اخبار داغ

رئیس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با دانا:

کمبود بودجه پایگاه‌های پروازی برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها/ بسیج و عوامل نظامی نقش مهمی در خاموش کردن آتش سوزی‌های اخیر داشتند

کمبود بودجه پایگاه‌های پروازی برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها/ بسیج و عوامل نظامی نقش مهمی در خاموش کردن آتش سوزی‌های اخیر داشتند
اسماعیل نجار گفت: در سال 95 مقرر شد 17 پایگاه امدادی هوایی در مراکز مختلف کشور احداث شود تا بتوانند به سازمان جنگل ها و مراتع کشور و سازمان محیط زیست کمک های پروازی انجام دهند اما اعتبارات لازم به شکل کامل تأمین نشد.
[

 اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر در جنگل ها  و مراتع کشور گفت: متولی نگهداری و حفظ مراتع کشور وزارت جهاد کشاورزی است که با همکاری نیروهای مسلح این امر را اجرایی می کنند چرا این دو دارای امکانات و ردیف اعتبار برای مقابله با آتش سوزی و بروز حوادث در جنگل ها و مراتع کشور هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: کشور ما در مسیر آب و هوایی خشک قرار داد و از نظر دارا بودن جنگل بسیار فقیر است و باید حافظ درختان و مراتع موجود در کشور باشیم از طرفی نیز اعتبارات بسیاری برای کاشت هزینه می کنیم و در برخی زمان‌ها نیز کوتاهی هایی در حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم می شود.

,

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: سال 1394 هماهنگی هایی صورت گرفت تا ارتش و نیروهای مسلح به کمک سازمان جنگل ها و مراتع بیایند و یک مکانی را انتخاب کردند که مقر هماهنگی های امداد و نجات هوایی باشد. وزارت دفاع در همین سال 8 میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری و ساماندهی مشکلات این حوزه دریافت کرد.

,

وی با اشاره به ظرفیت بزرگ بالگردهای امدادی برای اطفا حریق جنگل ها و مراتع کشور، یادآور شد: استفاده از ظرفیت بالگردی نیروهای مسلح مورد تأکید بود که اتفاقا حرکت بسیار مطلوبی به نظر می آمد و در کاهش سطح حریق مراتع و جنگل ها در اماکن مرتفع بسیار مطلوب بود اما باید حوضچه هایی در کنار مراکز امداد هوایی باشد تا بتواند سریعا خود را به مکان وقوع حریق برساند.

,

دولت 15 میلیارد تومان را برای حفظ اراضی و مراتع پرداخت کرد

, دولت 15 میلیارد تومان را برای حفظ اراضی و مراتع پرداخت کرد, دولت 15 میلیارد تومان را برای حفظ اراضی و مراتع پرداخت کرد,

نجار ادامه داد: در برخی موارد نیز از بالگردها به عنوان انتقال نیروهای امدادی و مقابله با حریق استفاده می شد.

,

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کمبود اعتبارات برای ایجاد پایگاه بالگردهای امدادی انتقاد کرد و گفت: در سال 95 مقرر شد 17 پایگاه امدادی هوایی در مراکز مختلف کشور احداث شود تا  بتوانند کمک های پروازی به سازمان جنگل ها و مراتع کشور و سازمان محیط زیست کنند و اعتبارات لازم نیز به گونه کامل تأمین نشد و تا سال گذشته تنها 5 میلیارد تومان اوراق در این زمینه تأمین شد که این مبلغ کمی بود.

,

وی افزود: رییس جمهور پس از آتش سوزی های اخیرجنگل ها، 15 میلیارد تومان در جهت تأمین اعتبار برای ایجاد پایگاه بالگردی و 10 میلیارد دیگر برای  حفظ جنگل ها  و مراتع اختصاص داد که این کفایت نمی کند و باید مبالغ بیشتری هزینه شود.

,

یگان بالگردی وزارت دفاع حوضچه‌های آب را شناسایی می‌کنند

, یگان بالگردی وزارت دفاع حوضچه‌های آب را شناسایی می‌کنند, یگان بالگردی وزارت دفاع, حوضچه‌های آب را شناسایی می‌کنند,

وی تأکید کرد: بالگردها بیشتر جنبه روانی دارند چرا که جایی که آب نباشند بالگردها نمی توانند به خاموش شدن آتش جنگل ها کمک کنند.

,

نجار در پاسخ به این سوال که چه میزان حوضچه آبی برای مقابله با آتش گرفتن سطح جنگل ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: اطلاع دقیقی از تعداد حوضچه های ایجاد شده برای زمان حریق جنگل ها و مراتع ندارم و به طور قطع امکان برداشت از آنها نیز برای کشاورزی وجود دارد، یگان بالگردی وزارت دفاع در تلاش است تا تعداد و اماکنی که این حوضچه‌ها وجود دارند را شناسایی و اعلام کند.

,

بیش از 4هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش سوختند

, بیش از 4هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش سوختند, بیش از 4هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش سوختند,

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به میزان خسارت وارده شده به جنگل های کشور در آتش سوزی های چند روز گذشته اشاره و تصریح کرد: آخرین آماری که از ماهواره ها دریافت کرده ایم حدود 4500 هکتار از جنگل ها و مراتع کشور در آتش سوخته است، جنگل ها مهم هستند و هرکدام از این درختان مهم هستند. از علتهای اصلی آتش سوزی جنگل ها می توان به وجود علوفه های بسیار در سطح جنگل ها و مزارع و اتش گرفتن آنها؛ شکار سمور در جنگل ها اشاره کرد، افرادی درختان را به اتش می کشند تا سمور ها را شکار کنند؛ این شکارها اغلب با مجوز یا بی مجوز صورت می گیرد.

,

وی به دیگر علل آتش گرفتن جنگل ها در سطح کشور اشاره و بیان کرد: آتش هایی که اغلب خانواده ها در مسیر ایجاد می کنند نیز یکی از علل آتش گرفتن مراتع و جنگل های کشور است.

,

بسیج و عوامل نظامی در خاموش کردن آتش جنگل‌ها نقش مهمی دارند

, بسیج و عوامل نظامی در خاموش کردن آتش جنگل‌ها نقش مهمی دارند, بسیج و عوامل نظامی در خاموش کردن آتش جنگل‌ها نقش مهمی دارند,

نجار بر نقش مردم و عوامل نظامی و انتظامی در اطفا حریق جنگل ها تأکید کرد و ابراز کرد: تمام عوامل اجرایی از جمله بسیج، سپاه و ارتش کمک می کنند و مردم محلی ها نیز پای کار هستند و دیدیم که با تمام وجود حضور پیدا می کنند و برای اطفا حریق در جنگل ها تلاش می کنند.

,

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نقش جنگل ها در اقتصاد مردم را مهم توصیف کرد و بر اتصال این دو تأکید و خاطرنشان کرد: نباید اقتصاد جنگل را با مردم کمرنگ کم کنیم. هر اندازه اقتصاد این مردم را با جنگل ها گره بزنیم می توانیم در حفظ آنها کوشا باشیم و عکس آن نیز می تواند اتفاق بیفتد.

,

وی بر اهمیت نقش رسانه در پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها تأکید کرد و بیان کرد: رسانه ها می توانند نقش مهمی را در افزایش سطح ارتقا آگاهی مردم داشته باشند چرا که یک آتش کوچک می تواند زحمت یک کشاورز را از بین ببرد. نباید منتظر ماند تا جایی اتش بگیرد و بعد افراد را مقصر بدانیم بلکه باید آگاهی بخشی را افزایش دهیم تا ثروت عمومی حفظ شود.

,

نجار به بررسی آماری میزان آتش سوزی جنگل ها در سالهای گذشته پرداخت و عنوان کرد: سال گذشته سطح مراتعی که در اثر حریق از بین رفت به نسبت به سال های گذشته آن کمتر بود اما تعداد آتش سوزی ها بیشتر بوده است. مردم می توانند اگر جایی آتشی رخ می دهد مردم نیز به طبیعت کمک کنند و عوامل امدای را یاری کنند.

,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه