اخبار داغ

زخم التیام نیافته قطعی آب شرب روستاهای دهگلان سرباز کرد

زخم التیام نیافته قطعی آب شرب روستاهای دهگلان سرباز کرد
سالهاست زخم قطعی آب شرب درروستاهای شهرستان دهگلان ساکنان را آزار می دهد و متاسفانه آنچه به جایی نرسیده فریاد مظلومیت این مردم است، گویا مسئولان ذیربط بی خیال از کنار این موضوع حیاتی گذشته و یا نمی خواهند حق و حقوق این مردم را به رسمیت بشناسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، با توجه به اینکه شغل ساکنان روستاهای شهرستان دهگلان دامداری و کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز در آستانه فصل‌ تابستان و هوای‌ گرم قرار گرفته‌ایم و از طرفی دیگر استفاده از وسایل خنک‌ کننده از جمله کولرهای‌ آبی توسط همه مردم و روستانشینان در این موقع از سال امری‌ طبیعی است، پس وجود آب‌ شرب پایدار و استفاده روستائیان از یک‌ جریان‌ مستمر خواسته‌ طبیعی و به‌ حقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

مردمی که همه داشته‌هایشان آب است زیرا تنها درآمدشان کشاورزی، دامپروری و تولید بوده که در صورت بی توجهی به ساکنان روستاها گرینه انتخابی این ساکنان مهاجرت به شهرها و حاکم شدن موج بیکاری بر منطقه بی صنعت ماست که مهاجرت تنها راه گریز به‌ به شهرهای دیگر و حاشیه‌ نشینی است و آنچه برای این شهرستان باقی می ماند رشد منفی جمعیت است.

,

سالهاست زخم قطعی آب شرب درروستاهای شهرستان دهگلان ساکنان را آزار می دهد و متاسفانه آنچه به جایی نرسیده فریاد مظلومیت این مردم است گویا مسئولان ذیربط  بی خیال از این کنار این موضوع حیاتی گذشته و یا نمی خواهند حق و حقوق این مردم را به رسمیت بشناسند.

,

, ,

هر چند قطعی آب شرب روستایی روستاهای دهگلان تنها مربوط به چند روستا و فصل خاص نبوده نبوده بلکه در کل فصول سال چندین روستای شهرستان از نبود و قطعی آب شرب رنج می برند.

,

 مسئولین شهرستان مشکلات قطعی آب شرب روستاهای مذکور را شکستگی و فرسودگی شبکه آبرسانی به روستاها عنوان می کنند اما تا کی این مشکل باید ادامه داشته باشد و تا کی مسئولین استانی اعتبار و بودجه ای برای حل این مشکل اختصاص نمی دهند در حالیکه روستاها منبع تولید هستند که در صورت بی توجهی زمینه مهاجرت روستائیان به شهرها را فراهم می سازد.

,

با توجه به اینکه روستاها مرکز تولید هستند افزایش خدمات رسانی به روستائیان می تواند باعث ماندگاری مردم روستا، مهاجرت معکوس و رشد میزان تولیدات کشاورزی و دامی در روستا شود که نیاز است روستاها اولویت اول خدمات رسانی باشند اما متاسفانه هر ساله بزرگترین روستاهای دهگلان که بالای 500 خانوار هستند با قطعی آب مواجه می شوند.

,

 اگر بی توجهی مسئولین به همین روال پیش رود شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها خواهیم بود و روستا که منبع تولید است خالی از سکنه شده و روستائیان که خود زمانی تولیده کنند بوده اند به مصرف کننده مصرف کننده تبدیل خواهند شد.

,

روستاهای شهرستان دهگلان مدت چند سالی است که از بی آبی رنج می برند و هر بار برای حل این مشکل جلسات برگزار شده و وعده وعیده های مسئولان به مردم روستاها همچنان در جلسات و کاغذ بازی و صورت جلسه حل مشکلات به ظاهر روستائیان است.

,

زنگ قطعی آب شرب در چند روستاهای شهرستان دهگلان به صدا در آمده است روستاهای سرنجیانه، گردمیران علیا، گردمیران سفلی، بایتمبر و اسلمرز که یکی پس از دیگری دچار این مشکل شده اند و دلیل آن هم مشخص نیست اما متاسفانه مسئولین دیربط به حساسیت آب شرب روستاها توجه چندانی ندارند.

,

در هفته‌ها و روزهای اخیر یکی از پررنگ‌ ترین مشکلات مردم در شهرستان دهگلان مشکل آب شرب بوده است، از روستاهای کوچک و بزرگ دو بخش مرکز و بلبان آباد مشکل از هر کجا باشد تفاوتی نمی‌کند که باعث نگرانی و نارضایتی ساکنان روستاها در این فصل سال شده است.

,

سیال تکراری قطعی آب شرب روستاهای دهگلان همچنان ادامه دارد و روزی نیست که روستاهای گردمیران سفلی، بایتمبر و کچیگرد در چهار فصل سال با این مشکل مواجه نشوند.

,

, ,

بنا بر گزارش مردمی روستاهای مذکور اکثر روزها در این فصل که فصل کشاورزی و دامداری است همچنان با مشکل قطعی آب شرب دست به گریبانند چه کسانی باید جوابگوی مشکلات مردم باشند..

,

با توجه به اینکه مردم ساکن روستاهای شهرستان اکثرا دامدار و یا کشاورز هستند در اکثر فصول سال خصوصا در تابستان همیشه با قطعی آب شرب مواجه بوده و هر بار وعدهای بر آورد نشده از سوی مسئولان ذیربط به مردم روستاها داده شده که تاکنون این وعدها تحقق نیافته است.

,

در شهرستانی که قطب کشاورزی است بی آبی بیداد می کند و همین مسئله باعث مهاجرت مردم روستا به شهرها می شود و حاشیه نشینی شهرها  نیز باعث معضلات اجتماعی می شود.

,

 در حقیقت قطعی آب در روستاهای دهگلان به شدت موجب نگرانی و گلایه مردم این روستاها است  و این در حالی است که خانه های بهداشت این روستاها استفاده ازآب چشمه ها در روستا را قدغن کرده که از لحاظ بهداشتی سالم نیستند واستفاده از آب چشمه ها باعث اشاعه بیماری می شود.

,

, ,

یکی از ساکنان روستای گردمیران سفلی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به اینکه آب شرب روستاهای گردمیران علیا و سفلی هرساله با شروع گرما قطع می شود و چندین ساله مردم این دو روستا که درکل حدود هزا خانوار است با این مشکل دست به گریبانند اما زمانی که اعتراض مردم به اوج می رسد مسئولین ذیربط با برگزاری جلسات و دعوت مدیرکل آب و فاضلاب روستایی از استان سرپوشی روی این مشکل گذاشته و آنرا را به امان خدا رها کرده و مردم مظلوم این روستاها را با کاغذ بازی و پیگیری جلسات بدون خروجی سرگم می کنند.

,

بیشتر مردم و کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه  روستائیان به شهر ها را کمبود آب شرب بهداشتی و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده و می گویند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه ریزی  صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه