اخبار داغ

اصفهان‌گردی را از کجا شروع کنیم؟

قیصریه؛ بازاری با دو اثر ملی در قلب نصف جهان

قیصریه؛ بازاری با دو اثر ملی در قلب نصف جهان
بازار قیصریه از بزرگترین مراکز خرید و فروش صنایع دستی است و اگر قصد دارید به اصفهان سفر کنید، بازدید از بازار قیصریه را یکی از اولویت خود قرار دهید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ بازار قیصریه اصفهان، یکی از معروف‌ و قدیمی‌ ترین بازارهای تاریخی ایران است؛ قدمت ساخت این بازار به دوره صفویه بر می‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
این بازار تاریخی در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته است و جز شکوه‌ترین بناهای دوران صفویه محسوب می‌شود؛ بازار قیصریه دستور شاه عباس اول و توسط استاد علی‌اکبر اصفهانی حدود 18 سال از سال  1011 بنا شده است.
,
 
,
این اثر شکوهمند با شماره ثبت 315 در تاریخ 21 آبان 1317 به عنوان یک اثر ملی ایران ثبت شده است؛ این بازار تاریخی به نوعی پلی بین دوران سلجوقی و صفویه است که تجلی معماری شکوهمند آن دوران به شمار می ‌آید.
,
, ,
 
,
سردر، نقارخانه، ضرابخانه، کاروانسرای شاهی از جمله معماری بازار قیصریه اصفهان است.
,
 
,
در کنار فروشگاه‌ها و مغازه های فروش صنایع دستی که در این بازار، راسته‌ های متعددی از جمله بازارهای سماورسازها، عریان، مقصودبیک و نیم آورد گلشن مشغول فعالیت هستند.
,
 
,
اگر قصد دارید به اصفهان سفر کنید، بازدید از بازار قیصریه را یکی از اولویت خود قرار دهید؛ برای رفتن به این بازار تاریخی و جذاب، می‌توانید به میدان نقش جهان بروید.
,
 
,
برای ورود به این بازار، می ‌توانید از خیابان سپاه در ضلع غربی یا خیابان حافظ در ضلع شرقی وارد میدان نقش جهان شده و به سمت سردر قیصریه در ضلع شمالی میدان بروید. دیگر مسیرهای دسترسی به بازار، خیابان حکیم و مسیرهای پارک لاله و هشت بهشت است که به میدان نقش جهان منتهی می شود.
,
, ,
 
,
با حضور در بازار قیصریه علاوه بر دیدن این بازار تاریخی، می توان از دیگر جاذبه‌های گردشگری میدان نقش جهان هم استفاده کرد.
,
 
,
بازار قیصریه از بزرگترین مراکز خرید و فروش صنایع دستی دوران صفویه بوده که در دو طبقه مرتفع با طول 150 متر به صورت کاملا مسقف ساخته شده است.
,
 
,
, ,
این بازار تاریخی و  هزینه ورودی ندارد و برای خرید صنایع دستی و سوغات اصفهان می تواند به این بازار مراجعه کرد.
,
 
,
گنبد هایی در روی سقف بازار تاریخی قصریه وجود دارد که نورگیرهایی آن برای تأمین روشنایی و تهویه هوا در انتهای گنبدها قرار داده شده است.
,
 
,
فروش عتیقه جات، پارچه‌های قلمکاری، فرش، ظروف قلمکاری، ترمه و گبه و ... مشغول هستند و بهترین مرکز برای خرید انواع صنایع ‌دستی شناخته می‌شود.
,
 
,
صبح تا عصر بهترین زمان بازدید از این بازار تاریخی است که دیدن جاذبه‌های این بازار حدود بین چهار ساعت زمان می ‌برد.
,
 
,
بازار تاریخی قیصریه اصفهان که از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان محسوب می‌شود، از شهرت بالایی در خاورمیانه برخودار است؛ معماری بازار قیصریه آمیخته از معماری شکوهمند دوران صفویه است که وسط این بازار محوطه بزرگی با گنبد زیبا وجود دارد.
,
 
,
در قسمت شرق بازار، ضرابخانه‌ای وجود دارد که اقلام متنوعی چون پارچه و ظروف قلمکاری و صنایع دستی به فروش می‌رسد؛ علی‌اکبر اصفهانی که معمار این بنای باشکوه بوده، نقش و نگارهای مجلل را در این بنا با استفاده از نقاشی، کاشی‌کاری و مقرنس به تصویر کشیده شده است.
,
, ,
 
,
معماری بازار تاریخی اصفهان آمیخته از معماری سلجوقی و صفوی است؛ راسته‌ها و تیمچه ‌های بسیاری در بازار قیصریه وجود دارند که از جاذبه‌های این بازار تاریخی محسوب می‌شوند. تیمچه‌های متعدد این بازار به عنوان قطب اصلی تجارت و از نقاط شاخص بازار به‌شمار می‌آیند.
,
 
,
سرای اردستانی‌ها، خانی، آقا؛ پادرخت سوخته، میراسماعیل، خوانساری‌ها، گلشن، تالار، جارچی، فخر، عریان، هارونیه، نیم‌آورد گلشن، مخلص، سماورسازها، مقصودبیک از معروف‌ترین راسته‌ ها و سراهای بازار قیصریه است.
,
 
,
سردر زیبا و مجلل این بازار که ورودی اصلی بازار است، قیصریه نام دارد و با کاشی‌های آجری رنگ تزیین شده است. کاروانسرای دو طبقه ای زیبایی در غرب بازار به چشم می‌خورد و حدود 148 حجره در آن وجود دارد.
,
 
,
سردر باشکوه بازار که به سردر قیصریه شهرت دارد به صورت قوسی شکل با کاشی‌های مجلل و نقاشی‌های رنگ باخته دوران صفوی از صحنه‌های رزم شاه عباس و شکارگاه‌ها تزیین شده است.
,
 
,
در گذشته ورودی اصلی بازار، سردر قیصریه بوده است که در قسمت شمال میدان نقش جهان واقع شده است؛ سقف داخلی این سردر با استفاده از کاشی‌های آجری رنگ، سرمه‌ای و گل بهی به صورت مقرنس‌های طرح اسلیمی تزیین شده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
,
, ,
 
,
سردر قیصریه به تنهایی یک بنای تاریخی از دوران شکوهمند صفویه است با شماره ثبت 103 در تاریخ 15 دی 1310 به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.
,
 
,
برخی معتقدند که سردر بازار به این دلیل قصریه نامگذاری شده است که به یکی از بناهای معروف شهر قیصریه کشور ترکیه شباهت دارد. سردر قیصریه و تالار فوقانی آن به نوعی تجلی شکوه و عظمت شهر اصفهان در عصر صفوی محسوب می‌شود که شکوفایی اقتصاد و هنر ایران را به نمایش در می‌آورد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه