگان مجلس یازدهم قرار گرفت و سایر موضوعات از جمله نبود زیرساخت های گردشگری، ارتقای بخش ها سرولایت و عشق آباد و رفع کمبود زیرساخت های بیمارستانی در جایگاه بعدی مورد مطالبه قرار گرفته است.

, نیشابور و فیروزه، ,

, ,

 

,

بر اساس نظرسنجی بررسی مطالبات دارای اولویت از نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل آباد، باتوجه به سوانح و تلفات جانی و مالی موضوع دوبانده شدن محور شادمهر و انابد بیشترین رأی را در این نظرسنجی کسب کرد.

, کاشمر، بردسکن و خلیل آباد، ,

رسیدگی به مشکل خرید تضمینی محصولات کشاورزی ترشیز و بخشودگی جرایم چاه های کشاورزی از جمله مهم ترین دغدغه های حوزه کشاورزی مردم و ریل گذاری قطار در منطقه ترشیز و تجهیز بیمارستان خلیل آباد نیز در اولویت بعدی قرار گرفت.

,

, ,

بر اساس نظرسنجی بررسی مطالبات دارای اولویت از نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن، ایجاد رونق در چرخه تولید کارخانجات و کارگاه های شهرستان دارای حداکثر آرا در این نظرسنجی شد.

, سبزوار،, جوین، جغتای، خوشاب و داورزن، ,

اهتمام ویزه نسبت به مسائل فرهنگی، تسریع در تکمیل راه آهن و استفاده از ظرفیت گردشگری شهرستان برای رونق اقتصادی را می توان از دیگر دغدغه های مردمی این حوزه انتخابیه برشمرد.

,

, ,

بر اساس نظرسنجی پیرامون مطالبات دارای اولویت از نمایندگان مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه سرخس، اشتغال و بیکاری جوانان جزو بیشترین مطالبات مردمی است.

, سرخس،,

ضرورت پیگیری تکمیل پروژه جاده سرخس و پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس، اجرای تعرفه برق مناطق گرمسیری برای سرخس در رتبه های بعدی مطالبات مردمی قرار دارد.

,

, ,

بر اساس نظرسنجی پیرامون مطالبات دارای اولویت از نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار، بحث دوبانده شدن جاده رشتخوار – تربت حیدریه در صدر موضوعات قرار گرفته است.

, خواف و رشتخوار، ,

اشتغالزایی و رفع موانع راه اندازی کارخانه های فولادی و تسریع در ساخت استخر شنای شهرستان از دیگر درخواست های مردم این منطقه است.

,

, ,

بر اساس نظرسنجی پیرامون مطالبات دارای اولویت از نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه درگز، به موضوع اتمام پروژه تونل الله اکبر این شهرستان به عنوان مهم ترین نیازمندی اشاره شد.

, درگز، ,

رسیدگی به وضعیت رکود طولانی کارخانجات و تبدیل شهرستان به منطقه آزاد اقتصادی از دیگر درخواست های اولویت‌دار مردم در حوزه اقتصادی و معیشتی است. گازرسانی به روستاهای منطقه و احداث پارک بانوان، سینما و فضای فرهنگی نیز در رده های بعدی دغدغه‌های مردمی است که نیازمند پیگیری جدی این مطالبات است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه