اخبار داغ

واسطه‌ها در نقشِ بسترسازان فساد

واسطه‌ها در نقشِ بسترسازان فساد
تجربه‌ تلخ ریش‌سفیدی‌های قضایی نشان می‌دهد که این مسئله نه تنها به برچیده شدن بساط فساد کمک نمی‌کند بلکه مفسدین و عناصر مستعد را جری‌تر می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، زمانی که فردی از مسئولین به اتهامی توسط دستگاه قضایی دستگیر می‌شود تا پاسخگوی اتهام خود باشد، سِیلی از واسطه‌ها به صورت شبکه‌ای فعال می شوند تا فرد مذکور را از دستگیری و بازداشت موقت رها کنند، استدلال این جماعت حمایت از چهره‌ی شهر و نظام است، اینان اینچنین عنوان می‌کنند که اگر فلانی بازداشت شود و در بازداشت بماند آبروی موارد مذکور به خطر می‌افتد، دشمن شاد می‌شویم و هزار دلیل دیگر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
این افراد به زعم خود خیرخواه شهر و نظام و انقلابند و می‌خواهند کدخدامنشانه مساله را حل کنند تا نه سیخ بسوزد نه کباب. البته این افرادِ به زعم خود خیرخواه، ویترین شبکه‌ی واسطه گری هستند و به واسطه‌ی چهره‌ی موجه خود وارد گود می‌شوند تا مساله ختم به خیر شود. در پشت پرده‌ی این افراد دار و دسته‌ی فرد دستگیر شده هستند که منافعشان به خطر افتاده و دست و پا می زنند تا سردسته رهایی یابد و شبکه مسیر خود را به سلامت طی کند.
,
 
,
دسته‌ دیگری که واسطه‌ واسطه‌گری افراد موجه می شود، کسانی هستند که هم صنف و هم شرایط فرد دستگیر شده هستند و اگر این فرد زیر ضرب قانون برود، فردا روزی شاید آنها نیز دچار این مساله شده و با برخورد قانونی مواجه شوند. خلاصه اینکه این گروه‌ها همگی با فشار لابی پشت‌پرده و خبرسازی رسانه‌ای سعی می‌کنند تا پرونده قضایی را از مسیر قانونی و به نفع خود منحرف کنند.
,
 
,
مساله ابتدایی این است که هر متهمی مجرم نیست و می‌تواند با دفاع از خود در مرحله بازپرسی یا دادگاه تبرئه شود. اهداف افرادی که واسطه‌گری می‌کنند خواه یا ناخواه یا به این دلیل است که به عدالتِ دستگاه قضا و روند قانونی اطمینان ندارند و یا اینکه به بی‌گناهی فرد متهم اطمینان لازم را ندارند و بر این اساس وارد گود می شوند تا مساله با ریش سفیدی حل شود.
,
 
,
تجربه‌ی تلخ ریش‌سفیدی‌های قضایی نشان می‌دهد که این مساله نه تنها به برچیده شدن بساط فساد کمک نمی‌کند بلکه مفسدین و عناصر مستعد را جری‌تر می‌کند. زیرا این اطمینان را دارند که هر خلافی هم بکنند عاقبت امر چون مسئول هستند و آبرویی دارند از دست قانون به سلامت می‌گریزند و سپری مسئولیت می‌نمایند.
,
 
,
فردی بمانند طبری که این روزها محاکمه می شود، در بالاترین سطح قوه قضا واسطه‌گری می‌کرده تا متهمین و مجرمین به فساد خود ادامه دهند و همین می‌شود که بعد از سال‌ها بوی گندابِ چنین واسطه‌گری‌هایی تمام جامعه را برمی‌دارد و سلامت نظام را به چالش می کشد. در نتیجه آبروی شهر و نظام نه با دستگیری متهمان و طی شدن روند قانونی که با واسطه‌گری برای رهایی لگدمال می‌شود. آنهم از سوی کسانی که داعیه‌دار حرمت این آبرو هستند!
,
 
,
*محسن ترکمانی
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه