اخبار داغ

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

خدمت خالصانه و صادقانه از توصیه‌های امام رضا(ع) به مسئولین است

خدمت خالصانه و صادقانه از توصیه‌های امام رضا(ع) به مسئولین است
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه هجرت امام رضا(ع) به ایران دارای برکات بسیاری بوده و هست، گفت: خدمت خالصانه و صادقانه از توصیه های امام رضا(ع) به مسئولین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ضمن تبریک ایام دهه مبارک کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع) با اشاره به مهمترین ویژگی امام رضا(ع) در رفتار با مردم اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های معصومین علیهم السلام با مردم رفتار تؤام با آگاهی‌بخشی می باشد، یعنی رابطه با مردم براساس ارشاد و رشد دینی، اخلاقی و عقلانی بشراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,

وی ادامه داد: به همین جهت وقتی قصص انبیاء در قران و سیره معصومین(ع) مرور می‌شود، این سه ویژگی بصورت برجسته‌ای در ارتباطات آنان با مردم مشاهده می‌شود. انسانی که با این نگاه ارتباطات خود را با مردم تنظیم کند، حتما خود دارای این خصلت‌ها خواهد بود.

,

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: رابطه علم و عمل و عالم و عامل یک  نسبت تساوی است، به این معنا که عالم واقعی در مقام عمل حتما عامل است؛ این خصوصیت مهم‌ترین عنصر اثرگذاری در هدایت و بلوغ اجتماعی در جوامع بشری است.

,

وی خاطرنشان شد: امام رضا(ع) با توجه به کرامات و فضائل بی‌نظیرشان و درک بالایی که از جامعه داشتند، ارتباط با مردم را بر همین سه معیار استوار می‌نمودند. این نوع ارتباط با تمام طبقات جامعه و پیروان مذاهب و مکاتب از جانب امام علیه السلام برقرار بوده است.

,

امام رضا(ع) در تمام مراحل زندگی به دنبال هدایت بشر بود

, امام رضا(ع) در تمام مراحل زندگی به دنبال هدایت بشر بود,

این استاد حوزه عنوان داشت: وقتی در مناظرات آن امام همام با اهل کتاب و فرق و مذاهب دقت می‌شود متوجه می‌شویم،‌ حضرت رضا سلام الله علیه بیشتر برای ارشاد و هدایت آنان تلاش می‌کنند تا رد مدعای آنان؛ این سیره و روش ارشادی در ارتباط با خلفای جور و‌ حتی با شیعیان و خواص امت هم وجود داشته که دلیل آن همان نیاز بشر به اصل هدایت و ارشاد در ارتباطات بوده است، این نوع از رفتار با مردم، دارای منطق محکم و اساس در ارتباطات است.

,

وی اضافه کرد: در فرازی از زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «السَّلامُ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْهُدَىٰ ، وَمَصابِیحِ الدُّجَىٰ ، وَأَعْلامِ التُّقَىٰ ، وَذَوِی النُّهَىٰ وَأُولِی الْحِجَىٰ ، وَکَهْفِ الْوَرَىٰ ، وَوَرَثَةِ الْأَنْبِیاءِ ، وَالْمَثَلِ الْأَعْلَىٰ ، وَالدَّعْوَةِ الْحُسْنَىٰ... سلام بر پیشوایان هدایت و چراغ‌های تاریکی و پرچم‌های پرهیزگاری و صاحبان خرد و دارندگان زیرکی و پناهگاه مردمان و وارثان پیامبران و نمونه برتر و دعوت نیکوتر»؛ امام رضا(ع) نمونه کامل این فراز از زیارت جامعه کبیره می‌باشند که‌ همواره راهنما و چراغ هدایت انسان‌ها بوده‌اند.

,

حجت الاسلام بنیادیبا اشاره به زیباترین نوع برخورد مسئولین با مردم از نظر امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: نحوه رفتار و برخورد مسئولین با مردم، عنوان گسترده‌ای است که در آیات قران و روایات معصومین علیهم السلام به آن‌ها اشاره شده است؛ صداقت، امانت‌داری، تقوای عملی، خدمت محوری، مردم‌داری، مدارا و... نمونه‌هایی از فرهنگ اسلام درباره وظائف صاحب منصبان در قبال مردم می‌باشد.

,

خدمت خالصانه و صادقانه از توصیه های امام رضا(ع) به مسئولین است

, خدمت خالصانه و صادقانه از توصیه های امام رضا(ع) به مسئولین است,

وی ابراز داشت: مهم‌ترین و زیباترین نوع برخورد مسئولین با مردم، خدمت خالصانه و صادقانه است، اساساً ”خدمت به مردم” رابط میان مسئولین و مردم است، اگر مسئولین فراموش کنند که در مسند خدمت می‌باشند و نه مسند قدرت؛ اعتبار و پشتوانه‌ای مردم را از دست خواهند داد.

,

این استاد حوزه گفت: از امام رضا(علیه السلام) درباره بهترین بندگان سؤال شد؛ فرمود: آنان که هر گاه نیکى کنند خوشحال شوند، و هرگاه بدى کنند آمرزش خواهند، و هر گاه عطا شوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند، و هر گاه خشم کنند درگذرند»؛ این کلام بیشتر از آنکه خطاب به عموم مردم باشد، خطاب به خواص و خدمت‌گذاران می‌باشد و بیشتر از آنکه جنبه اخلاقی داشته باشد، جنبه دستوری دارد، به این معنا که این روحیات لازمه افرادی است که قرار است در مقام یا منصبی قرار گیرد. به هرصورت سبک مدیریت در اسلام علاوه بر داشتن مهارت، نیازمند روح متعالی در عرصه خدمت می‌باشد.

,

وی با اشاره به نقش امام رضا(ع) در ایران برای پیروی مردم از اهلبیت(ع) ابراز داشت: این نقش در ابعاد مختلف قابل بررسی است، زیرا هرچند هجرت امام رضا(ع) یک هجرت اجباری است اما همان برکات هجرت را دارد.

,

هجرت امام رضا به ایران برکات بسیاری داشته و دارد

, هجرت امام رضا به ایران برکات بسیاری داشته و دارد,

حجت الاسلام بنیادی ادامه داد:  از عناوین مهم و پرمعنا در اسلام موضوع هجرت است، هجرت با مسافرت تفاوت دارد، در هجرت مقاصدی است که ایجاد مقطع می‌کند و تاریخ‌ساز می‌شود. با هجرت امام رضا علیه السلام به خراسان، صفا و معنای اسلام ناب به ایران وارد شد، معارف ناب، آموزه‌های حقیقی اسلام، ترویج مکتب اهلبیت علیهم السلام و توجه متفاوت جهان آنروز و امروز به ایران، از برکات این هجرت است.

,

وی افزود: تحقق کشوری شیعی با اقتدا به ائمه معصومین، هجرت امام‌زادگان و شیعیان به ایران و استقرار عقائد مردم بر اصول اعتقادی و مرکزیت ایران در سابق و اکنون به عنوان ام‌القرای اسلامی از برکات این هجرت است، از این‌رو موضوع پیروی مردم از اهلبیت علیهم السلام موضوعی دامنه‌دار است که خلاصه‌ی آن، اقتدار ایران در زمینه‌های مختلف ثمره‌ی همین اقتدا می‌باشد.


انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه