اخبار داغ

یادداشت /

راه های شناخت امام راحل برای جوانان چیست؟

راه های شناخت امام راحل برای جوانان چیست؟
شناخت امام (ره) به معنای آگاهی صرف از ویژگی های امام و دانستن آن نیست بلکه منظور از شناخت متخلق شدن به این خلقیات است که البته راه هایی برای این امر وجود دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یادداشت: با شروع گام دوم انقلاب و عبور از چله پر فراز و نشیب اول و حرکت مجدانه و جوانانه به سوی تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و إن شاءالله تشکیل تمدن نوین اسلامی، یکی از مهمترین اصول مبنایی پیشرفت، شناخت همان ویژگی ها و خصایصی است که حضرت امام خمینی (ره) با آن توانست بنیان انقلاب را در برهه ای از زمان بنا نهد که طاغوت وقت در اوج قدرت استکباریش، باد به غبغب انداخته و بنای خالی کردن اسلام عزیز از محتوای حقیقی خویش و به حاشیه راندن دین و سکولاریته کردن جامعه را داشت.

امام خمینی(ره) توانست روح خمودگی را از کالبد دینداران بی تفاوت خارج و جانی دوباره بر ابدان مجاهدشان بدمد، اسلام را روحی دوباره ببخشد و احکامش را از چنگال پلید سکولاریسم و لیبرالیسم و ... خارج کرده و حکومت اسلامی تشکیل دهد.

باید دانست کدام ویژگی هاست که انقلاب را چهل سال از مهلک ترین میدان ها عبور داده و به اوج کنونی رسانیده است و کدامین خصائص است که امروز وجودشان مضر و زحمت آفرین است.  لذا شناخت امام خمینی(ره) خاصه برای مسئولین بسیار مهم و موثر است.

امام خامنه ای فرمودند که اصل قضیه و مهم، گفتگو از امام بزرگوار است که ما امروز کشورمان و فردای کشورمان به این احتیاج داریم امام بزرگوار سالها پس از درگذشت ظاهری و فقدان ظاهری او در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او و معنویّت او و فکر او و انگشت اشاره‌ی او بهره‌مند بشویم و استفاده کنیم. ١۴/۰٣/٩٩

از طرفی شناخت امام (ره) به معنای آگاهی صرف از ویژگی های امام و دانستن آن نیست بلکه منظور از شناخت متخلق شدن به این خلقیات است به گونه ای که خصائص در وجود ما تجلی پیدا کرده و جلوه های آن در رفتار فردی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و... نمایان شده و اساس کار ما قرار گیرد، اما اینکه از چه طریقی امام را بشناسیم به سه صورت این امر محقق می شود.

اول: مراجعه به آثار امام از جمله درس ها، نامه ها و بیانات ایشان و یافتن شخصیت عظیم و جوهر نورانی وجود مبارکشان که عالمی را تحت تاثیر قرار داده و تحولی عظیم در دنیای ظلمانی در زیر یوغ توحش مدرن ایجاد نمود؛ البته این روش شناخت، معنای مد نظر را به تمامه نمی تواند تحقق بخشد و فاصله تا شناخت حقیقی بسیار است تا جایی که امام خامنه ای(مدظله العالی) می فرمایند: من قادر نیستم خصلت های انسانی و والای این مرد بزرگ را که مثل خورشید در تاریخ ایران درخشید، توصیف کنم. سالهای متمادی خدمت امام بودم. از سال37 با ایشان آشنا شدم و به درس او می رفتم. در دوره های مختلف زندگی و در بحرانهایی که پیش می آمد، رفتار حساب شده ی آن مرد را دیده بودم. این انسان استثنایی، اصلاً از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمی توانم خصلتها و خصوصیات این مرد بزرگ را توصیف کنم.18/3/1368

دوم: شناخت امام از طریق بیان ویژگی های ایشان و از زبان بزرگانی که امین اند خاصه رهبر معظم انقلاب که به کرات خصائص ناب امام خمینی را عالمانه بازگو فرموده و نکته های حیاتی را از آن استخراج نموده که هر کدام برای سعادت ملتی کفایت می کند این نحوه شناخت که ناشی از شناختی دقیق تر و عالمانه است به مراتب برتر از شناخت اولی می باشد. مثلاً فرمودند: ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجسته‌ی متعدّدی بودند؛ این خصوصیّتی که امروز بحث می کنیم، جزو مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیه‌ی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار١۴/۰٣/٩٩

سوم: و اما موثق ترین و کامل ترین راه برای شناخت امام خمینی(ره)، شناخت امام خامنه ای و مقام ولایت است و به جرات می توان گفت که امام خمینی را نشناخته و نمی تواند بشناسد کسیکه امام خامنه ای را نشناخته باشد و ادعایی خالی از حقیقت است اگر گفته شود امام خامنه ای را در بستر این زمان نشناخته اما امام خمینی را در بستر زمان خود شناخته و این خطایی تازه و کنونی نیست، سبقه ای تاریخی دارد و چه بسیار افرادی که عامدانه یا کاهلانه به این فریب از راه هدایت خارج و گمراه شدند که پناه می بریم به خداوند از مشمولان و ( الضالین) نقل است که مأمون عباسی در دفاع از امامت امام علی (ع) خطبه می خواند اما حضرت علی بن موسی (ع) را زهر خوراند و بسیاری از افراد سنگ امام خمینی را به سینه می زنند اما بسیاری از منویات امام خامنه ای را هنوز هم بر زمین گذاشته و آن می شود که شاهدیم.

لذا این نوع شناخت است که  ما را از گم شدن در تاریکی های وهم مصون می دارد و هوشیار باشیم آنان که لب به انتقاد از امام صادق (ع) گشوده که چرا ایشان مانند امام علی زندگی نمی کند نه امام علی (ع) را شناخته

و نه امام صادق(ع) را و نه مقتضیات زمان این بزرگواران را. جدای از اینکه ولایت مدار باید بداند در رابطه مولی و مولاعلیه سخن از اطاعت است و چرا و چگونه گفتن محلی از اعراب ندارد.

پس از ادامه پر فروغ راه امام خمینی (ره) و انقلاب محتاج شناخت حقیقی از آن ویژگی ها و برجستگی هایی است که در کوران حوادث که همگان انتظار نزول را داشتند صعود به قله های برتر دنیا حاصل شد و این محتاج شناخت عالمانه از مقام ولایت و پیروی عاملانه از اوامر حضرتشان است.

و در این مقام است که اگر امری حتی از توانت خارج باشد آسمان و زمین و هر آنچه ما بین آنهاست بسان ریگ های طبس مددکار تو گردیده و سربلند در درگاه خداوند چنان سلیمانی ها به سعادت نائل خواهی آمد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد, یادداشت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه