قدرت 3 تا 6 برابریِ تکثیر نسخه جدید کروناویروس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ تحقیقات، اطلاعات بیماران انگلیسی که بر اثر کووید19 در بیمارستان بستری شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که در این افراد ذرات ویروسی بیشتری وجود داشت، اما شدت بیماری در آنها تغییر نکرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

طبق بررسی جدید منتشر شده در مجله Cell، تفاوت ژنتیکی کروناویروس که امروزه بر جهان مسلط شده، سلول های انسانی را با سرعت بیشتری نسبت به نسخه اولیه خود در چین آلوده می کند.

, Cell,

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که این جهش فعلی در مقایسه با نسخه قبلی قابلیت انتشار بیشتری در میان افراد در دنیای واقعی دارد، اما هنوز اثبات نشده است.

"آنتونی فوسی" متخصص برجسته بیماری های عفونی آمریکا که در این تحقیق مشارکت نداشته به مجله انجمن پزشکی آمریکا گفت: "من فکر می کنم که این اطلاعات نشان می دهد یک جهش واحد وجود دارد که این ویروس را قادر به تکثیر بیشتر می سازد و ممکن است بارهای ویروسی بالایی نیز داشته باشد."

وی افزود: "ما ارتباطی با اینکه آیا فرد با این شرایط بدتر می شود یا نه، نداریم. فقط به نظر می رسد که این ویروس بیشتر تکثیر می شود و ممکن است قابلیت انتشار بیشتری داشته باشد، اما این گمانه زنی در مرحله تلاش برای تأیید است."

تغییر در پروتئین اسپایک

, تغییر در پروتئین اسپایک,

محققان آزمایشگاهی در نیو مکزیکو و دانشگاه دوک در کارولینای شمالی با گروه تحقیقاتی دانشگاه شفیلد همکاری کردند تا نمونه های ژنوم منتشر شده در GISAID (یک منبع بین المللی برای اشتراک گذاری توالی ژنوم) را تحلیل کنند.

آنها دریافتند که نوع کنونی این ویروس موسوم به D614G تغییر اندکی دارد، اما تغییر زیادی در پروتئین اِسپایک که از سطح ویروس خارج شده و از آن برای حمله و آلوده کردن سلول های انسانی استفاده می شود، ایجاد می کند.

محققان با مطالعه اطلاعات 999 بیمار کرونایی انگلیسی بستری شده در بیمارستان مشاهده کردند که مبتلایان به نوع جدیدی از ویروس دارای ذرات ویروسی بیشتری هستند، اما هیچ تغییری در شدت بیماری آنها ایجاد نشده است.

تجربیات آزمایشگاهی نشان داد که نوع جهش یافته این ویروس 3 تا 6 برابر بیشتر از نسخه قبلی قادر به آلوده کردن سلول های انسانی است.

اکنون نسخه جدید کووید19 همه گیر است

, اکنون نسخه جدید کووید19 همه گیر است,

هر چیزی در این مرحله تنها یک گمانه زنی است. در آزمایشات، پویایی این بیماری همه گیر تکثیر نمی شود. تا آنجا که می دانیم، در حال حاضر نوع جدید کووید19 عفونی تر است.

"ناتان گروباغ" ویروس شناس دانشگاه ییل که در این تحقیق مشارکت نداشته گفت: "گسترش نوع جدید کووید19 چه از طریق انتخاب طبیعی یا شانس به این معنا است که این نوع، همه گیر است."

گروباغ طی نوشته ای تفسیری اظهار داشت: "وقتی هنوز بررسی ها در زمینه تولید دارو یا واکسن مهم است، این نتایج برای عموم مردم تغییر چندانی ایجاد نمی کند. ما انتظار نداریم که D614G اقدامات کنترلی ما را تغییر دهد یا عفونت های فردی را بدتر کند."

وی افزود: "یک کشف جالب انجام شد که به طور بالقوه میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ما هنوز از وسعت یا تأثیر کامل آن اطلاعی نداریم."