اخبار داغ

یادداشت؛

جنگ حقوقی برای عوض کردن جای شهید و جلاد

جنگ حقوقی برای عوض کردن جای شهید و جلاد
در پرونده ترور شهید سلیمانی پاسخ نظامی صورت گرفت اما جنگ حقوقی درباره آن و اقدام مؤثری توسط دستگاه دیپلماسی کشور انجام نشده که به نظر می‌رسد اساسی‌ترین مشکل در این زمینه عدم شناخت توانایی و ظرفیت‌های حقوقی و قانونی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ این روزها موضوع پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بحث داغ محافل رسانه‌ای شده است. قطعاً برای به نتیجه رسیدن آن باید نسبت به سلاح‌ها و ابزار حقوقی شناخت ایجاد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

یکی از مفاهیم مهم در این راستا مفهوم عدالت کیفری بین‌المللی است که امروزه مورد توسعه و اقبال در سطح جهان قرار گرفته که در پی آن است در راستای منع بزه‌های بین‌المللی، صلح و عدالت جهانی را برقرار کند.

,

در راستای جنگ حقوقی بین‌المللی به معنای استفاده از مکانیزم و ظرفیت مقابله با جرایم و مجرمان، دادگاه کیفری بین‌المللی ایجاد شده و در سطح ملی نیز ابزارهایی را در اختیار دولت‌ها قرار داده است.

,

دولت ایران نیز این تعهد را دارد تا با جرایم بین‌المللی مقابله کند خصوصاً زمانی که در ارتباط با شهروندان ایرانی جرمی صورت گرفته باشد لذا می‌تواند در راستای این حمایت اقامه دعوا کند و اگر جنایتی واقع شده مرتکبین آن باید پاسخگو باشند.

,

بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب « دوران بزن دررو گذشته است»، و البته همین فرمایش نیز خوانش حقوقی داشته و بر اساس آن واکنش‌های حقوقی به جرایمی در مورد ایرانیان ضروری است و مسئولان باید ظرفیت‌ها و تهدیدات این حوزه را شناسایی کنند.

,

در پرونده ترور شهید سلیمانی نیز اقدام و پاسخ نظامی صورت گرفت اما جنگ حقوقی درباره آن و اقدام مؤثری توسط دستگاه دیپلماسی کشور انجام نشده است و به نظر می‌رسد اساسی‌ترین مشکل در این زمینه عدم شناخت توانایی و ظرفیت‌های حقوقی و قانونی است.

,

خبری آمد که طرح دعوا در دیوان بین‌المللی آغاز شده درحالی‌که این دیوان صلاحیت بررسی این موضوع را نداشته و محدود است چراکه در این پرونده مرتکب جرم آمریکا است و تابعیت قربانی ایرانی است و محل وقوع جنایت نیز کشور عراقی است که عضو این دیوان نیست لذا اقدامات و مکانیزم پیگیری باید در چارچوب حقوق بین‌الملل باشد و نباید طوری باشد که این اقدامات رویه غلط حقوقی ایجاد کند و نقدی بر آن وارد باشد.

,

پیرامون پرونده ترور شهید سلیمانی می‌توانیم اقدامات تحقیقاتی را به عنوان مقدمه اقدام تعقیبی آغاز کنیم و به عنوان مثال می‌توان از ظرفیت سازمان ملل برای تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بهره برد تا حداقل غیرقانونی بودن این اقدام آمریکایی‌ها اعلام شود. این اقدام تحقیقاتی فایده بیانی و اعلامی دارد چراکه باید جنایت اعلام شود.

,

در نظام بین‌الملل جنگ روایت‌ها پررنگ است و اینکه آمریکا تا کنون جنگ را جایگزین اقدام حقوقی کرده باید اعلام شود که برای این جنایت‌ها می‌توان نمونه‌هایی از قبیل حمله به ایرباس در خلیج فارس به عنوان حمله آمریکا به غیرنظامیان نام برد و حتماً باید در سطح بین‌الملل تا جایی که امکان دارد پذیرفته شود که اقدام تروریستی علیه مردم ایران رخ داده است.

,

در راستای اقامه دعوای حقوقی نهادهای حاکمیتی کشور می‌توانند کنشگری کنند و بار اصلی آن بر عهده دولت‌ها است البته قوه قضاییه باید به سلاح حقوقی لازم توسط مجلس شورای اسلامی مجهز شود.

,

سؤال اینجا است چرا هنوز قانون جرایم جنگ و نسل‌کشی در مجلس شورای اسلامی و لوایح آن به نتیجه نرسیده است؟ پس از گذشت سالیان سال از دفاع مقدس به عنوان طولانی‌ترین جنگ قرن علی‌رغم اینکه تعهد و تکلیف دولت‌ها است هنوز برای جنگ حقوقی در این زمینه اقدام شاخص نشده است.

,

نباید از اینکه نظام بین‌الملل تحت تأثیر قدرت‌های استکباری است تلقی کار نکردن و گام برنداشتن در این موارد داشت و بایستی در مواردی مانند فلسطین، یمن و غزه رویکرد تهاجمی در مورد جرایم جنگی بین‌المللی داشت.

,

یکی از نمونه‌های مهم جنگ حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی است که باید بر اساس جنایت علیه بشریت طرح دعوا شود و اهتمام ویژه صورت بگیرد تا بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب جای شهید و جلاد عوض نشود.

,

نویسنده: وحید عباسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه