اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:

امیدوارم تجربه دهه‌ شصتِ جهاد سازندگی تکرار شود/ ظرفیت گردشگری کویر مغفول مانده است

امیدوارم تجربه دهه‌ شصتِ جهاد سازندگی تکرار شود/ ظرفیت گردشگری کویر مغفول مانده است
علینقی حیدریان گفت: به رغم ظرفیت‌های فراوان کویر در استان سمنان، از «رونق گردشگری کویر» در این استان غفلت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، علینقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت 17 ژوئن، روز جهانی مقابله با بیان‌زایی به تشریح  عملکرد سازمان متبوع خود در این خصوص پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حیدریان در ابتدای سخنان خود با یادآوری تشکیل جهاد سازندگی به دستور امام(ره) در 41 سال قبل، ضمن ابراز امیدواری برای تکرار تجربه‌ی دهه شصتِ جهاد سازندگی گفت: من اطمینان دارم در صورت بازگشت فرهنگ جهاد سازندگیِ دهه شصت، اتفاقات مثبتِ بسیاری در کشور رخ خواهد داد.

,

وی در ادامه با بیان این که کنوانسیون بیان‌زدایی امسال شعار «صرفه‌جویی در غذا، علوفه و الیاف» را برای روز جهانی مقابله با بیان‌زایی طراحی کرده است گفت: هرچند ممکن است در نگاه نخست این شعار با این روز بی‌ارتباط به نظر برسد اما از آن‌جا که منشأ هر سه بخش این شعار، زمین و آب است، افراط در مصرف غذا، علوفه و الیاف می‌تواند در بیابان‌زایی تأثیرگذار باشد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این مطلب که مطابق بیانیه کنوانسیون مذکور، 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان در معرض خطرات مرتبط با بیابان‌زایی قرار دارند گفت: از طرفی، 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در سطح جهان، در معرض تهدیدِ خطر بیابان‌زایی قرار دارند؛ برابر پیش‌بینی‌های سازمان ملل نیاز آبی و نیاز غذایی جهان تا سال 2050، 50 درصد بیش‌تر از نیاز آبی و غذایی در شرایط کنونی خواهد بود که برای تأمین این نیاز منابع آبی و اراضی بیش‌تری موردنیاز است و این امر خطر بیابان‌زایی در جهان را تشدید می‌کند.

,

80 درصد از مساحت کشور ما تحت تأثیر اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد

, 80 درصد از مساحت کشور ما تحت تأثیر اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد, 80 درصد از مساحت کشور ما تحت تأثیر اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد,

حیدریان با بیان این که 80 کشور در جهان در مناطق خشک واقع شده‌اند گفت: بیش از 80 درصد از مساحت کشور ما نیز تحت تأثیر اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد؛ کشورهایی همچون کشور ما که از رودخانه‌ها و آب‌های جاری کمتر برخوردارند، لاجرم باید از آب‌های زیرزمینی برای تأمین نیازهای خود استفاده کنند و استفاده روزافزون از این آب‌ها به شور شدن آب، تخریب خاک و تشدید بیابان‌زایی منجر می‌شود.

,

وی با اعلام این مطلب که در ایران 32 میلیون و 500 هزار هکتار بیابان داریم گفت: 22 استان در کشور ما بیابان دارند و استان سمنان سومین استانِ بیابانی کشور از نظر مساحت بیابان‌هاست؛ بر این اساس مناطق بیابانی 55 درصد از مساحت استان شامل 5.2 میلیون هکتار را تشکیل می‌دهد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که 16 درصد از بیابان‌های کشور در سمنان واقع شده است گفت: 1.4 میلیون هکتار از 5.2 میلیون هکتار بیابان واقع‌شده در استان، شامل مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است و 540 هزار هکتار از این میزان، کانون‌های بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی را تشکیل می‌دهد.

,

شمار کانون‌های بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی در استان: 32 نقطه

, شمار کانون‌های بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی در استان: 32 نقطه, شمار کانون‌های بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی در استان: 32 نقطه,

حیدریان کانون‌های بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی را 32 نقطه در استان عنوان کرد و گفت: چنان‌چه جاده‌ها، مناطق مسکونی، شهرک‌های صنعتی، خط آهن و به طور کلی زیرساخت‌های مختلف در مجاورت این کانون‌ها قرار داشته باشند، به آن‌ها خسارت وارد خواهد شد؛ لذا وجه غالب اهتمام ما در پروژه‌های حوزه بیابان، کنترل شرایط در 32 نقطه مذکور و 540 هزار هکتار منطقه بحرانی تحت تأثیر فرسایش بادی است.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین تفاوت «کویر» و «بیابان»، با بیان این که مناطقی که پوشش گیاهی آن کم‌تر از 5 درصد و بارندگی سالانه آن کم‌تر از 150 میلی‌متر باشد و نمک‌زار نباشد بیابان گفته می‌شود گفت: کویر جزئی از بیابان است که در منتهی‌الیه بیابان قرار گرفته و در آن آب‌های شور به سطح زمین می‌آیند و زمین را به نمک‌زار تبدیل می‌کنند که در آن رستنی یافت نمی‌شود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در خصوص چگونگی شکل‌گیری تپه‌های ماسه‌ای گفت: در مناطق بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی هستند، وزش باد ماسه‌ها را جابجا می‌کند که جابجایی ماسه‌ها «محل برداشت» و «محل رسوب» ایجاد می‌کند؛ چنان‌چه در محل رسوب عوارضی حتی در حد یک بوته وجود داشته باشد، تپه‌های ماسه‌ای حول آن شکل می‌گیرند.

,

حیدریان با بیان این که 240 هزار هکتار رمل و تپه‌های ماسه‌ای در استان سمنان وجود دارد، بر ضرورت استفاده از فرصت بی‌نظیر رونق گردشگری به واسطه استفاده از این نعمت خدادادی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه این دست مناطق، جز در مهدیشهر در سایر نقاط استان، از گرمسار گرفته تا شاهرود و میامی وجود دارد؛ ما نقاط جذاب و بکری داریم که می‌توانند مقاصد مهم گردشگری در استان سمنان باشند؛ از جمله جنوب دلازیان(معدن گوگرد) که فقط 50 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد یک امکان بی‌نظیر برای رونق گردشگری کویر است.

,

در استفاده از ظرفیت گردشگری کویر ضعیف عمل کرده‌ایم

, در استفاده از ظرفیت گردشگری کویر ضعیف عمل کرده‌ایم, در استفاده از ظرفیت گردشگری کویر ضعیف عمل کرده‌ایم,

وی با ابراز تأسف از مغفول ماندن گردشگری کویر در استان سمنان گفت: متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم؛ آرزوی من این است که روزی گردشگری کویر در استان سمنان رونق بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه