اخبار داغ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی؛

سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است /نرخ بیکاری اراک بالاتر از میانگین استان

سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است /نرخ بیکاری اراک بالاتر از میانگین استان
فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است گفت: این سند اخیراً به تائید ستاد اقتصاد مقاومتی استان رسیده است که در آن سعی کرده‌ایم ظرفیت‌ها را شناسایی و به آن‌ها بپردازیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی شامگاه چهارشنبه در جمع اعضای مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی گفت: وضعیت کشور همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند در یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است و این شرایط قطعاً مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد که نظر دشمن هم بر این است که یک نارضایتی ایجاد کند و به مقاصد خود برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی ادامه داد: سال 98 علیرغم همه‌ی فشارها و محدودیت‌ها در حوزه‌ی اقتصادی کارنامه‌ی موفقی داریم که البته شاید این رونق به‌واسطه‌ی پیشی گرفتن نرخ تورم چندان به ذائقه‌ی مردم خوش نیامد.

,

سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است

, سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است, سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است,

فرخی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری سند جهش تولید در استان مرکزی تدوین‌شده است تصریح کرد: این سند اخیراً به تائید ستاد اقتصاد مقاومتی استان رسیده است که در آن سعی کرده‌ایم ظرفیت‌ها را شناسایی و به آن‌ها بپردازیم و امیدواریم با همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و بخش غیردولتی و خصوصی شعار جهش تولید را محقق کنیم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: سعی ما بر این بوده است که یک انسجام بین ارکان مختلف حاکمیت اعم از مجلس، دولت، قوه قضاییه و بازیگران صحنه‌ی اقتصادی استان به وجود بیاوریم و همچنین با بخش غیردولتی مراوده خوبی داریم که درنهایت منجر به یک هماهنگی و هم‌افزایی شد که بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

,

اشتغال نقطه‌ی مهمی است که می‌تواند اقتصاد را سرپا نگه دارد

, اشتغال نقطه‌ی مهمی است که می‌تواند اقتصاد را سرپا نگه دارد , اشتغال نقطه‌ی مهمی است که می‌تواند اقتصاد را سرپا نگه دارد ,

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی بحث اشتغال است افزود: اشتغال برای ما نقطه‌ی مهمی است که می‌تواند اقتصاد را سرپا نگه دارد و در وهله‌ی اول ما باید از اشتغال موجود صیانت کنیم و در گام بعدی برای اشتغال جدید برنامه داشته باشیم.

,

فرخی ادامه داد: در سال گذشته برای حفظ اشتغال موجود ظرفیت‌های مختلفی در اختیار داشتیم که یکی از آن‌ها کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است و سعی می‌کند موانع موجود را برطرف کند حتی اگر منجر به این باشد که تا حدی از قانون هم تخطی صورت گیرد که این اختیاری است که قانون‌گذار در اختیار آن گذاشته است.

,

وی به معوقات کارگری استان مرکزی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی در سال 98 حقوق معوق کارگران یعنی کسانی که بیش از 2 ماه حقوق دریافت نکرده بودند، ازنظر تعداد افراد حدود 76 درصد کاهش داشته است و این آمار به 1197 نفر در استان رسیده است، همچنین تعداد واحدهایی که حقوق معوق داشته‌اند از 57 واحد در انتهای سال 97 به 27 واحد در سال 98 رسیده است که 48 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: دیگر ابزار ما شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است که یکی از بهترین عملکردها را طی دو سال گذشته داشته و به لحاظ عملکردی در سال 98 به گروه اول شایسته دست‌یافته است، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی وضعیت بسیار مغتنمی است هرچند که اثربخشی آن در حد مسائل خاص یک واحد تولیدی نیست اما به رفع موانع کسب‌وکار به‌صورت کلی می‌پردازد.

,

ایجاد اشتغال جدید مستلزم سرمایه‌گذاری جدید است

, ایجاد اشتغال جدید مستلزم سرمایه‌گذاری جدید است, ایجاد اشتغال جدید مستلزم سرمایه‌گذاری جدید است,

وی بابیان اینکه ایجاد اشتغال جدید مستلزم سرمایه‌گذاری جدید در حوزه‌های مختلف است تصریح کرد: استان مرکزی یک استان صنعتی و هم کشاورزی است که قابلیت‌های ما در حوزه‌ی کشاورزی کم نیست چراکه در برخی رده‌های تولیدات این حوزه مانند تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیر خام رتبه‌های خوبی در کشور داریم که با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌سختی صورت می‌گیرد ولی رشد خوبی در تولیدات شاهد بوده‌ایم و در زمینه‌ی تسهیلات اشتغال روستایی رتبه‌ی دوم کمیت و کیفیت را در اختیارداریم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: در سال گذشته علیرغم چالش خاصی که در رابطه با خرید تضمینی گندم و نگرانی از اینکه به علت مشکلات تأمین نهاده‌های دامی گندم به سمت دامداری‌ها برود وجود داشت اما با تأکید ویژه مقام معظم رهبری و کار منسجم دستگاه‌های مختلف 304 هزار تن گندم از مجموعه 421 هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان مرکزی خریداری شد که نسبتاً رشد 12 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

,

وی همچنین افزود: در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه‌ی کشت گیاهان دارویی در استان صورت گرفته است و سال گذشته تولیدات این حوزه عددی بالغ‌بر 1200 تن بوده است و در حدود 168 درصد رشد را نشان می‌دهد.

,

اراک نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استان دارد

, اراک نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استان دارد, اراک نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استان دارد,

فرخی ادامه داد: طی سال 98 به‌صورت کمی 317 طرح صنعتی با اعتبار 1400 میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و 791 جواز تأسیس صادرشده است و با توجه به اینکه در سال 96 وضعیت استان مرکزی در شاخص‌های کسب‌وکار ناخوشایند بود اما در زمستان سال 98 در ارزیابی این شاخص‌ها رتبه اول کشور را داشته‌ایم.

,

وی به موضوع نرخ بیکاری در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: در زمستان 97 نرخ بیکاری استان مرکزی 8/3 درصد بوده است که در زمستان 98 این عدد به 6/9 درصد رسید، در سال 98 حدود پانزده هزار شغل شناسنامه‌دار در استان ایجاد شد که قطعاً کافی و مناسب نیست البته در برخی از شهرستان‌ها وضعیت اشتغال بهتر است اما به‌عنوان‌مثال اراک نرخ بیکاری بالاتر از میانگین استان دارد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: در سال 97 به رکورد 1 میلیارد دلار صادرات از استان مرکزی رسیدیم و در سال 98 نیز علیرغم تأثیرات شیوع کرونا به نزدیک این مبلغ دست‌یافته‌ایم، همچنین در سال 98 رقم بی‌سابقه‌ی بیش از یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی ثبت شد که تقریباً برابر کل سرمایه‌گذاری خارجی در طول 40 سال گذشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه