اخبار داغ

مددکار اجتماعی هرمزگان مطرح کرد؛

مواد دخانی و تجربه افسردگی/خطر رواج قلیان در جامعه از سیگار بدتر است

مواد دخانی و تجربه افسردگی/خطر رواج قلیان در جامعه از سیگار بدتر است
دهقانی گفت: آزاد شدن قلیان و دیدن آن در دست هر قشری از کودک و نوجوان و جوان نیز باعث نگرانی است، حتی مادر و پدری که فرزند خود را تشویق کرده و نمی داند کودکی که این کار اشتباه را انجام می دهد اگر یک بار خنده والد را ببیند به اشتباه خود ادامه می دهدکه هزینه گرانی در پی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ تحقیقات نشان داده است امروزه مواد مخدر در مخدرات سنتی خلاصه نمیشود بلکه نوع صنعتی آن در سطح وسیع و تحت نامهای گوناگونی تولید شده و سبب انواع توهمات و رفتارهای دیوانه وار در مصرف کنندگان میگردد و مصرف مواد مخدر و تبعات آن در زندگی به صورت های مختلف مالی، جسمی، جنسی برخورد خشن و رفتارهای مخاطره آمیز خود را نشان میدهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به سراغ یکی از مددکاران استان هرمزگان رفته تا آسیب های این بلای خانمان سوز را بدانیم بلکه شاید کمتر در محیط های دوستانه خودمان برای سرگرمی و شاد کردن دلمان از این روش ها استفاده کنیم، روش هایی خطرناک که برای جبران لطمه های آن هزینه های سنگین مالی و روانی مختلفی باید پرداخت کنیم.

,

مهسا دهقانی روانشناس و مدد کار اجتماعی هرمزگان در گفتگو با هرمز اظهار کرد: مصرف دخانیات مانند گل، شیشه، حشیش و غیره علاوه بر اینکه باعث می شود تا افراد بیماری های جسمی باعث مشکلات رفتاری و اختلالات روانی نیز می شود.

,

این مددکار اجتماعی افزود: در چند سال اخیر اکثر طلاق های بین زوجین به دلیل مصرف مواد مخدر است ، زن شاکی از این است که همسر معتاد به شیشه است و می خواهد من و بچه ام را بشکد، زمانی که فرد مواد مصرف می کند سلامت روانی خود را از دست می هد و دیگر قادر نیست خود را کنترل کند و زمانی که پرخاشگر می شود نیز نمی تواند عصبانیت خود را مدیریت کند.

,

دهقانی با بیان اینکه فرد مصرف کننده مواد دخانی زمانی که در معرض فشار روانی قرار می گیرد دوز مصرف را بالاتر می برد ادامه داد: ۲۰ دقیقه پس از اینکه مصرف مواد دخانیات مانند سیگار به پایان می رسد نیکوتین بدن کاهش پیدا می کند و همین امر باعث بروز اضطراب در فرد می شود که با افسردگی ارتباط بسیار نزدیکی دارد که باعث تغییر در سیستم عصبی افراد می شود و به همین دلیل نیکوتین موجود در سیگار و مواد دخانی افسردگی و وابستگی به دنبال دارد.

,

وی اضافه کرد: نیکوتین مانند یک ماده محرک عمل می کند و باعث آزاد سازی ماده ای در مغز می شود که افراد را شاد می کند و به همین دلیل مغز کم کم به این نیکوتین وابسته می شود و فرد با مصرف این مواد احساس شادی می کند و پس از مدتی مغز دیگر نمی تواند بدون دریافت نیکوتین به فعالیت خود ادامه دهد و در نتیجه معتاد می شود.

,

این مشاور و مددکاراجتماعی تصریح کرد: آزاد شدن قلیان و دیدن آن در دست هر قشری از کودک و نوجوان و جوان نیز باعث نگرانی است، حتی مادر و پدری که فرزند خود را تشویق کرده و نمی داند کودکی که این کار اشتباه را انجام می دهد اگر یک بار خنده والد را ببیند به اشتباه خود ادامه می دهد نیز هزینه گرانی در پی دارد.

,

دهقانی خاطرنشان کرد: تاثیرات قلیان از سیگار بدتر است و همان خطرات را نیز دارد و باعث اعتیاد و کم رنگ شدن هیجان اصلی زندگی می شود، آنها به جایی می رسند که دیگراز قلیان اقناع نشده و به سراغ موادی می روند تا دز بالاتری داشته و شادی بیشتری را تجربه کند.

,

وی افزود: تنوع فعالیت های فکری، هنری، ورزشی در بندرعباس خیلی کم اما انواع مواد مخدر به وفور یافت می شود حتی در اکثر رستوران ها و اماکن تفریحی و گردشگری نیز قلیان دیده می شود بنابراین دولت باید یک سری از تفریحات فکری و تفریحی برای نوجوانان و تمام افراد فراهم شود تا سالم و کم هزینه باشد.

,

دهقانی با بیان اینکه خانواده ها نیز در مصرف مواد دخانی فرزندان نقش بسیار مهمی دارند خاطرنشان کرد: آنها با مشکلاتی که پیش رویشان است و مشاجره هایی که در منزل دارند، مشغله های ذهنی زیادی که نمی گذارد زمانی را برای بازی و هم صحبتی با فرزند داشته باشند و یا در محیطی زندگی می کنند که فقر و نا امنی دارد فرزند به همسالان خود روی آورده و افرادی را به دوستی می پذیرد که شبیه خودشان باشد که در نهایت جمعی از افراد آسیب دیده و مصرف کننده هستند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه