اخبار داغ

لطفا گوش‌هایتان را بگیرید!

لطفا گوش‌هایتان را بگیرید!
ارتفاع هواپیما در ابتدای ورود به حریم هوایی تبریز یعنی میدان بسیج در حدود چند صد متر و در انتهای مسیر که منتهی به اتوبان پاسداران می‌شود در حدود چند ده متر است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، اگر ساکن نیمه شمالی تبریز باشید، احتمالا روزهایی بوده که صبح با صدای گوش خراش هواپیما از خواب بلند شوید؛ یا هنگام استراحت شبانه خواب آرامتان را صدای غرش طیاره‌ای به هم ریخته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این‌ها صدای فرود هواپیماهایی‌است که مقصدشان فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز است. فرودگاهی در شمال غربی تبریز که در سال 1329 با ماموریت ارائه خدمات هوایی، پروازی و آموزشی و نظامی تحت نظارت و ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO به بهره برداری رسید.
 

,
,


فرودگاه بین المللی  شهید  مدنی تبریز در سال  1329  تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاههای کشور محسوب می‌شود.

, ,
,

فرودگاهی که روزانه به طور متوسط پذیرای 20 پرواز داخلی است، پروازهایی از تهران و بندرعباس و شیراز و اصفهان تا عسلویه، این حجم از ترافیک از ساعت 5 صبح شروع شده و تا 23 شب ادامه پیدا می‌کند. در این 17 ساعت به طور میانگین در کمتر از یک ساعت یک پرواز از شرق وارد حریم هوایی تبریز شده و در باند سه و نیم کیلومتری فرودگاه تبریز واقع در غرب آرام می‌‎گیرد. این تنها آمار پروازهای مسافربری و البته داخلی فرودگاه تبریز است! در کنار استفاده تجاری از این فرودگاه، استفاده های نظامی هم از این فرودگاه انجام می‌شود و هر از گاهی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش هم از همین مسیر اقدام به فرود در باند این فرودگاه می‌کنند.

,

در کنار این دو مورد، بحث پروازهای خارجی هم مطرح است که در طول هفته چند روزی از این فرودگاه بین المللی انجام می‌شود و این پروازها هم مسیر فرودشان همان مسیر ثبت شده در نقشه های بین المللی و محلی است.

,


مسیر فرود هواپیماها در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز
 

, ,
,
,

اما چند نکته!

, اما چند نکته!,

اولا مسیر فرود در این فرودگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی تبریز و مسائل آب و هوایی و البته مسائل مربوط به چند ده سال پیش! طراحی شده است! زمانیکه شاید در مسیر فرود، سکونت گاههای کمتری وجود داشت و بیشتر این مناطق مملو از باغ و درخت و رودخانه بود، اما امروزه با پیشرفت شهر نشینی، کمتر نقطه‌ای از شهر را میتوان یافت که از نفوذ انسان و ساخت و ساز در امان مانده باشد و این امر سبب این شده تا روزانه چندین پرواز از بالای سر چند ده هزار نفر مسیر خود را برای آرام گرفتن در فرودگاه تبریز در پیش بگیرند. که این خود خطری‌است بالقوه!

,

ارتفاع هواپیما در ابتدای ورود به حریم هوایی شهر یعنی میدان بسیج در حدود چند صد متر و در انتهای مسیر که منتهی به اتوبان پاسداران می‌شود در حدود چند ده متر است! از بد حادثه، این مسیر به گونه‌ای است که در ارتفاع بالا که بالتبع صدای کمتری دارد در مناطق مرفه‌تر شهر مانند شاه‌گلی و ولیعصر و امثالهم قرار گرفته و مناطق کمتر توسعه یافته به مانند عباسی، منبع، سیلاب، ارم و رضوانشهر در ارتفاع کم که صدای بیشتری دارد با هواپیما ملاقات می‌کنند! حال آنکه به واسطه رفاه بیشتر در شرق تبریز، استفاده از درب و پنجره‌های دو و سه جداره که نارسانایی صوتی‌اشان زبانزد است بیشتر از غرب تبریز و مناطق محروم آن امکان پذیر است.

,

از طرف دیگر هواپیماهای مسافربری هنگام فرود در حساس ترین دقایق پرواز قرار دارند یعنی سرعتشان در ابتدای ورد به شرق تبریز در حدود 250 کیلومتر و در هنگام نشست در باند حدود 150 کیلومتر در ساعت است. یعنی این دقایق حساس در بالای سر هزاران نفر و روزانه در چند نوبت سپری می‌شود! به راستی در صورت بروز حادثه‌ای احتمالی، چه بر سر افراد ساکن در این مسیر خواهد آمد؟!

,



امروزه برچسب‌های انرژی حتی میزان انتشار صدای دستگاه را مشخص می‌کند.
 

,
, ,
,
,

از زاویه‌ای دیگر، امروزه بحث آسایش در محیط منزل و کار و در امان بودن از آلودگی های صوتی چنان اهمیت یافته است که حتی لوازم مورد استفاده در منزل دارای برچسب آلودگی صوتی هستند که با واحد دسی بل db نمایش داده می‌شوند تا خریداران با این موضوع حساس که ارتباط مستقیمی با سلامت روانی افراد دارد آگاه شوند! و این با غرش چند صد دسی بلی موتورهای هواپیماهای مسافربری‌ای که روزانه چندین بار از بالای سر افرادی که حتی یک بار هم سوار هواپیما نشده‌اند هم خوانی ندارد! حتی در شهرهای بزرگی همچون تهران اطراف اتوبانهایی که در مجاورت محله ها قرار گرفته اند، با عایق های صوتی ایزوله شده‌اند تا از آلودگی صوتی عبور و مرور خودروها کاسته شود.

,

در آخر یک سوال!

, در آخر یک سوال!,

آیا در تبریز امکان اصلاح مسیر فرود هواپیماها وجود دارد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه