اخبار داغ

یادداشت؛

تولید، درمانی بر اژدهای نقدینگی کشور

تولید، درمانی بر اژدهای نقدینگی کشور
با هدایت سرمایه‌های مازاد کشور به سمت چرخه تولید، نه تنها جلو تورم و گرانی در بازارهایی مثل مسکن، طلا و عرض گرفته می‌شود بلکه رونق اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی، افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود رفاه و معیشت عموم مردم رقم خواهد خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا رهبر معظم انقلاب دو سال پی در پی را به نام رونق تولید و جهش تولید نامگذاری کرده‌اند!؟ آیا این نامگذاری و انتخاب شعار سال ارتباطی با شرایط اقتصادی کشور که در این سال‌ها به شدت دچار تورم و گرانی شده است دارد؟ این روزها که تورم کالاها، افزایش نرخ ارز، طلا و مسکن سر به فلک گذاشته است و زیاد کلمه «افزایش نقدینگی کشور» به گوش می‌رسد بهتر می‌توان علت تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر جهش تولید را درک کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*نقدینگی چیست؟

, *نقدینگی چیست؟, *نقدینگی چیست؟,

نقدینگی به درامد و سرمایه‌ای گفته می‌شود که قابلیت نقد شدن داشته باشد که اگر این سرمایه مازاد بر مخارج عرفی زندگی باشد عموماً به یکی از این دو سرنوشت دچار می‌شود: یا برای حفظ ارزش آن، در خرید مسکن، طلا، ارز و غیره سرمایه گذاری می‌شود و یا برای خرید کالاهای معمولاً غیرضروری، سفر و غیره هزینه می‌شود.

,

در هر دو مورد روی آوردن مردم چه برای خرید مسکن و طلا و غیره و چه برای خرید کالا یا سفر رفتن موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و تورم می‌شود. البته در مورد دوم کمتر این اتفاق می‌افتد اما بالاخره افزایش تقاضا حاصل می‌شود ولی چون این افزایش تقاضا بر روی یک نوع خاصی از کالا متمرکز نیست به قطع نمی‌توان گفت موجب گرانی در آن زمینه می‌شود. گرانی‌ای که قشر ثروتمند و عمده قشر متوسط آن را تحمل می‌کنند و حتی شاید اصلاً برای آن‌ها اهمیتی هم نداشته باشد اما قشر ضعیف را که تعدادشان در جامعه بسیار زیاد است، تحت فشار قرار می‌دهد.

,

تا حدودی می‌توان گفت راهکار اسلام برای توزیع این سرمایه مازاد بین قشر ضعیف، دستور «خمس» است. خداوند فرموده است هر فردی میزان درآمدش از میزان نیاز زندگی‌اش بیشتر شد، پس از یک سال آن را محاسبه کرده و یک پنجم آن را در اختیار فقیه و مرجع تقلید خود قرار دهد. نیمی از مصرف خمس که سهم امام نام دارد و معمولاً در حوادث غیرمترقبه بخشی از آن با اجازه مرجع تقلید برای رسیدگی به حادثه دیدگان مصرف می‌شود وگرنه در راه ترویج دین مورد استقاده قرار می‌گیرد و نیمی دیگر به مستمندان سادات داده می‌شود.

,

*تولید، درمانی بر نقدینگی

, *تولید، درمانی بر نقدینگی, *تولید، درمانی بر نقدینگی,

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است حجم نقدینگی کشور ما در سال گذشته 2557 هزار میلیارد تومان (2،557،000،000،000،000) بوده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این رقم به 3055 هزار میلیارد تومان برسد.

,

طبیعی است این حجم از سرمایه اگر به سمت بازار مسکن بیاید چه حجم تقاضایی در این بازار ایجاد کرده و چون تقاضا برای مسکن افزایش پیدا می‌کند در عین حال که عرضه ثابت و محدود است موجب گران شدن روزافزون مسکن می‌شود.

,

نه تنها مسکن بلکه این حجم نقدینگی به هر طرف برود برای آن همین سرنوشت را رقم خواهد زد و با گران شدن چیزی مانند مسکن و یا طلا و ارز و غیره، قطار گرانی‌ها به راه افتاده و بر قیمت سایر کالاها نیز اثر خواهد گذاشت و موجب گرانی آن‌ها خواهد شد.

,

بالاخره نقدینگی حاصل زحمت و تلاش مردم و کسب درآمد توسط آن‌ها است و هر فردی مجاز و صاحب اختیار است سرمایه خود را هرطور دوست دارد مصرف کند.

,

اما حساب دودوتا چهار تا است. همه مردمی که سرمایه‌ای در اختیار دارند محاسبه می‌کنند و هر جا منفعت و سوددهی بیشتری وجود داشته باشد آن جا سرمایه گذاری می‌کنند. اصولاً ارزش افزوده و درآمدی که از تولید یک کالا حاصل می‌شود بسیار بیشتر از سودی است که با مثلا با خرید مسکن و طلا به دست می‌آید.

,

*جهش تولید، جهش اقتصاد کشور

, *جهش تولید، جهش اقتصاد کشور, *جهش تولید، جهش اقتصاد کشور,

حال اگر این سرمایه‌ها به سمت بخش تولید روی آورند چه اتفاقی می‌افتد؟

,

اولاً نقدینگی به سمت بازار مسکن و طلا و غیره نرفته، افزایش تقاضا در آن حوزه اتفاق نمی‌افتد و از گرانی آن‌ها جلوگیری می‌شود.

,

دوم موجب جذب سرمایه توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولیدی در کشور می‌شود، کار آن‌ها رونق پیدا کرده و علاوه بر جلوگیری از خوابیدن این کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و بیکار شدن عده‌ای از کار، موجب تثبیت موقعیت شغلی کارکنان آن و حتی نیاز این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به نیروی کار بیشتر و اشتغال‌زایی می‌شود.

,

سوم کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بیشتری ساخته و راه‌اندازی شده و موجب اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

,

چهارم محصول نهایی بخش تولید به کشورهای دیگر صادر شده و میزان صادرات غیرنفتی کشور افزایش پیدا می‌کند و به طبع آن درآمد دولت از طریقی غیر از فروش نفت افزایش پیدا می‌کند و علاوه بر این که وابستگی درآمد دولت به نفت کاهش پیدا می‌کند، ارز و طلا وارد کشور می‌شود یعنی سرمایه‌ای که می‌رفت تا اقتصاد کشور را دچار اختلال و موجب تورم کند در چرخه‌ای قرار می‌گیرد که موجب ورود ارز و طلا به کشور می‌شود. با افزایش درآمد دولت طرح‌های عمرانی و خدماتی در کشور افزایش پیدا کرده موجب افزایش سطح رفاه در جامعه می‌شود و حتی بخشی از این درامد بین بخش ضعیف و فقیر جامعه توزیع شده و جامعه به سمت عدالت پیش خواهد رفت.

,

اکنون علت تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهش تولید مشخص می‌شود. طبیعتاً مخاطب این سخن رهبر انقلاب همان کسانی خواهند بود که سرمایه مازاد دارند چون کسانی می‌توانند وارد این بخش شوند که از این سرمایه برخوردار باشند.

,

با ورود این سرمایه‌های مازاد و تقدینگی کشور به عرصه تولید نه تنها ثروت موجب ایجاد گرانی و تورم در جامعه نشده بلکه منجر به رشد اقتصادی کشور، اشتغال‌زایی، عدم وابستگی دولت به نفت، افزایش ثروت کشور، افزایش درآمد دولت آن هم از بخش غیرنفتی، افزایش عدالت اجتماعی و کمک به بهبود معیشت قشر نیازمند و بهبود شرایط زندگی و سطح رفاه عموم مردم می‌شود.

,

مهمترین اصل برای تحقق این موضوع یعنی هدایت سرمایه‌های کشور و حجم نقدینگی به سمت تولید، اطلاع‌رسانی نسبت به مزیت‌های فردی و عمومی این موضوع، فرهنگ‌سازی کار، افزایش جرأت سرمایه‌گذاری در بین مردم، تأمین شرایط امنیت سرمایه‌گذاری و ایجاد دغدغه‌مندی بین مردم است.

,

مردم باید بدانند که بهترین راه برای افزایش سرمایه آن‌ها، تولید کالا است و باید ببینند که شرایط برای ورودشان به بخش تولید آسان و فراهم است و با انجام فعالیت فرهنگی می‌شود نقدینگی را به وصال تولید رساند و مهمترین مشکل امروز کشور یعنی گرانی را بدون نیاز به چشم دوختن به غرب و شرق حل کرد. در این بین دولت وظیفه کاتالیزوری دارد یعنی اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و تأمین شرایط سرمایه‌گذاری و ورود به بخش تولید.

,

هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید راه مستقیم مهار نقدینگی و به دنبال آن مهار تورم است که با حمایت دولت از بخش تولید، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در این بخش و از این قبیل راهکارها می‌تواند کشور را تا حد زیادی از شرایط نابسامان اقتصادی امروز نجات دهد.

,

احسان جدیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه