اخبار داغ

گریز از ازدواج با تنهایی مدرن؛

میل صعودی جوانان کُردستانی به سبک زندگی مجردی/ ۴۰ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها در فاصله نامزدی تا ازدواج صورت می‌گیرد

میل صعودی جوانان کُردستانی به سبک زندگی مجردی/ ۴۰ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها در فاصله نامزدی تا ازدواج صورت می‌گیرد
روی آوردن به زندگی مجردی فارغ از همه بحث‌ها راه خود را می‌پیماید، شاید چیزی مثل نرخ تورم باشد، امکان دارد شیبش کند شود، اما از توقف خبری نیست و سر بازایستادن از این سیر صعودی را ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، در سال‌های نه چندان دوری «تک‌زیستی» و زندگی تجردی محدود به سربازها یا دانشجوهایی می‌شد که جبر خدمت یا قبولی در شهر دیگر آنان را ناگزیر به انتخاب زندگی مجردی کرده بود. اگر چه در آن سال‌ها نیز اغلب خانواده‌ها ترجیح می‎دادند فرزندانشان به جای تجربه زندگی تک نفره، زندگی گروهی با سایر دانشجویان شهرستانی در خوابگاه دانشجویی را تجربه کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

اما امروزه شرایط فرق کرده است و فرزندان بسیاری از خانواده‌هایی که پدران و اجداد آنان تجربه زندگی در خانه‌های بزرگ و خانواده‌های گسترده را در پس ذهن‌شان به یادگار دارند، روی به خانه‌های کبریتی و زندگی تک نفر آورده‌اند تا باور کنیم الگوهای رفتاری نسل جدید تغییر یافته و همچنین دگرگونی در برخی از خانواده‌های ایرانی که در 50سال اخیر به آرامی و کندی آغاز شده بود، روندش تندتر و قلمروش وسیع‌تر شده است، به نحوی که دیگر برای تجربه زندگی تک نفره لازم نیست دانشجو، سرباز و... باشید.

,

جوان هایی که زندگی مجردی را انتخاب می کنند دو دسته هستند. آن ها که با وجود داشتن خانواده ترجیح شان این است که به تنهایی خانه ای اجاره کنند و زندگی مستقل را تجربه کنند و دسته دوم هم کسانی که اجبار آن ها را وادار به تنها زندگی کردن ؛ کرده است. دانشجوها، جوانانی که به دنبال کار به شهرها آمده اند و یا آن ها که از همسر جدا شده اند و ناچارند تنها زندگی کنند.

,

 بسیاری از جوانان هم اعم از دختر یا پسر در شهری که پدر و مادرشان ساکن هستند، خانه مستقل دارند و زندگی مجردی را تجربه می‌کنند. روی آوردن به زندگی مجردی فارغ از همه بحث‌ها راه خود را می‌پیماید، شاید چیزی مثل نرخ تورم باشد، امکان دارد شیبش کند شود، اما از توقف خبری نیست و سر بازایستادن از این سیر صعودی را ندارد. اکنون زندگی مجردی یک سبک از زندگی ایرانی شده است. خیلی چیزها دارد تغییر می‌کند حتی اگر ما و شما دوست نداشته باشیم، ولی کارشناسان نسبت به افزایش و گرایش به این سبک زندگی هشدار می‌دهند.

,

شاید دلیل اصلی خانه های مجردی همان مجرد بودن و تمایل به ازدواج نداشتن جوانان است که فارغ از حرف های خانواده دوست دارند مستقل از آنها زندگی کنند.

,

, ,

زندگی ماشینی اعضای خانواده را با وجود نزدیکی فیزیکی از یکدیگر دور کرده است

, زندگی ماشینی اعضای خانواده را با وجود نزدیکی فیزیکی از یکدیگر دور کرده است,

بهار شافعی کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی به تغییر الگوی اقتصادی خانواده ها در گذر زمان اشاره کرد و گفت: در گذشته همچنین الگوی زندگی کشاورزی بود که شیوه معاش اصلی در کشور محسوب می شد، الگوی اقتصادی «اشتغال خانوادگی» را تقویت می کرد. اما امروزه جوان‌ترها سالیان درازی را مشغول تحصیل هستند و در نهایت نیز با تخصصی شدن مشاغل، به انتخاب شغلی متفاوت از شغل پدری خود روی می آورند و در نتیجه می توان گفت محل کار از محل زندگی افراد جدا شده است.

,

شافعی با انتقاد از تغییرات فرهنگی خانواده‌ها تصریح کرد: در حال حاضر الگوی زیست جمعی خانواده ها با تغییر مواجه شده است. این به آن معناست که تعامل اجتماعی و فرهنگی اعضای خانواده کاهش یافته است. ورود فضای مجازی به داخل خانواده ها نیز در این تغییر تاثیرگذار بوده است و همانطور که می بینیم اعضای خانواده علی رغم حضور فیزیکی در کنار یکدیگر بیشتر سرگرم استفاده از تلفن های همراه هستند.

,

وی در ادامه به رواج الگوی ارتباط یک طرفه در خانه و خانواده اشاره کرد و افزود: حتی در فعالیت جمعی مانند تماشای تلویزیون تمام اعضای خانواده به شکل یک طرفه مشغول دریافت اطلاعات از این رسانه جمعی هستند و با یکدیگر گفتگو نمی کنند. در نتیجه خانواده از محلی برای به اشتراک گذاشتن ابعاد مختلف زندگی اعضای خود فاصله گرفته است. در واقع زندگی ماشینی باعث شده است تا اعضای خانواده با وجود نزدیکی فیزیکی از یکدیگر دور باشند.

,

, ,

۴۰ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها در فاصله نامزدی تا ازدواج صورت می‌گیرد 

, ۴۰ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها در فاصله نامزدی تا ازدواج صورت می‌گیرد ,

ناصر یوسفی دکترای تخصصی مشاوره خانواده و ازدواج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: بیکاری، نداشتن شغل مناسب، درآمد کم، عدم تناسب شغل و مدارج تحصیلی و افزایش تعداد بیکاران تحصیلکرده در کنار بدبینی و ناسازگاری، نگرانی درباره خیانت و نپذیرفتن شرایط سنتی ازدواج از جمله دلایل کاهش میل به ازدواج در جوانان است.

, کردتودی,

گسترش مشکلات و اختلالات هویتی و اجتماعی از جمله عدم آمادگی برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی خانواده، بی‌اعتمادی در زمینه عصمت و عفت، شکاف بین نسلی، نبود فرهنگ گفت‌وگو بین خانواده زوجین از دیگر دلایلی است که یوسفی آن را در کاهش تمایل جوانان به ازدواج و ترجیح دادن سبک زندگی مجردی موثر می‌داند.

,

وی در ادامه زیاده‌خواهی و تجمل‌گرایی، بالارفتن سطح انتظارات جوانان، افزایش روابط بین دختر و پسر، کاهش معنویات و ارزش‌های اجتماعی، الگوپذیری نامناسب در برگزاری مراسم، مشکل در تهیه جهیزیه و توقعات غیرمنطقی را در رده‌های بعدی موانع ازدواج اعلام کرد.

,

, ,

وی اضافه کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد طلاق‌ها در فاصله نامزدی تا ازدواج صورت می‌گیرد و این امر به دلایلی همچون نگرانی و کاهش امید به آینده، سرگردانی در فضاهای مجازی نامناسب و آگاه نبودن از مهارت‌های زندگی روی می‌دهد.

,

دکترای تخصصی مشاوره خانواده نخستین گام و نکته در زمینه پرداختن به مشکلات و موانع ازدواج را پرداختن به اشتغال عنوان کرد و گفت: ایجاد بستر ازدواج آسان، ایجاد توقع منطقی و راه‌اندازی مراکزی جهت مشاوره قبل از ازدواج که هنوز هم در استان ایجاد نشده، می‌تواند خلاهای موجود را کاهش دهد در ضمن ترویج ارزش‌های ضد تجمل‌گرایی از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه شود.

,

نیم‌نگاه مؤثر مسئولین بر معضل جوانان

, نیم‌نگاه مؤثر مسئولین بر معضل جوانان,

دلایل گرایش به خانه‌های مجردی تنها افکار جوانان نیست بلکه نقش خانواده و مسئولین هم در این امر تأثیر‌گذار است. چرا که خانواده‌ها با فراهم نمودن یک محیط آرامش بخش برای فرزندان و درک و کنترل دقیق می‌توانند جوانان خود را به راحتی در محیط خانه و خانواده پایبند نگه دارند. همچنین فرهنگ‌سازی و فراهم نمودن اشتغال و ازدواج آسان و بی‌دردسر به دست مسئولان مربوطه می‌تواند راهکاری باشد تا آمار اینگونه نگاه‌ها به زندگی مجردی و گرایش جوانان به این سبک زندگی تغییر و کاهش پیدا کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه