اخبار داغ

روستای بدون آب و برق و گاز در 150 کیلومتری پایتخت؛

دورِ باطل خدمات‌رسانی و آمار جمعیتی در روستای "ارجنه"/ مردم روستا قربانی غفلت از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی موجود

دورِ باطل خدمات‌رسانی و آمار جمعیتی در روستای "ارجنه"/ مردم روستا قربانی غفلت از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی موجود
برخی از مسئولان می‌گویند به دلیل آن که جمعیت روستا پایین است، مثلا خدمات برق به این روستا تعلق نمی‌گیرد؛ اما مسئله این‌جاست که جمعیت روستا به این دلیل پایین است که خدمات مطلوبی به آن ارائه نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت،به رغم آن که مسئولان در ادوار مختلف همواره بر اهمیت جایگاه روستاها در کشور تأکید کرده‌اند اما آن‌چه در عمل اتفاق افتاده، تضعیف روز به روز بسیاری از روستاهاست. در استان خودمان، سمنان نیز هرازچندگاهی فریاد اعتراض از عدم رسیدگی به وضعیت روستاها شنیده می‌شود، اما نه توسط مسئولان! روزی فرومد از نابسامانی اوضاع روستا گلایه می‌کند و روزی دیگر ارجنه!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وضعیت روستاهای مهجورمانده در سمنان غم‌انگیز است. به راستی استانی که داعیه‌دار پذیرش پایتخت است، نباید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای روستاهای خود داشته باشد؟

,

مرآت پیش‌تر به وضعیت اسف‌بار روستای ارجنه پرداخته بود اما مسئولان امر، پاسخی به انتقادات نسبت به بی‌توجهی‌ها در قبال این روستا ارائه نکرده‌اند. ارجنه، روستایی بدون آب و برق و گاز در 150 کیلومتری پایتخت ایران است! این تیتری بود که پیش‌تر در مرآت منتشر کردیم. ساکنان پیشین روستا معتقدند، ارجنه در یکی از نقاط کور استان سمنان قرار گرفته است!

,

این روستا، تابع دهستان کهن‌آباد است و در 66 کیلومتری شهرستان آرادان واقع شده. از ساکنان پیشین روستا می‌پرسیم که در پی انتقادات مطرح‌شده، مسئولان توجهی به این روستا کرده‌اند یا نه، که پاسخ روشن است! ارجنه ظرفیت مطلوبی برای کشاورزی دارد؛ از قضا آب هم دارد و اگر انهارش لایروبی شود می‌تواند معاش خانواده‌هایی که در ساکن می‌شوند را تأمین کند.

,

دور باطل خدمات‌رسانی و جمعیت!

, دور باطل خدمات‌رسانی و جمعیت!,

یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم روستا، راهِ روستاست. مردم بارها از نهادهای مختلف درخواست کرده‌اند تا نابسامانی جاده ارجنه را برطرف کنند اما کسی مسئولیت این امر را به عهده نگرفته است! آمار پایین جمعیت، یکی از دلایل بی‌توجهی به این روستاست. یک دورِ باطل در این‌جا وجود دارد! مطابقات اظهارات اهالی روستا، برخی از مسئولان می‌گویند به دلیل آن که جمعیت روستا پایین است، مثلا خدمات برق به این روستا تعلق نمی‌گیرد؛ اما مسأله این‌جاست که جمعیت روستا به این دلیل پایین است که خدمات مطلوبی به آن ارائه نشده است.

,

با این فرمول، کار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی آسان‌تر خواهد شد. دستگاه‌های مسئول می‌توانند مدتی به تمامی روستاها بی‌توجهی کنند تا آمار جمعیت آن کاهش پیدا کند و از مسئولان سلب مسئولیت شود! وزیر نیرو در بهمن‌ماه سال 97 اعلام کرد که در کشور روستای دارای جمعیت بیش از 10 خانوار بدون برق نداریم و مردم می‌پرسند چرا در زمانی که جمعیت روستا بیش از 10 خانوار بود برق را به این روستا نرساندید تا جمعیت از روستا پراکنده نشود؟

,

مردم می‌گویند اگر آمار جمعیتی روستای ارجنه پایین است چرا تا سال‌های قبل، صندوق رأی‌گیری به روستا می‌فرستادند؟ آن‌ها می‌گویند چگونه است که در زمان انتخابات، ما جزو جمعیت هستیم و پس از آن نه!

,

نبود گاز، از دیگر مشکلات ارجنه

, نبود گاز، از دیگر مشکلات ارجنه,

حالا برخی از درختان روستا یکی دو ماهی است که آبیاری نشده‌اند؛ دلیلش، نابسامانی جاده دسترسی مردم به زمین‌های کشاورزی است. نبود گاز هم یکی از مشکلات اساسی این روستاست. هنوز هم با وجود این وضعیت نابسامان، در تابستان‌ها بیش از 20 خانوار به ارجنه می‌آیند. جمعیت حال حاضر روستا البته حدود ده نفر است که در میانه تابستان به 40 نفر می‌رسد.

,

در آمارگیری سال 90، ارجنه 137 نفر جمعیت داشت، دو سال قبل، این روستا 50 نفر جمعیت داشت و حالا حدود ده نفر جمعیت دارد! جمعیت روستاها البته به لطف کمبود امکانات معمولا ثابت نیست و در بسیاری از روستاها 8 تا 9 ماه سکونت دائم وجود دارد. برخی از اهالی روستا می‌گویند به سبب ظرفیت‌های کشاورزی موجود این امکان وجود دارد که با رساندن برق به روستا برای 50 تا 60 نفر اشتغال‌زایی کنند.

,

ارجنه اراضی کشاورزی مطلوبی دارد؛ یک حمام قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری باشد و درختان 900 ساله روستا هم می‌توانند مورد علاقه طبیعت‌گردها باشند. رها کردن این ظرفیت‌ها در 150 کیلومتری پایتخت ایران زیبنده نیست! ارجنه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگریِ خستگانِ از پایتخت باشد.

,

آیا طرحی برای سرمایه‌گذاری در روستای ارجنه توسط مسئولان استان در کشور ارائه شده است؟ آیا تلاشی برای جلوگیری از خروج جمعیت از روستا صورت گرفته است؟ آیا مشخص شده است که روستای بعدی که از سکنه خالی می‌شود، کدام روستاست تا راهی برای جلوگیری از این اتفاق پیش‌بینی شود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه