اخبار داغ

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه خراسان شمالی عنوان کرد؛

نبود صنایع تبدیلی کشاورزی ضعف بزرگ خراسان شمالی/ تعطیلی رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها تهدیدی برای استان است

نبود صنایع تبدیلی کشاورزی ضعف بزرگ خراسان شمالی/ تعطیلی رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها تهدیدی برای استان است
زکریا محمدیاران نبود صنایع تبدیلی کشاورزی در استان خراسان شمالی را ضعف خواند و گفت: نبود سردخانه های مناسب و عدم صادرات، باعث فاسد شدن بخش زیادی از محصولات و یا فروش آن ها با قیمت پایین می شود که نتیجه آن کسب جایگاه 27 در اقتصاد کشاورزی را برای استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زکریا محمدیاران، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی به مناسبت امروز 27 خرداد، سالروز تشکیل جهاد کشاورزی و تشکیل سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با حضور در دفتر عصراترک اظهار داشت: مهندسان بسیج کشاورزی در همه شهرستان ها به عنوان بازوی اجرایی جهاد کشاورزی قلمداد می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: درحال حاضر در چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و مانه و سملقان کانونی برای اجرای امور مشترک توسط بسیج مهندسان کشاورزی و اداره جهاد آن شهرستان فعال شده است.

,

محمدیاران با اشاره به ورود ملخ به استان خراسان شمالی و بطور خاص  شهرستان اسفراین گفت: در این حوزه تیم هایی پنج نفره متشکل از مهندسان کشاورزی در جهت کمک به سمپاسی و همکاری با مجموعه جهاد شهرستان پیش قدم شده اند.

,

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا در استان خراسان شمالی دو ماهی از توقف کار در طرح همگام با کشاورز می گذرد، اضافه کرد: متوقف شدن این طرح و همزمانی آن با ماه های اسفند و فروردین که اوج کار بوده، ایجاد آسیب کرده است.

,

محمدیاران خاطرنشان کرد: اما لازم به توجه است که مجموعه بسیج کشاورزان استان همچون سایر اقشار جامعه در توزیع بسته های معیشتی،ضدعفونی حواشی شهر و روستاها، غربالگری بخشی از مردم روستا که در سامانه همگام با کشاورز به ثبت رسیده بودند، همکاری داشتند.

,

 

,

غربالگری 2000 نفر به همت بسیج مهندسین کشاورزی استان

, غربالگری 2000 نفر به همت بسیج مهندسین کشاورزی استان,

وی افزود: مجموعه بسیج کشاورزان استان با پالایش یک هزار و 200 کشاورز و 750 مهندس بسیج  از طریق سامانه پیامکی و تماس های تلفنی حدود دو هزار نفر را غربالگری کرد.

,

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات متعددی که در بحث توزیع کود در فروردین ماه سال جاری و ایجاد تجمعات برای دریافت کود در شهرستان های استان رخ داد، اظهار داشت: باتوجه به وظیفه مطالبه گری مجموعه بسیج، در گام نخست طی رایزنی با جهاد کشاورزی،  استاندار و فرمانده سپاه استان به صورت مستقیم پیگیر موضوع شدند و کار به صورت جهادی بررسی شد.

,

محمدیاران گفت: در هر روستایی که تحت نظر طرح همگام با کشاورز هستند حداقل پنج کشاورز با مربی آن روستا ارتباط دارند، براین اساس مربی ها در شهرستان شیروان به صورت جهادی ورود کردند و از کشاورزان خواستند که برای جلوگیری از ایجاد تجمعات به نمایندگی از آنها برای دریافت کود اقدام کند.

,

 

,

تعطیلی رشته های کشاورزی در دانشگاه ها تهدیدی برای استان

, تعطیلی رشته های کشاورزی در دانشگاه ها تهدیدی برای استان,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رشته تحصیلی مهندسی کشاورزی با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در آن به سختی فراهم می شود و به آن بها داده نمی شود در شرایط تهدید قرار گرفته است.

,

محمدیاران با اشاره به اینکه در سال های قبل در دانشگا های آزاد بجنورد، پیام نور در شهرستان ها و دانشکده کشاورزی استان به صورت اختصاصی در این رشته پذیرش دانشجو داشتند، گفت:  در حال حاضر این رشته در دانشگاه پیام نور تعطیل  در دانشگاه آزاد به کمتر از 50 درصدظرفیت  و در دانشکده کشاورزی شیروان به یک سوم پذیرش هر ساله رسیده است.

,

وی با اشاره به طرح همگام با کشاورز عنوان کرد: در حال حاضر 50 درصد از مجموعه فعال مهندسان کشاورزی استان در مجموعه بسیج کشاورزی عضویت دارند که شامل 750 نفر است.

,

یاران ادامه داد: در سال جاری 250 شبکه و 500 روستا در این طرح حضور دارند که هر شبکه متشکل از دو روستا است که توسط یک مربی مدیریت می شود.

,

این مقام مسئول گفت: در سال گذشته با 100 مربی در 400 روستا حدود سه میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش عملکرد در بخش کشاورزی به ثمر رسید که  این آمار براساس خوداظهاری کشاورزان و تاییدیه جهاد کشاورزی انجام شده است.

,

 

,

60 درصد تولید محصولات کشاورزی استان خراسان شمالی انگور است

, 60 درصد تولید محصولات کشاورزی استان خراسان شمالی انگور است,

وی عنوان کرد: براساس سند توسعه استان خراسان شمالی 46 درصد ظرفیت استان در بحث کشاورزی فعال است که متشکل از 90 هزار نفر بهره بردار  است.

,

محمدیاران یادآور شد: در سفر مقام معظم رهبری در سال 91 به استان خراسان شمالی، کشاورزی به عنوان اولویت استان مطرح شد و تاکید شد که خراسان شمالی باید با تلاش مضاعف بتواند در گروه 10 استان برتر کشور در حوزه کشاورزی قرار گیرد.

,

وی عنوان کرد: این در حالی است که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 97، استان در بحث تولید محصولات زراعی رتبه 26 کشوری را دارد و از سال 93 تا سال 97 میانگین تولید گندم از سه تن و 400 کیلوگرم از هر هکتار به سه تن و 200 کیلوگرم رسیده است.

,

محمدیاران با اشاره به اینکه روستاهای استان معیشت محور شده اند و تولیداتشان به میزان معیشت شان است، گفت: براساس آمار سازمان برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی استان که روستایی است، میانگین از لحاظ جامعه درآمدی رتبه 27 کشوری را دارد.

,

وی با بیان اینکه 60 درصد تولید محصولات کشاورزی استان خراسان شمالی انگور است، گفت: انگور شاخص استان خراسان شمالی کلاهداری است که به خاطر نبود صنایع تبدیلی این انگور در سراسر کشور به نام انگور شاهرودی شناخته شده است.

,

محمدیاران نبود صنایع تبدیلی کشاورزی در استان را ضعف خواند و گفت: به دلیل نبود سردخانه های مناسب و عدم صادرات،  محصولات باغی یا فاسد می شوند و یا باغدار آن را با قیمت کمتر به فروش می رساند و تمامی اینها رتبه 27 اقتصاد کشاورزی در کشور را سهم خراسان شمالی می کند.

,

 

,

بدبینی کشاورزان و باغداران نسبت به استفاده از بیمه کشاورزی

, بدبینی کشاورزان و باغداران نسبت به استفاده از بیمه کشاورزی,

وی همچنین عدم استقبال از بیمه کشاورزی را مشکل دیگری در این حوزه خواند و گفت: کشاورزان به دلیل بدبینی نسبت به عدم تعهد بیمه کشاورزی از بیمه کردن باغ و مزارعشان خودداری می کنند.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تجربه تلخ تاکداران خراسان شمالی در سال 96 و خسارت های زیادی که به باغات انگور استان در بحث ایجاد سفیدک وارد شد، باعث آگاهی های این تاکداران شده است که نسبت به انجام سم پاشی در زمان های مشخص پیگیر باشند.

,

محمدیاران گفت: لازم به توجه است که در سال جاری با توجه به بارندگی پیش بینی افزایش تولید به خصوص در محصولات گندم و جو انجام شده است .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه