اخبار داغ

پژوهشگر و نویسنده کتاب «نقاب‌ها» عنوان کرد؛

آتشِ زیر خاکسترِ اعتراضات در آمریکا، سرد می‌شود اما خاموش نه!/ مردم دنیا با مردم معترض آمریکا همدردی می‌کنند

آتشِ زیر خاکسترِ اعتراضات در آمریکا، سرد می‌شود اما خاموش نه!/ مردم دنیا با مردم معترض آمریکا همدردی می‌کنند
محمدعلی الفت‌پور معتقد است به قتل رسیدن سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس، تنها سبب سر باز کردن یکی از دمل‌های چرکین در آمریکا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، روز سه‌شنبه هفته گذشته، 600 گروه حقوق بشری در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل، بر ضرورت برگزاری نشستی ویژه برای رسیدگی به رفتار حکومت آمریکا با معترضان تأکید کردند. با همه این انتقادها، برخورد نامناسب با اعتراضات در آمریکا همچنان ادامه دارد. سی‌ان‌ان چند روز قبل گزارش داد که ترامپ می‌کوشد تا تظاهرات‌های شکل‌گرفته در آمریکا و تحولات کنونی این کشور را کم‌اهمیت جلوه دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در این میان، حتی برخی از جمهوری‌خواهان نیز به مخالفت علنی با مواضع ترامپ برخاسته‌اند و شیوه رفتاری او را زیر سوال می‌برند.

,

برای بررسی تحولات آمریکا، به سراغ محمدعلی الفت‌پور، پژوهشگر و نویسنده کتاب «نقاب‌ها» رفته‌ایم. متن این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.

,

تحلیل‌های مختلفی پیرامون اعتراضات در ایالات متحده وجود دارد؛ تحلیل خود شما از حوادث اخیر آمریکا چیست و در میان تحلیل‌های موجود، چه چیزی شما را نگران می‌کند؟

, تحلیل‌های مختلفی پیرامون اعتراضات در ایالات متحده وجود دارد؛ تحلیل خود شما از حوادث اخیر آمریکا چیست و در میان تحلیل‌های موجود، چه چیزی شما را نگران می‌کند؟,

لازم است به مسائلی که اکنون آمریکا با آن مواجه است، با دیده منطق نگریسته شود. برخی از دوستان ما در این خصوص به تحلیل‌های هیجانی دچار می‌شوند. این دست تحلیل‌ها سبب می‌شود که جریان مخالف و معاند انقلاب، عاملی برای تخطئه انقلاب اسلامی و ادبیات مسئولان کشور بیابد. من شنیده‌ام که برخی می‌گویند این‌جا آخر خط است و این، پایان آمریکاست.

,

برخی می‌گویند در چند هفته یا چند ماه آینده، شورش‌ها سراسر آمریکا را فرامی‌گیرد. این که بگویند این شورش‌ها به دنبال حذف حاکمیت موجود آمریکاست و به این امر هم منجر خواهد شد، نمی‌تواند نکته درست و دقیقی باشد. آمریکای کنونی، آمریکای 10 سال پیش و بلکه حتی آمریکای 2 سال پیش هم نیست. هرروز که می‌گذرد، آمریکا ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

,

از نگاه من، این ضعف در زمینه‌های مختلف در حال ظهور پیدا کردن است؛ تا آن‌جا که مردم عادی که تحلیل‌های دقیق و جامعی ندارند نیز متفطن آن شده‌اند. اگر 20 تا 30 سال قبل، از افول آمریکا دم زده می‌شد، به اندازه اکنون در فضای اجتماعی پذیرش نداشت. حتی اگر همین پنج سال پیش از افول آمریکا سخن می‌گفتید، به شما خرده می‌گرفتند.

,

اما این بحران اخیر، موجب بروز و ظهور مشکلات و معضلات شد و نشان داد این مشکلات وجود دارد و آمریکایی‌ها راه‌حلی برای رفع آن ندارند. این مشکلات و معضلات در حال تبدیل شدن به دمل‌های چرکین است. در مسأله و بحران اخیر، یکی از دمل‌ها سر باز کرد. بیکاری و بحران‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مردم آمریکا را به ستوه آورده بود.

,

آتشِ اعتراضات در آمریکا سرد می‌شود اما خاموش نه!

, آتشِ اعتراضات در آمریکا سرد می‌شود اما خاموش نه!, آتشِ اعتراضات در آمریکا سرد می‌شود اما خاموش نه!,

کشتن آن فرد سیاهپوست مثل سوزن عمل کرد و سبب شد که یکی از دمل‌های چرکین آمریکا سر باز کند و اتفاقات اخیر آمریکا را شاهد باشیم. با این همه، این اتفاقات می‌تواند مقطعی باشد. ممکن است اعتراضات در آمریکا طی روزهای آمریکا سرد شود اما آتشِ این اعتراضات خاموش نمی‌شود. به گمان من، اتفاقات اخیر با این گستردگی را می‌توان در چهل‌پنجاه سال اخیر، منحصربفرد توصیف کرد.

,

البته قیام‌ها و اعتراضات دیگری هم در سال‌های گذشته در آمریکا انجام شده است اما تقریبا می‌توان گفت که این گستردگی، اتفاق جدیدی است. ما بعضا شاهد برخی قیام‌ها و اعتراضات در آمریکا بوده‌ایم اما کم‌تر شاهد همراهی جامعه بین‌المللی با این اعتراضات بوده‌ایم. این اتفاقات شاید جزو معدود اتفاقاتی باشد که حیثیت آمریکا را در سطح بین‌المللی لگدمال و لگدکوب کرده است.

,

بر خلاف رویه‌های پیشین، اکثر کشورهای دنیا در حال همدردی با مردم معترض آمریکا هستند

,

بازتاب این اتفاقات در سایر کشورها با موج‌هایی از همدردی قابل مشاهده است. پیشتر ممکن بود بگویند کشورهای مسلمان به دلیل ضربه خوردن از هژمونی و رویکردهای امپریالیستی آمریکا به اتفاقات دامن می‌زنند اما در این مورد اخیر، ما اتفاقا شاهد هستیم که این اتفاقات، ابعادی انسانی دارد و تمامی کشورهای دنیا در حال همدردی با مردم معترض آمریکا هستند.

,

متأسفانه در کشور خود ما این همدردی‌ها و همراهی‌ها را کمتر شاهد هستیم و حتی به سبب برخی مناسبات، مسئولانی که باید در قبال این حوادث، موضع قاطع حمایتی اتخاذ کنند، این کار را نمی‌کنند. در چنین زمانه‌ای، بار دیگر بوی مذاکره و تعاملات پشت پرده به مشام می‌رسد. احساس می‌کنم فضای داخلی کشور به ویژه در حوزه سیاسی، چندان با این اتفاقات همراهی ندارد.

,

حساب مردم البته جداست و در حال همراهی با این اتفاقات هستند. در مجموع، تکرار می‌کنم که من مخالف تحلیل‌های هیجانی هستم که می‌گویند این، نقطه پایان آمریکاست. کسی نمی‌تواند پیشگویی کند که آیا این نقطه، نقطه پایان آمریکاست یا خیر. قدر مسلم، این آمریکا دیگر آمریکای سابق نیست. اتفاقات آمریکا طبعا می‌توانست بهتر مدیریت شود اما ما شاهد سوءمدیریت در کنترل اعتراضات بودیم.

,

از این‌جا روشن می‌شود که آمریکا دیگر هژمونی سابق را ندارد. چنان‌که اشاره کردم، نکته مهم‌تر این است که معارضان خارجی آمریکا هم پرشمار هستند. افول آمریکا در عرصه‌های اقتصادی، شاید در دوره‌های دیگری هم اتفاق افتاده باشد اما سایر کشورها قدرت عرضه‌اندام در برابر آمریکا را نداشتند؛ اما اکنون چین با قدرت وارد میدان شده است.

,

آمریکا، دیگر ابرقدرتی بی‌رقیب و بلامنازع نیست

, آمریکا، دیگر ابرقدرتی بی‌رقیب و بلامنازع نیست, آمریکا، دیگر ابرقدرتی بی‌رقیب و بلامنازع نیست,

اروپایی‌ها هم در برخی حوزه‌ها به خوبی توانسته‌اند با آمریکا رقابت کنند. هند، روسیه و حتی برزیل هم در برخی حوزه‌ها قدرت اقتصادی خوبی پیدا کرده‌اند. آمریکایی‌ها پیشتر با این مسائل مواجه نبوده‌اند. آمریکا در سال‌های پیشین، بی‌رقیب و بلامنازع بوده است. ما شاهد هستیم که در منطقه خودمان، حتی برخی از هم‌پیمانان آمریکا، تصمیماتی مخالف با سیاست‌های آمریکا می‌گیرند و در حوزه‌های نفت و انرژی منافع آمریکا را به خطر می‌اندازند.

,

به مسأله اقتصاد اشاره کردید. ما در زمینه اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی هم با آمریکا اختلاف‌نظر جدی داریم. فکر می‌کنید آینده اقتصاد آمریکا به کدام سو خواهد رفت؟

, به مسأله اقتصاد اشاره کردید. ما در زمینه اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی هم با آمریکا اختلاف‌نظر جدی داریم. فکر می‌کنید آینده اقتصاد آمریکا به کدام سو خواهد رفت؟,

شیوع کرونا ضربه سنگینی به اقتصاد جهان وارد کرده است. آمریکایی‌ها معمولا با کمک گروه‌های هم‌پیمان و شرکای سیاسی و اقتصادی‌شان، مشکلاتشان را حل می‌کردند. اما در شرایطی که برای اقتصاد جهان بوجود آمده، اوضاع کشورهای هم‌پیمان آمریکا اگر از خود آمریکا بدتر نباشد، بهتر نیست. آن‌ها اگر بتوانند شرایط اقتصادی خودشان را ساماندهی کنند، اتفاق بزرگی را رقم زده‌اند.

,

کرونا، کاتالیزوری برای نمایش ناکارآمدی‌ها در آمریکا

, کرونا، کاتالیزوری برای نمایش ناکارآمدی‌ها در آمریکا, کرونا، کاتالیزوری برای نمایش ناکارآمدی‌ها در آمریکا,

بنابراین آمریکایی‌ها در این برهه برای حل مشکلات اقتصادی‌شان با مشکلاتی جدی دست به گریبان خواهند بود. کرونا به مثابه کاتالیزوری برای نمایش بخش قابل توجهی از ناکارآمدی‌ها در آمریکا عمل کرده است. موج بیکاری، صف بیخانمان‌ها، افت سنگین در بورس آمریکا؛ نشان‌گر این است که آمریکایی‌ها در حل مسائل خود درمانده‌اند.

,

اتفاقات اخیر آمریکا، حسب آن‌چه که رهبری هم به آن اشارت کردند، طبیعت و ذات وحشی نظام سرمایه‌داری را آشکار کرده است که یکی از مصداق‌های آن در رفتار نژادپرستانه با یک سیاهپوست آمریکایی جلوه کرده است. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

, اتفاقات اخیر آمریکا، حسب آن‌چه که رهبری هم به آن اشارت کردند، طبیعت و ذات وحشی نظام سرمایه‌داری را آشکار کرده است که یکی از مصداق‌های آن در رفتار نژادپرستانه با یک سیاهپوست آمریکایی جلوه کرده است. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟,

کاملا موافقم که اتفاقات اخیر ذاتِ پنهان هژمونی آمریکا را آشکار کرده است. اتفاقی که برای آن فرد سیاهپوست افتاد، منحصر در این مقطع زمانی، نیست.

,

مرآت: اساسا می‌توان گفت که شکل‌گیری آمریکای جدید با وحشی‌گری همراه بوده است!

, مرآت: اساسا می‌توان گفت که شکل‌گیری آمریکای جدید با وحشی‌گری همراه بوده است!,

اگر کسی تاریخ آمریکا را مطالعه کند درمی‌یابد که آن‌ها جنایت‌هایی صدها و هزاران برابر فجیع‌تر از جنایت اخیر را انجام داده‌اند. شایع کردن عامدانه وبا و طاعون در سکونتگاه‌های سرخپوست‌های بومی آمریکا یکی از این جنایت‌هاست که در جریان آن بالغ بر 30 میلیون نفر را با این بیماری‌ها از بین بردند و یک قتل‌عام نژادی صورت دادند.

,

آمریکایی‌ها در دهه هفتاد اثرات رادیواکتیو را روی سیاهپوست‌ها آزمایش کردند

, آمریکایی‌ها در دهه هفتاد اثرات رادیواکتیو را روی سیاهپوست‌ها آزمایش کردند, آمریکایی‌ها در دهه هفتاد اثرات رادیواکتیو را روی سیاهپوست‌ها آزمایش کردند,

برای اطلاع از این جنایت‌ها باید به تاریخ آمریکا مراجعه کرد. آن‌ها انواع و اقسام آزمایش‌های میکروبی و رادیواکتیوی را در مناطق ضعیفِ سیاهپوست‌نشین آمریکا انجام دادند. لوئیزیانا، ایالتی است که آمریکایی‌ها در دهه هفتاد، در آن اثرات رادیواکتیو را روی سیاهپوست‌ها آزمایش می‌کردند. بر این اساس مردمِ این دوره و زمانه باید بدانند که اعتراضات حال حاضر آمریکا، یک اتفاق نیست، بلکه یک خشم خاموش است که هر لحظه و آن و با هر اتفاقی امکان شعله‌ور شدن آن وجود دارد.

,

به نظر می‌رسد که علاوه بر سیاهپوست‌ها، سایر نژادها هم از وضعیت سیاسی حاکم بر آمریکا ناراحت باشند. این می‌تواند یک تلنگر برای جهان باشد.

,

بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.

, بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه