اخبار داغ

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی مطرح کرد؛

تامین مواد اولیه چالش تولیدکنندگان فرش ماشینی

تامین مواد اولیه چالش تولیدکنندگان فرش ماشینی
کمالیان با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل صنعت فرش تأمین مواد اولیه است، گفت: اگر دولت تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهد شاهد اشتغال‌زایی و ارزآوری گسترده در این صننعت خواهیم بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار خاورستان، یکی از صنایع اشتغال‌زای کشورمان که ارزآوری بالایی داشته و سهم مهمی در صادرات غیرنفتی دارد صنعت فرش است، سوای این امر در بین صنایع مختلف کمترین میزان ارزبری را داشته و کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به گزارش , خبرنگار , خبرنگار , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، یکی از صنایع اشتغال‌زای کشورمان که ارزآوری بالایی داشته و سهم مهمی در صادرات غیرنفتی دارد صنعت فرش است، سوای این امر در بین صنایع مختلف کمترین میزان ارزبری را داشته و کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است.,

اما تحریم‌های آمریکا صنعت فرش ایران را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داد ولی با این وجود بیشتر مشکلات این صنعت داخلی و قابل حل است که جهت توسعه هر چه بیشتر تولید باید آن‌ها رفع شوند.

,

صنعت فرش ماشینی به دلیل برخوردهای گاها متضاد و اشتباه و همچنین عدم تصمیم‌گیری‌های منطقی و تفکر حال اندیشی به جای آینده نگری در سال‌های پس از دوران دفاع مقدس، جایگاه نسبتا مناسب خود را در مجامع بین المللی از دست داده است.

,

در کنار کاهش روند صادرات فرش ماشینی ایران، افزایش واردات فرش کشورهای رقیب در بازار داخلی مسئله دیگری است. با تمامی موارد گفته شده، صنعت فرش ماشینی هنوز هم نقطه قوت ارزش افزوده و سوددهی در بین منسوجات است و بخش زیادی از صادرات منسوجات از نقطه نظر ریالی و دلاری به این صنعت اختصاص دارد.

,

در کنار تمامی این عوامل ذوق و هنر ایرانی که فرش دستباف ایران را در جهان زبانزد کرده است، نقطه قوتی است که بر اساس آن و با تکیه بر فناوریهای نوین، میتوان فرشهای ماشینی را با طرحهای زیبا و مورد پسند همگان تولید کرد که روح هنر ایرانی را در خود جای داده باشد.

,

استان اصفهان بیشترین واحدهای تولید فرش ماشینی در کشور را به خود اختصاص داده و پس از آن استان‌های یزد، خراسان رضوی، مازندران و قزوین قرار دارند البته بزرگترین واحد تولید فرش ماشینی از لحاظ ظرفیت اسمی تولید به استان مازندران تعلق دارد.

,

بیشترین صادرات فرش ماشینی معمولا به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد به طوری که طبق آمار گمرک افغانستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، چین، قطر و امارات بیشترین واردات فرش ماشینی از ایران را داشته‌اند.

,

نبود بازاریابی مناسب

اما شاید یکی از عمده ترین مشکلات و مسائل از دست دادن بازارهای جهانی در صنعت فرش به فقدان حلقه بازاریابی و ذائقه شناسی از مبدا تا مقصد بازگردد، به طوری که به گفته لطفی رئیس‌گروه سلیقه یابی مرکز ملی فرش ایران؛ مرحله بازاریابی و تجارت فرش بزرگترین مشکل قالی ایرانی است که هیچ زمانی به شکل هدفمند انجام نشده است.

, نبود بازاریابی مناسب, نبود بازاریابی مناسب,
,
,

به عبارت دیگر یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های صنعت فرش به ناآشنا بودن بازاریابان با فنون نوین بازاریابی است که این امر در صورت اصلاح می تواند به عملکرد صادراتی صنعت فرش کشور رونق بخشد.

,

به همین منظور و برای اطلاع از آخرین اخبار صنعت فرش ماشینی به سراغ محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت آمده ایم تا این امر را از وی جویا شویم.

,

دولت در تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کند

, دولت در تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کند, دولت در تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کند,

وی در این خصوص می گوید: با توجه به تولیدات مازادی که کارخانه های فرش ماشینی داشتند آرامش خوبی در این بازار حکمفرما بود به همین دلیل هیچ وقت این کالا احتکار نمی شد و به وفور در دسترس مردم قرار داشت.

,

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تصریح کرد: ولی با این حال صنعت فرش ماشینی در حال حاضر با مشکل تامین مواد اولیه روبروست به همین دلیل انتظار داریم با حمایت تمامی نهادها و مسئولان امر این مشکل نیز حل شود تا بازار فرش ماشینی رونق گیرد و شاهد توسعه تولید در این زمینه باشیم.

,

کمالیان در ادامه با بیان این که در سالهای اخیر قیمت فرش ماشینی در قیاس با سایر کالاها افزایش آنچنانی نداشته است، اظهار کرد: اگر مشکل تامین مواد اولیه حل نشود بدون هیچ شکی باید شاهد تعطیلی کارخانجات و تعدیل نیروها در این صنعت باشیم و به تبع قیمت این محصول با افزایش زیادی روبرو خواهد شد هر چند تمامی تولیدکنندگان هیچ میلی به افزایش بی رویه قیمت فرش ندارند.

,

وی افزود: بازار فرش ماشینی به درستی در سالیان اخیر مدیریت شده است ولی چون برای تامین مواد اولیه نیازمند واردات هستیم و از طرفی قیمت ارز نیز دچار نوسان شده و بالاتر رفته، به تبع آن هزینه های تولید نیز به شدت افزایش یافته است.

,

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: صنعت فرش ماشینی پا به پای صنعت فرش دستباف کشور در حال توسعه است و حتی 30 درصد این نوع فرش‌ها توسط هنرمندان دستباف دوباره به صورت دستی بافته و توسعه می یابد تا تمامی ذائقه مصرف کنندگان کشور تامین شود.

,

کمالیان تصریح کرد: مصرف کنندگان داخلی اقبال زیادی به فرش ماشینی دارند و تمامی فرش ماشینی کشور به طور 100 درصد در داخل تولید می شود و هیچگونه واردات یا قاچاقی در این زمینه نداریم.

,

وی افزود: صادرات خوبی در زمینه فرش ماشینی داشته ایم که همه آنها به حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه فرش ماشینی دموتیک برمی‌گردد اما با شیوع بیماری کرونا این صنعت تحت تاثیر قرار گرفت.

,

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تصریح کرد: عراق، چین، افغانستان، پاکستان، دیگر همسایگان و کشورهای اروپایی مهمترین مقاصد صادراتی فرش ماشینی کشورمان بوده اند ولی متاسفانه مانند سایر کشورها مسئولان امر هیچگونه حمایتی از این صنعت نمی کنند.

,

کمالیان در پایان گفت: صنعت فرش ماشینی پتانسیل بالایی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی گسترده در کشور دارد بنابراین حمایت های دولتی می تواند این صنعت را توسعه دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه