اخبار داغ

در گفت‌وگو با "کاک رحمان"‌ روستاییِ بلندهمتِ بوکانی مطرح شد؛

کارآفرینی برای ۱۸ نفر در یک روستای دور‌افتاده‌/ چشم مردم "گندمان" برای توسعه گردشگری و اشتغالزایی به یک "راه" دوخته است

کارآفرینی برای ۱۸ نفر در یک روستای دور‌افتاده‌/ چشم مردم "گندمان" برای توسعه گردشگری و اشتغالزایی به یک "راه" دوخته است
کارآفرین بوکانی می‌گوید مرکز پرورش ماهی او توانسته برای ۱۸ نفر از اهالی روستای "گندمان" شغل ایجاد کند و به مهاجرت معکوس در این روستا رونق ببخشد. اما او از بی‌توجهی مسئولان نسبت به ایجاد یک راه دسترسی مناسب به روستاها و شهرهای دیگر گله‌مند است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس؛ در یکی از صعب العبور ترین و دور افتاده ترین نقاط شهرستان بوکان که کوه‌های بلند، آب های روان و درخت‌های میوه زیبایی‌اش را افزون کرده‌اند و چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند، زیبایی دیگری از نوع امید و خودباوری خودنمایی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی بوکان به سمت شهر سردشت و در نزدیکی روستای "گندمان"، خانواده‌ای سخت کوش و پرتوان دست در دست هم برای ارتقاء کارآفرینی دست به کار شده و یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهی منطقه را تاسیس کرده اند.

,

با عبور از راه پر پیچ و خم بوکان به سمت سردشت و طی کردن بیش از ۹ کیلومتر راه خاکی، در جوار کوه های زیبا و سر به فلک کشیده کپری و سیاه کوه، به سازه های سیمانی برخورد می کنی که زندگی در دورن آن به زیبایی جریان دارد.

,

به گفته "کاک رحمان"، احداث استخر پرورش ماهی قزل‌آلا در دامن کوه کپری ایده‌ای بود که از سال ۸۳ شروع و بعد از سال‌ها تلاش به نتیجه رسیده است.

,

این کارآفرین روستایی، می گوید: گندمان یکی از زیباترین روستاهای بوکان با چشمه های پر آب است که می تواند بهترین نقطه برای گردشگران در ۳ فصل از سال باشد.

,

کاک رحمان، ادامه داد: از سال ۸۳ و بدون استفاده از تسهیلات بانکی در زمین شخصی خود شروع به احداث این مرکز پرورش ماهی کردیم و تنها هدف ما جذب گردشگر به این منطقه و اشتغال زایی برای جوانان روستایی بود.

,

وی، افزود: به علت کوهستانی بودن این مسیر و نبود زمین های کشاورزی، بسیاری از جوانان یا خانواده ها مجبور به مهاجرت می شوند که این مهم ما را بر آن داشت که با احداث این مکان کمکی در ماندگاری جوانان و خانواده ها در روستا داشته باشیم.

,

کاک رحمان گفت: ۱۸ نفر در این مرکز پرورش ماهی به صورت ثابت و غیرمستقیم فعال هستند که خوشبختانه این مهم سبب مهاجرت معکوس شده است.

,

وی، تصریح کرد: این منطقه از نظر زیبایی بی نظیر است و می تواند بهترین محرک برای رونق گردشگری و اشتغال زایی در سطح شهرستان باشد. هرچند متاسفانه کمبودهای اساسی به وفور دیده می شود.

,

این کارآفرین روستایی، افزود: نبود راه آسفالته به طول ۹ کیلومتر یکی از بزرگترین مشکلات بر سر رونق گردشگری بوکان است که متاسفانه مسئولان تاکنون نتوانسته اند در این باره خدمتی به مردم این روستاها داشته باشند.

,

وی، عنوان کرد: هم اکنون گردشگرانی از شهرهای مختلف همچون سردشت، مهاباد، سقز، بانه، ارومیه، میاندوآب و چند شهر دیگر در این جا حضور دارند که در صورت آسفالت بودن جاده دسترسی این تعداد در سال به چند هزار نفر نیز خواهد رسید که می تواند تاثیر چشم گیری در جهش اقتصادی این شهرستان و افزایش اشتغال زایی ایجاد کند.

,

وی گفت: تنها خواسته ما از مسئولان آماده کردن زیرساخت ها برای توسعه گردشگری و مهمتر از همه ایجاد راه دسترسی به این روستاست.

,

کاک رحمان تصریح کرد: امید است در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده مسئولان شهرستانی نیز در این زمینه گام بردارند و برای جهش حوزه کارآفرینی شهرستان تلاش کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه