اخبار داغ

حقی که به حق‌دار رسید؛

رهاسازی آب برای کشاورزی، بیکاری شرق اصفهان را به صفر نزدیک می‌کند

رهاسازی آب برای کشاورزی، بیکاری شرق اصفهان را به صفر نزدیک می‌کند
با این تصمیم مطالبه کشاورزان جامه عمل پوشید و دوباره کار و تلاش و فعالیت در مزارع تمام دغدغه‌های کشاورزان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از مطالبات کشاورزان اصفهان، در دسترس قرار گرفتن آب برای کشت تابستانه بود. در این راستا جلسات متعدد برگزار شد و حتی چند بار کشاورزان با تجمع در درب استانداری خواستار بهره مند شدن از حق آبه خود شدند که با خویشتن داری کشاورزان تصمیمات به جلسه نمایندگان صنف و میرآب ها با مسئولان استان سپرده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

کشت تابستانه کشتی است که محور کاشت با صیفی جات است و از حدود 15 خردادماه آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه دارد؛ از این رو کشاورزان به این کشت تاکید دارند که اولاً صیفی جات توجیه اقتصادی بیشتر داشته و علاوه بر آن کشت های پی در پی گندم و جو باعث افات این محصولات و عدم بازدهی به خاطر عدم بهرمندی از تنوع کشت رو به رو بوده است.

,

کشاورزان اصفهان و خصوصاً در شرق شهرستان اصفهان با کاشتن گلرنگ، گوجه، هندوانه، خربزه، سبزیجات و دیگر محصولات علاوه بر کشت گندم و جو نقش خود را در تولیدات کشاورزی ایفا می کنند و نقش آن ها در چرخه اقتصادی استان اصفهان قابل توجه است.

,

* قطعاً برای شرب و صنعت مشکلی پیش نخواهد آمد مشروط به اینکه طرفین به تعهدات خود را عمل کنند

, * قطعاً برای شرب و صنعت مشکلی پیش نخواهد آمد مشروط به اینکه طرفین به تعهدات خود را عمل کنند, * قطعاً برای شرب و صنعت مشکلی پیش نخواهد آمد مشروط به اینکه طرفین به تعهدات خود را عمل کنند,

اسفندیار امینی در مورد آخرین پیگیری های صنف کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: 500میلیون مترمکعب آب در اول سال آبی جزء ذخایر بوده و یک و نیم میلیارد متر مکعب نیز ورودی امسال است و جمع این ها 2 میلیارد مکعب می شود که نشان دهنده یک وضعیت خوب است.

,

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: علی رغم این میزان ذخیره، وزارت نیرو معتقد بود که ما نمی توانیم حق آبه صیفی را دریافت کنیم در صورتی که وضعیت نرمال در حوزه زاینده رود یک هزار و 400 میلیون متر مکعب است و ما در حال حاضر 600 میلیون متر مکعب بیش تر از وضعیت نرمال داریم.

,

وی با ابراز تاسف از اینکه وزارت نیرو این قدر القا نگرانی به مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی می کند، ادامه داد: در جلساتی که داشتیم، سعی کردیم برای مقامات غیر تخصصی از جمله اعضای شورای تامین استان اثبات کنیم در وزرات نیرو به دلایل غیر از واقعیت این القای نگرانی را انجام می دهد.

,

امینی خاطرنشان کرد: بیش از 10 سال است که صنف کشاورزی همه ساله برنامه می دهد و بدون استثا وزارت نیرو با این برنامه مخالفت می کند، مخالفت وزارت نیرو با برنامه صنف  در سال هایی که پایین ترین میزان بارش را داشتیم وجود داشته و در سالی مثل سال گذشته که بالاترین بارش را در 50 سال گذشتنه داشتیم باز هم اتفاق افتاده است.

,

اسفندیار امینی عنوان کرد: در این 10 سال با پیگیری های مردم، پیشنهادات صنف عملیاتی شده و بدون استثنا هیچ مشکلی در شرب، صنعت و آب چهارمحال و یزد پیش نیامده و امسال نیز همان مخالفت های تکراری وجود داشته که لازم است مقامات قضایی، امنیتی و سیاسی و نظارتی به آن ورود کرده و بررسی کنند.

,

دبیر صنف کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: یکی از موارد دیگر نیاز به بازرسی و رسیدگی دارد، این است که چرا نماینده کشاورزان باید در شورای تامین بنشیند و بحث فنی کند که این جلسه ظرفیت بحث فنی ندارد، اما با هدف از پیش آماده شده مطالبی آماده می شود و چون می داننددر این جلسه  زمان دفاع نداریم، می خواهند از ظرفیت شورای تامین علیه ما استفاده کنند.

,

امینی با اشاره به القاعات منفی به استاندار و اعضای شورای تامین اذعان کرد: روز گذشته ما این اطمینان را به شورای تامین دادیم که خط قرمز شرب را قبول داریم.

,

اسفندیار امینی گفت: صنف کشاورزی تعهد داد که خط قرمز ها را رعایت کندو شورای تامین هم مصوب کرد که شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی الزامات پنج گانه که در جلسه مطرح شد را عملیاتی کنند.

,

وی با بیان اینکه ما این میزان آب را تا انتهای مسیر و در دسترس کشاورزان قرار خواهیم داد،  ادامه داد:  قطعاً برای شرب و صنعت مشکلی پیش نخواهد آمد مشروط به اینکه طرفین به تعهدات خود را عمل کنند

,

*خروجی زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان افزایش پیدا کرد

, *خروجی زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان افزایش پیدا کرد, *خروجی زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان افزایش پیدا کرد,

بعد از اینکه بیش از 20 روز از آغاز زمان کشت تابستانه می گذشت بالاخره تصمیم گیری ها و جلسات با موافقت با بازگشایی زاینده رود رو به رو شد و حسن ساسانی

,

اظهار کرد: با توجه به جلسه نهم تیر ماه در وزارت نیرو با حضور استاندار اصفهان و متعاقب آن جلسه دهم تیرماه  ۹۹ سازگاری با  کم آبی استان  مقرر شد برای کشت تابستانه ضمن رعایت ملاحظات و تعهدات مربوطه و همچنین رعایت خطوط قرمز آب شرب از بامداد روز یازدهم خروجی آب سد  زاینده رود افزایش یابد.

, .,

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به آمار سد زاینده رود در دهم تیرماه گفت: حجم سد زاینده رود ۶۳۲ میلیون مترمکعب است و ورودی به سد ۴۵ مترمکعب برثانیه  خروجی از سد هم ۶۸ مترمکعب برثانیه است.

, .,

با این تصمیم مطالبه کشاورزان جامه عمل پوشید و دوباره کار و تلاش و فعالیت در مزارع تمام دغدغه های کشاورزان شد

,

حق آبه کشاورزان یکی از نکاتی است که از سوی همه به رسمیت شناخته می شود اما در این سال ها همواره برای دسترسی کشاورزان به حق خود چالش هایی وجود داشته است که به نظر می رسد  نیاز است با دید متفاوت و راهکارهای عملیاتی تر به این موضوع نگاه شود.

,

خوشبختانه باردیگر با بهره مند شدن کشاورزان از آب برای کشت بیکاری در شهرستان اصفهان و در بخش های کشاورزی به صفر نزدیک شده و حجم تولیدات قابل توجه خواهد بود و همچنین شغل های وابسته به کشاورزی در این منطقه رونق خواهد گرفت.

,

به نظر می رسد با محقق شدن آب برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهان یکبار دیگر سهم استان اصفهان در محصولات کشاورزی ویژه تر دیده شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه