اخبار داغ

طلاق اولین راه حل است یا آخرین اقدام؟

افزایش 15 درصدی پرونده‌های اختلافات خانوادگی و رشد نگران‌کننده طلاق در خراسان جنوبی/ فقر فرهنگی و اقتصادی متهمان ردیف اول طلاق

افزایش 15 درصدی پرونده‌های اختلافات خانوادگی و رشد نگران‌کننده طلاق در خراسان جنوبی/ فقر فرهنگی و اقتصادی متهمان ردیف اول طلاق
در خراسان جنوبی آمار طلاق هر ساله در حال افزایش است. آمارهای نگران‌کننده حاکی از تهدید این فاجعه‌ای علیه خانواده‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، طلاق واقعیت تلخی است که هر روز شاهد بیشتر شدن این مکروه‌ترین حلال خدا هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند باید منتظر آسیب‌های بیشتری در جامعه باشیم. در خراسان جنوبی هر ساله نه‌تنها آمار ازدواج سیر صعودی ندارد بلکه سیر نزولی را به خود گرفته و از آن طرف آمار طلاق هر ساله در حال افزایش است و این فاجعه‌ای است که خانواده‌ها را به شدت تهدید کرده است، به طوری‌که آمارهای ارائه شده در این زمینه نگران‌کننده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، طلاق واقعیت تلخی است که هر روز شاهد بیشتر شدن این مکروه‌ترین حلال خدا هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند باید منتظر آسیب‌های بیشتری در جامعه باشیم. در خراسان جنوبی هر ساله نه‌تنها آمار ازدواج سیر صعودی ندارد بلکه سیر نزولی را به خود گرفته و از آن طرف آمار طلاق هر ساله در حال افزایش است و این فاجعه‌ای است که خانواده‌ها را به شدت تهدید کرده است، به طوری‌که آمارهای ارائه شده در این زمینه نگران‌کننده است.,

طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان یک امر مذموم و قبیح و در عین حال وحشت‌آور تلقی می‌شد اما امروزه می‌بینیم که طلاق، ابزار رایجی شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعیت موجود رها می‌کنند به طوری که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پدیده طلاق، وحشت و استرسی به خود راه نمی‌دهد و این امر خیلی راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

,

طلاق 6.1 درصد افزایش یافت

, طلاق 6.1 درصد افزایش یافت, طلاق 6.1 درصد افزایش یافت,

علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طی 9 ماهه ابتدایی سال 1398، چهار هزار و ۸۵۳ ازدواج در استان ثبت شده که با توجه به میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته ۶.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

,

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین طی 9 ماه گذشته از ابتدای سال 98 یک هزار و 40 مورد طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶.۱ درصد افزایش طلاق را نشان می‌دهد.

,

مهرآور با بیان این‌که نسبت طلاق به ازدواج در خراسان‌جنوبی ۲۱.۴ درصد است، بیان کرد: در ۹ ماهه سال جاری بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با رقم دو هزار و 47 مورد و در زنان بین ۱۵ تا ۱۹ سال با رقم یک هزار و ۹۶۵ نفر بوده است.

,

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: طی ۹ ماه ابتدایی سال گذشته ۴۶.۶ درصد از طلاق‌های ثبت شده در طول زندگی کمتر از ۵ سال بوده است.

,

مهرآور تصریح کرد: در سال 1396 تعداد شش هزار و 736 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که حدود 6/63 درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری و 4/36 درصد آن‌ها در مناطق روستایی ثبت شده است

,

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در سال 1396 تعداد یک هزار و 223 واقعه طلاق به ثبت رسیده که حدود 80 درصد طلاق ها در مناطق شهری و 20 درصد آن ها در مناطق روستایی ثبت شده است.

,

وی افزود: در سال 1397 تعداد شش هزار و 438 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که حدود 7/65 درصد ازدواج ها در مناطق شهری و 3/34 درصد آن ها در مناطق روستایی به ثبت رسیده و نسبت به سال 96 کاهش داشته است.

,

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در سال 1397 تعداد یک‌هزار و 316 واقعه طلاق به ثبت رسیده که حدود 9/79 درصد طلاق ها در مناطق  شهری و 1/20 درصد آن ها در مناطق روستایی به ثبت رسیده که نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

,

براساس گفته مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی، آمار تمام سال 1398 و سه ماه ابتدای سال 1399 درحال حاضر در دسترس نیست.

,

رشد 15 درصدی اختلافات خانوادگی

, رشد 15 درصدی اختلافات خانوادگی,

حجت‌الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در نشست خبری شنبه 31 خرداد 1399 با بیان این‌که دومین پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه‌های حقوقی دعاوی مربوط به اختلافات خانوادگی است، افزود: در سال گذشته تعداد 9 هزار و 62 پرونده در این خصوص تشکیل شده که نسبت به سال 97 به میزان 15 درصد رشد داشته و زنگ هشداری برای استان ما است.

,

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اختلافات خانوادگی در سال 99 نیز نسبت به سال 98 رشد داشته باشد که این جای نگرانی دارد و باید زنگ خطری برای مسئولان و متولیان امر خانواده باشد و روی این قضیه کار کنند.

,

تشکیل یک هزار و 804 پرونده طلاق در استان

, تشکیل یک هزار و 804 پرونده طلاق , تشکیل یک هزار و 804 پرونده طلاق , در استان, در استان,

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در سال گذشته تعداد یک هزار و 814 پرونده طلاق در استان تشکیل شده است که یک هزار و 24 پرونده درخواست طلاق توافقی، 623 پرونده به درخواست زوجه و 167 پرونده به درخواست زوج تشکیل شده است.

, یک هزار و 814 پرونده طلاق ,

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: سال گذشته تعداد 915 پرونده مطالبه مهریه توسط خانم‌ها در استان تشکیل شده که نسبت به سال 97 به میزان 17 درصد رشد داشته است.

,

وی با بیان این‌که مشکلات خانوادگی رو به افزایش است، افزود: اعتیاد با ۳۳۰ پرونده، مسائل ناموسی و خیانت با ۱۸۷ پرونده، عدم‌مسئولیت‌پذیری در تأمین نفقه (مسائل اقتصادی) با ۱۸۸ پرونده، عدم مهارت زندگی با ۱۴۷ پرونده، دخالت اطرافیان با ۱۱۱ پرونده و طلاق عاطفی با ۹۴ پرونده از مهمترین دلایل دعاوی خانوادگی و طلاق در استان است.

, اعتیاد با ۳۳۰ پرونده، مسائل ناموسی و خیانت با ۱۸۷ پرونده، عدم‌مسئولیت‌پذیری در تأمین نفقه (مسائل اقتصادی) با ۱۸۸ پرونده، عدم مهارت زندگی با ۱۴۷ پرونده، دخالت اطرافیان با ۱۱۱ پرونده و طلاق عاطفی با ۹۴ پرونده از مهمترین دلایل دعاوی خانوادگی و طلاق در استان است.,

فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دو عامل مهم افزایش طلاق در خراسان‌جنوبی 

, فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دو عامل مهم افزایش طلاق در خراسان‌جنوبی , فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دو عامل مهم افزایش طلاق در خراسان‌جنوبی ,

یدالله وحدانی‌نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، با اشاره به روند افزایشی طلاق در سال‌های اخیر، اظهار کرد: فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دو عامل مهم افزایش طلاق در استان است.

,

وی با بیان این‌که زمینه‌های فقر فرهنگی متفاوت است، افزود: نداشتن سواد رسانه‌ای در فضای مجازی، عدم‌مسئولیت‌پذیری، اعتیاد، خیانت و سوء رفتار روحی، روانی و فیزیکی از مهم‌ترین عوامل فقر فرهنگی است.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و فضای مجازی، نداشتن اشتغال و منبع درآمد مناسب از جمله عوامل فقر اقتصادی است.

,

دستگاه‌های متولی امر خانه و خانواده دست از کار جزیره‌ای بردارند

, دستگاه‌های متولی امر خانه و خانواده دست از کار جزیره‌ای بردارند, دستگاه‌های متولی امر خانه و خانواده دست از کار جزیره‌ای بردارند,

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا تصریح کرد: ادارات و دستگاه‌های متولی امر خانه و خانواده برای مقابله با روند افزایشی طلاق باید دست از کار جزیره‌ای بردارند و همه توان و ظرفیت خود را در کنار هم قرار داده و یک برنامه مدون ارائه دهند.

,

وی افزود: زمانی که فقر اقتصادی مطرح می‌شود تمام دستگاه‌های مسئول اشتغال باید در کنار هم قرار گیرند و هنگامی که مسئله اعتیاد مطرح می‌شود برای بازتوانی و ترک فرد معتاد تلاش شود.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: هنگامی که فقر فرهنگی مطرح می‌شود باید تمام دستگاه‌های متولی در آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج کیفی‌سازی داشته باشند و امر مسئولیت‌پذیری به خوبی برای زوجین تبیین شود.

,

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آموزش‌های حین ازدواج را از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز کرده است، افزود: اگر در گذشته اختلافات زن و شوهر در پنج سال اول زندگی بوده است اما در یکی دو سال اخیر این مشکلات در ده تا 12 سال بعد از ازدواج خود را نشان داده است.

,

وی بر دو امر آموزش و مشاوره تأکید کرد و افزود: نهادهای حمایتی باید در آموزش‌های مربوط به ازدواج و اشتغال با یکدیگر همکاری داشته باشند.

,

طلاق آخرین راه حل باشد

, طلاق آخرین راه حل باشد, طلاق آخرین راه حل باشد,

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: زوجین زمانی که در زندگی به مشکل می‌خوردند نباید طلاق و مراجعه به دادگاه را به عنوان اولین راه انتخاب کنند بلکه باید دنبال مشاوره بروند و در صورتی که به نتیجه نرسیدند دادگاه آخرین راه‌حل باشد.

,

وی افزود: دادگستری در حوزه برنامه‌های فرهنگی بحث مشاوره و آموزش را جهت کاهش طلاق دنبال می‌کند.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دادگستری تمام پرونده‌های خانوادگی به مشاوره ارجاع داده می‌شود و همچنین کارگاه‌های آموزشی "سبک مهر زندگی" برای متقاضیان طلاق برگزار می‌شود.

,

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا تصریح کرد: مطالبه‌گری از دستگاه‌های دیگر مانند آموزش‌های حین ازدواج در دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج نیز توسط بهزیستی دنبال می‌شود.

,

وی افزود: دستگاه‌هایی که در حوزه خانه و خانواده فعالیت دارند باید با محوریت دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، برنامه‌ها و بودجه‌های خود را کنار هم قرار دهند تا بتوانند یک برنامه مدون جهت کاهش روند طلاق در استان ارائه دهند.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دو حوزه آموزش و مشاوره که در سند ملی کاهش طلاق نیز آمده و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند برنامه‌ریزی شود.

,

اعتیاد، کمبود مهارت‌های سازگارانه و عدم مسئولیت پذیری مهمترین دلایل طلاق/ طلاق بعد از گذشت 10 سال زندگی مشترک

, اعتیاد، کمبود مهارت‌های سازگارانه و عدم مسئولیت پذیری مهمترین دلایل طلاق/ طلاق بعد از گذشت 10 سال زندگی مشترک, اعتیاد، کمبود مهارت‌های سازگارانه و عدم مسئولیت پذیری مهمترین دلایل طلاق/ طلاق بعد از گذشت 10 سال زندگی مشترک,

علی عرب‌نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: بر اساس آخرین تحلیل آماری مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، بالاترین دلایل درخواست طلاق در سال 98 به ترتیب اعتیاد، کمبود مهارت‌های سازگارانه و عدم مسئولیت پذیری بیان شده است.  

,

وی افزود: بیشترین آمار طلاق در بین زوجین با زندگی مشترک بیشتر از 10 سال و در رتبه بعدی زوجین با زندگی مشترک 5 تا 10 سال است که نشان دهنده وجود تعارضات حل نشده و طلاق‌های عاطفی است که بعد از گذشت بیش از 10 سال زندگی مشترک همچنان باقی مانده و به تدریج زوجین را به سمت طلاق قانونی سوق می‌دهد.

,

وی افزود: سازمان بهزیستی به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های در آستانه طلاق و منصرف کردن آن‌ها از طلاق با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه‌ای به نام "تصمیم" را راه‌اندازی کرده است و زوج‌هایی که از ادامه زندگی منصرف می‌شوند و قصد طلاق دارند باید قبل از مراجعه به دادگاه در سامانه تصمیم ثبت نام کنند.

,

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: این سامانه زوجین را به نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع می‌دهد و در این مراکز سعی می‌شود خانواده‌ها را از طلاق منصرف کنند.

,

وی افزود: بهزیستی خراسان جنوبی نیز زیرساخت‌ها، فضای فیزیکی، تجهیزات و ملزومات مناسب جهت راه اندازی سامانه تصمیم را فراهم کرده است.

,

عرب‌نژاد تصریح کرد: مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی جهت آماده سازی فرد برای ازدواج سالم، ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مداخله‌ای پیش و پس از ازدواج و طلاق با اجرای طرح پیشگیری و مداخله در کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن از جمله برنامه‌های این اداره در کاهش امر طلاق است.

,

بنابراین گزارش؛ فقر فرهنگی و فقر اقتصادی دو عامل مهم طلاق در خراسان جنوبی بیان شده است که اعتیاد، نداشتن اشتغال و عدم مسئولیت‌پذیری ذیل این دو فقر قرار دارند که در این زمینه دستگاه‌های متولی باید پای کار بیایند و از فعالیت‌های جزیره‌ای دوری کنند تا بتوانیم این معضل را تا حدودی کاهش دهیم چراکه طلاق نه‌تنها بنیان خانواده را از هم گسسته بلکه دنبال آن آسیب‌های اجتماعی در جامعه افزایش پیدا می‌کند. فرزندان طلاق، در جامعه سرخورده می‌شوند و به بزهکاری و اعتیاد دچار می‌شوند و به طور کلی جامعه‌ای که باید به سمت تعالی و پیشرفت برود به سمت زوال خواهد رفت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه