اخبار داغ

یادداشت؛

جای خالی شفافیت در اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر کشور

جای خالی شفافیت در اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر کشور
معیشت مردم زمانی دیگر با تصمیم‌گیری‌های غلط به خطر نمی‌افتد که طبق قانون مجلس بر آن نظارت داشته باشد و قوانین درستی وضع کند و این نیز زمانی اتفاق می‌افتد که نمایندگان صالح برای مجلس انتخاب شوند و در طول دوران نمایندگان خود تحت نظارت مستقیم عموم جامعه، از مسیر مستقیم نمایندگی خارج نشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ در سال‌های اخیر تصمیمات فاجعه باری دولت موجب متضرر شدن مردم شد. مانند آن چه وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع خود اظهار کرد و به این که در دوره وی حتی یک واحد مسکن مهر هم  ساخته نشد افتخار کرد. به عبارتی دیگر طرحی که می‌رفت تا هزاران نفر آن هم از قشر متوسط و هم ضعیف را خانه‌دار کند و علاوه بر کاهش نقدینگی، تقاضا در این حوزه را کاهش دهد که خود موجب کنترل قیمت‌ها و تورم مسکن و به تبع آن سایر کالاهای متأثر از این بازار می‌شد، به یکباره با روی کار آمدن دولت جدید از سبد حمایتی دولت خارج و با صدها مشکل مواجه شد و روز به روز به تأخیر و تعویق افتاد و مرور زمان نیز بر مشکلات و بار مالی آن افزود و نه تنها این نتایج مثبت حاصل نشد بلکه متقاضیان این واحدها را زیر بار قرض و فشار مالی نیز برد و تصمیمی که برای خانه‌دار شدن قشر ضعیف‌تر جامعه با حداقل هزینه‌ها بود به وقوع نپیوست یا امروز به دلیل عدم توجه به توصیه‌های کارشناسان و حتی به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه زمان مبنی بر حمایت از بخش تولید و کنترل نقدینگی کشور، شاهد تورم و گرانی روزافزون و غیرقابل کنترل در بازار هستیم که نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش داده و افراد ضعیف را به شدت تحت فشار قرار داده است، بلکه ارزش پول ملی و به تبع آن غرور ملی را نیز از بین برده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این که چندین سال دولت به جای توجه به تأکیدات دلسوزان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب به جای توجه به توان و ظرفیت‌های داخلی، تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام بگذارد و نهایتاً هم به صحبت‌های همین دلسوزان برسد و چیزی عاید کشور نشود، همه و همه این مثال‌ها لزوم قرار گرفتن سازوکاری برای نظارت بر چنین تصمیم‌گیری‌هایی دست کم برای تصمیمات راهبردی نظام را دارد تا نظر غلط و مسموم یک نفر، امروز زندگی 82 میلیون نفر ایرانی را با مشکل مواجه نکند.

,

قانون اساسی این وظیفه را به مجلس شورای اسلامی سپرده است و قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را با درنظر گرفتن ابزارهایی برعهده مجلس گذاشته است. حال اگر مجلس که قرار است از بطن جامعه به منظور تصمیم گیری و قانون گذاری برای کشور با عقل جمعی تشکیل شود، قوی عمل کند، می‌تواند جلو وقوع این قبیل مشکلات را بگیرد وگرنه شرایطی پیش خواهد آمد که امروز با آن روبرو هستیم.

,

*فراهم کردن شرایط انتخاب صحیح

, *فراهم کردن شرایط انتخاب صحیح, *فراهم کردن شرایط انتخاب صحیح,

مجلس قوی زمانی محقق خواهد شد که ابتدا روند انتخاب نمایندگان به دور از تخلفات و فضاسازی‌ها باشد، عملکرد و تفکر کاندیداها در شرایط یکسان مورد سنجش مردم قرار گرفته و بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. نه این که فردی با هزینه کردن‌های بی‌حساب‌وکتاب و جوسازی و دیگر اقدامات بتواند اکثریت آراء را از آن خود کند. طبیعی است که چنین فردی در مجلس نیز به دنبال منافع ملی نخواهد بود یا دست کم در جاهایی به خاطر منافع شخصی خود از منافع ملی کشور کوتاه خواهد آمد.

,

برای این مسأله می‌توان با درنظر گرفتن ضریب نفوذ فضای مجازی، سقفی برای مخارج انتخاباتی تعیین و سازوکار نظارت بر رفتار کاندیداها را نیز تقویت کرد تا جلو ورود پول‌های کثیف به انتخابات که به معنای ورود پول‌های کثیف به سرنوشت کشور است گرفته شود. همچنین باید برنامه‌های تبلیغاتی یکسان با شرایط مساوی برای کاندیداها تعریف کرد که افراد در قالب آن برنامه‌ها بتوانند خود را معرفی کنند و صرفاً به جهت بار روانی و تبلیغاتی فردی انتخابات نشود.

,

*نظارت بر نمایندگان

, *نظارت بر نمایندگان, *نظارت بر نمایندگان,

دومین شرط در تحقق مجلس قوی درون خود مجلس باید رخ دهد و باید نهادی مستقل بر رفتار نمایندگان نظارت داشته باشد تا هیچ گاه از قسم نمایندگی خود و قوانین حاکم بر کشور عدول نکنند. «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» در دهه اخیر بدین منظور تشکیل شده است اما نظارت خود نمایندگان بر رفتار خود تاکنون اثربخش نبوده است و شاهد تخلفاتی از جانب نمایندگان مجلس در دوره های قبل بوده‌ایم و کار به آن‌جا رسیده است که به اذعان تعداد زیادی از نمایندگان مجلس قبل به ریاست علی لاریجانی را مجلس یک نفره عنوان کرده‌اند. یعنی مجلسی که تحت تابعیت رئیس مجلس بوده و وی هر تصمیمی اراده می‌کرده، در مجلس تصویب می‌شده است.

,

این نشان دهنده عدم کارایی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس است. اگر قرار است مجلس قوی باشد و بر تصمیمات راهبردی دولت نظارت کند نباید خود نمایندگان آلوده باشند. این که اعلام می‌شود تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به رقم نداشتن تخصص جذب وزارت نفت شده‌اند و در مناصب بالای مدیریتی این وارتخانه مشغول به کارند نشان دهنده مسیری غلط در گذشته است.

,

معیشت مردم زمانی دیگر با تصمیم‌گیری‌های غلط به خطر نمی‌افتد که طبق قانون مجلس بر آن نظارت داشته باشد و قوانین درستی وضع کند و این نیز زمانی اتفاق می‌افتد که نمایندگان صالح برای مجلس انتخاب شوند و در طول دوران نمایندگان خود تحت نظارت مستقیم عموم جامعه، از مسیر مستقیم نمایندگی خارج نشوند.

,

احسان جدیدی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه