اخبار داغ

نگاهی به گفتمان "اختیار نداریم"؛

حدود قانونی مسئولیت‌ها/ بحران‌ها، محل افول و بروز

حدود قانونی مسئولیت‌ها/ بحران‌ها، محل افول و بروز
گفتمان اختیار نداریم، کلیدواژه‌ای است که اغلب در دوران سختی و بن بست‌ها به سراغ مدیران می‌آید. نمونه بارز این گفتمان را چندباری در اظهارات مسئولین استانی دیده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، "ما که اختیار نداریم!"، "اختیاراتمان بسیار محدود است" این ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین پاسخ برخی از مسئولین در انتقاد از نحوه مدیریت، عملکرد و یا بدقولی در وعده‌های داده شده، است. موضوعی که بیش از چهل سال در گفتمان برخی از مسئولین همواره ضریب خورده و بازنشر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
به راستی مقامات اجرایی کشور، از کوچکترین مسئول تا بلندپایه ترینش، اختیارات کافی برای اجرای امور ندارند؟ و یا چرا پس از قبول مسئولیت این ادعا مطرح میشود؟ این گفتمان اغلب در سال‌های پایانی عمر مدیران به گوش میرسد و برای بسیاری از مردم این سوال پدید می‌آید که چرا چنین سخنانی طرح میگردد.
,
 
,
مهرداد خوشکار مقدم خبرنگار و فعال رسانه‌ای تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی آناج معتقد است: اختیارات مسئولین چند وجهی است و نمیتوان آن را از یک زاویه بررسی کرد. هرفرد که مسئولیتی قبول میکند، حتما از حد و حدود قانونی آن اطلاع دارد. امروز فردی که مسئولیت ریاست‌جمهوری، نمایندگی، معاونی و حتی استانداری یا فرمانداری را قبول میکند، میداند که چارچوب‌ها چیست.
,
 
,
تفاوت فرمانداران در یک شهرستان
, تفاوت فرمانداران در یک شهرستان,
 
,
وی می‌افزاید: یک حلقه مفقوده دیگر پیرامون مسئولیت‌ها وجود دارد و آن احتمال وجود نهادهای موازی است. اینجا، شاخصه دیگری به وجود می‌آید و آن، توان مدیریتی فرد است. قانون، حدود اختیارات فرد مسئول را معین کرده و همه چیز بستگی به مدیر دارد تا بتواند آن اختیارات را اعمال کند. در عرض سی سال برای یک شهرستان، 10 فرماندار انتخاب و منصوب شوند اما شاید چند نفر آنها به معنای واقعی کلمه محبوب باشند و اگر نموداری برای عملکردشان ترسیم کنیم، این نمودار شدیدا زیگزالی خواهد بود؛ چراکه برخی از مدیران پس از قبول مسئولیت، بود و نبودشان تفاوتی ندارد!
,
 
,
توان مدیریتی و متمایز بودن با مدیران قبلی چه زمانی بیشتر به چشم می‌آید؟ یکی از زمان‌های تمییز بین مدیر کارآمد با مدیرناتوان، مواقع بحرانی است. بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی یا طبیعی که در کشور ما نمونه‌های آن کم نیست، در بیشتر مواقع عیار مدیران را نشان داده است.
,
 
,
بحران‌ها، محل افول و بروز مسئولین
, بحران‌ها، محل افول و بروز مسئولین,
 
,
خوشکار مقدم در این‌باره میگوید: توان مدیریتی شاید در زمان های عادی به چشم نیاید اما در زمان مدیریت بحران خود را نشان میدهد. برخی از مدیران هستند که بحران ها را پیش بینی، پیشگیری و در صورت وقوع آن را مدیریت میکنند. اما افرادی هم هستند که یا توان و حال کار کردن ندارند و یا از هر وسیله‌ای برای جمع و جور کردن ماجرا یا توجیح در قبال مشکلات استفاده میکنند. اولین نتیجه‌ی شنیدن این توضیحات فرار از پاسخگویی و مسئولیت است.
,
 
,
وی می افزاید: هرکس که وارد این حوزه میشود، میداند که مثلا در مسئولیت استانداری تا چه اندازه اختیار دارد و یا در فرمانداری اختیاراتش تا چه حد است و چون با علم و آگهی وارد این عرصه شده، پس در دوران سختی حق اعتراض ندارد.
,
 
,
استاندار آذربایجان‌شرقی: اختیاراتمان باید افزایش یابد
, استاندار آذربایجان‌شرقی: اختیاراتمان باید افزایش یابد,
 
,
گفتمان اختیار نداریم، کلیدواژه‌ای است که اغلب در دوران سختی و بن بست‌ها به سراغ مدیران می‌آید. نمونه بارز این گفتمان را چندباری در اظهارات مسئولین استانی یا کشوری دیده‌ایم. پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم از این امر مستثنی نیست. هرچند وی در مدت کوتاهی که مسئولیت استان را برعهده داشته، پیگیری‌های بسیاری برای حل مشکلات استان انجام داده است اما در کنار این کارها، همواره در اکثر مراسمات و دیدارهای مهم، به موضوع اختیارات استانداران اشاره و نقد داشته است.
,
 
,
پورمحمدی در آخرین اظهارات خود که در دیدار معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه مطرح کرده با اشاره به توصیه دولت به استانداران استان‌های مرزی برای استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه، گفته است: این امر نیازمند افزایش اختیارات استانداران و واگذاری نقش بیشتر به استان‌ها برای توسعه ارتباطات است.
,
 
,
وی همچنین پیش‌تر نیز به موضوع اختیارات استانداران اشاره کرده بود. مثلا در دیدار با رئیس قوه قضاییه، خواسته اصلی وی از رئیسی افزایش اختیارات استانداران بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه