اخبار داغ

گزارشی از فرصت بازار سرمایه برای واحدهای تولیدی؛

سهم آذربایجان‌شرقی از بورس؛ تنها 21شرکت/ خلأ کارخانجات بزرگ تبریز

سهم آذربایجان‌شرقی از بورس؛ تنها 21شرکت/ خلأ کارخانجات بزرگ تبریز
امروز جای خالی بسیاری از شرکت‌های صنایع غذایی و بهداشتی، ماشین سازی، تراکتورسازی و برخی دیگر از شرکت های بزرگ آذربایجان‌شرقی در بازار سرمایه به چشم میخورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، بورس، این بازار پرسود اما پرریسک این‌روزها توانسته نقدینگی بسیار بالایی جذب کند. طبق گفته کارشناسان، بیش از 30هزار میلیارد تومان در سال جاری وارد بازار سرمایه شده و کل نقدینگی در حال گردش اکنون به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این مقدار، رقم کمی نیست. اگر بخواهیم این مبلغ را در مقام مقایسه قرار دهیم، بیشتر از یک سال بودجه یارانه یا برابر با بودجه عمرانی کشور در سال98 خواهد بود. اما این پول‌ها چه تاثیری در اقتصاد مولد میتواند داشته باشد؟

,

شایعه دلار 25هزار تومانی و تدبیر بانک مرکزی

, شایعه دلار 25هزار تومانی و تدبیر بانک مرکزی,

اولین منفعت جذب این مقداراز نقدینگی در کل کشور برای دولت، کنترل قیمت ارز بود. شاید بگویید قیمت ارز از ابتدای امسال سیر صعودی به خود گرفته اما باید این نکته را فراموش نکنیم که این روزها تیغ شایعات در اقتصاد کشور برنده تر از هر تحلیل و تدبیری است.

,

اواخر سال 98 بود که بسیاری از افراد جامعه، در گفت‌وشنودهای خود، صحبت از دلار 25هزار تومانی و بالاتر میکردند! این شایعه کار را بجایی رسانده بود که حتی آنهایی که اندک سرمایه و پس اندازی در دست داشتند به خرید دلار و سرمایه گذاری در بازار ارز روی آوردند.

,

کرونا، مهمان ناخوانده جهان، دست به دست اقتصاد ایران داد تا با شروع سال جدید صعود قیمت دلار آغاز شود. آنهایی که دلار خریده و ذخیره کرده بودند، کم‌کم تحقق شایعه دلار 25هزار تومانی را مطابق با واقعیت میدانستند که برنامه دولت برای کنترل بازار ارز با تبلیغ و گسیل نقدینگی به سمت بازار بورس موجب شد، قیمت دلار در کانال 18 هزار تومان تثبیت شود.

,

احتمال دلسردی و فرار سهامداران تازه کار

, احتمال دلسردی و فرار سهامداران تازه کار,

کارکرد این پول بزرگ که امروز در بازار بورس در حال مبادله است چیست و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ در واقع بازار بورس برای تازه واردان، این روزها بازارِ آزمون و خطاست. ورود نقدینگی بالا، این بازار را با تشنج همراه کرده و هر آن احتمال دارد موجب دلسردی و فرار سرمایه داران خرد گردد.

,

سهامداران تازه کار باید بدانند بازار بورس بازاری نیست که در یک ماه 100 درصد سود کرد و بار خود را بست! هرچند، هستند سهام هایی که این سودها را میدهند لیکن، طبق گفته کارشناسان بازار بورس بازار متعادلی است که باید در زمان منفی، سود کرد.

,

در هر حال اصلی‌ترین چاره دولت برای ثبیت و حتی افزایش سرمایه گذاری در این بازار به دو اصل حمایت و بورسی کردن شرکت‌های تولیدی بازمیگردد. هرچند دولت برنامه‌های خود برای حمایت از بازار سرمایه را تا پایان سال کم و بیش اعلام کرده اما این حمایت ها می بایست با واقعیت همراه گردد.

,

سهم آذربایجان‌شرقی از بورس؛ تنها 21 شرکت تولیدی!

, سهم آذربایجان‌شرقی از بورس؛ تنها 21 شرکت تولیدی!,

این روزها بسیاری از واحدهای تولیدی کشور به صورت خصوصی یا خصولتی اداره می‌شوند. پرواضح است که در صورت حمایت دولت از این واحدها و تسهیل ورودشان به بورس، نه تنها میزان سرمایه‌گذاری در آنها افزایش و رونق تولید به صورت مضاعف شکل خواهد گرفت، بلکه شفافیت حاصل از ورود به بورس موجب خواهد شد تا بسیاری از مشکلات موجود در واحدهای تولید حل گردد.

,

استان آذربایجان‌شرقی، یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که در آن شرکت‌های تولید بسیاری توانایی حضور در بازار سرمایه را دارند. هم اکنون 21 شرکت تولیدی استان در بازار بورس حاضرند. این موضوع را مدیرکل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان شرقی مطرح کرده است.

,

این آمار در حالی مطرح میشود که در سال 93 کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی آذربایجان شرقی در بازار سرمایه 17 شرکت بوده است. در واقع علی رغم بازار بسیار پر سود بورس در سالهای 95 تاکنون، تنها 4 شرکت تولیدی راغب حضور در بازار سرمایه شده‌اند.

,

علی اصغر عباس‌زاده مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی همچنین معتقد است: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، استفاده حداکثری از مزایا و ظرفیت‌های بازار بورس در جهت حل بسیاری از مشکلات گریبانگیر واحد‌های بزرگ تولیدی، ضروری است.

,

بسیاری از واحدهای تولیدی استان این روزها با مشکل نقدینگی مواجهند و تزریق حجم بزرگی از پول به این شرکت ها موجب رونق تولید واحدها خواهد شد. اکثر 21 شرکت آذربایجانی حاضر در بورس این روزها اوضاع خوبی دارند و سودهای منطقی و مناسبی به سهامداران رسانده‌اند.

,

فقدان استاندارد و ترس از تشریفات اداری/ جای خالی کارخانجات بزرگ تبریز

, فقدان استاندارد و ترس از تشریفات اداری/ جای خالی کارخانجات بزرگ تبریز,

فقدان انگیزه شرکت ها برای تهیه و ارائه گزارش های مالی، ترس از بررسی های مالیاتی و عطف به ماسبق، عدم آشنایی سهامداران و تصمیم گیرندگان اصلی شرکت ها با ویژگی‌ها و شرایط بازار سرمایه، نداشتن استانداردهای لازم برای حضور در بورس و همچنین دشوار فرض گرفتن نظام بورس و ترس از تشریفات اداری، دلایل عمده عدم ورود شرکت‌ها به بورس است.

,

امروز جای خالی بسیاری از شرکت‌های صنایع غذایی و بهداشتی، ماشین سازی، تراکتورسازی و برخی دیگر از شرکت های بزرگ آذربایجان‌شرقی در بازار سرمایه به چشم میخورد. مطمئنا بازار بورس با ورود امثال چنین شرکت‌هایی، موجب رونق بیش از پیش بازار سرمایه خواهند شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه