اخبار داغ

توزیع ناعادلانه تر درآمدها در استان؛

استان همدان رتبه چهارم در رکورد شکاف طبقاتی در کشور

استان همدان رتبه چهارم در رکورد شکاف طبقاتی در کشور
استان همدان رتبه چهارم در رکورد شکاف طبقاتی در کشور را دارد و همچنین ضریب جینی مناطق شهری استان ۳۷۶/. است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ یکی از شاخص‌های آشکارکننده شکاف طبقاتی، شاخص ضریب جینی است که به سنجش وضعیت توزیع درآمد در یک جامعه می‌پردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این شاخص که درجه نابرابری موجود بین درآمد افراد یک کشور یا منطقه و استان را توصیف می‌کند، عدد آن بین صفر (اشاره به برابری کامل در توزیع درآمدها) و یک (حاکی از نـابرابری کامل در توزیع درآمدها یا مخارج) است.

,

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که مربوط به آمارهای سال ۱۳۹۷ است، شاخص ضریب جینی مناطق شهری استان همدان بعد از سیستان و تهران و آذربایجان شرقی بالاترین رقم ضریب جینی در ایران بوده و به رقم ۳۷۶/. رسیده است.

,

این رقم درحالی است که میانگین ضریب جینی مناطق شهری کشور در شاخص مذکور طی سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹۴/. بوده و در برخی استان‌ها همچون مرکزی و کردستان نیز شاخص ضریب جینی نیز معادل نیمی از رقم ۴۶۵/. ثبت شده در استان سیستان‌ و بلوچستان یعنی حدود ۲۷۸/ است.

,

رحمان نادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه  نماد شاخص ضریب جینی، عددی است بین صفر و یک گفت: صفر یعنی برابری مطلق و کسب درآمد مساوی آحاد مردم و یک یعنی نابرابری و شکاف مطلق، به تعبیری درآمدها را یک نفر می برد.

,

وی افزود: هرچه عدد ضریب جینی بزرگتر باشد نشان دهنده شکاف طبقاتی بیشتر و توزیع ناعادلانه تر درآمدها است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه طبق آمار درسال ١٣٩٧ متوسط شاخص ضریب جینی کشور ٠/٣٩۴است، افزود: استان سیستان و بلوچستان با ضریب ٠/۴۶۵ ناعادلانه ترین توزیع درآمد و بعد از آن تهران ٠/۴٠۵، آذرباییجان شرقی ٠/٣٩۴و همدان با٠/٣٧۶به ترتیب بالاترین نرخ ضریب جینی مناطق شهری ایران را به خود اختصاص دادند.

,

وی در پایان گفت: این آمار نشان از شکاف طبقاتی دارد و اختلاف درآمدی بیشتری را بین آحاد جامعه شهری نشان می دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه