اخبار داغ

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان:

کمبود آب در کرمان بحرانی شد/ ادامه فعالیت سد شهیدان امیر تیموری؛ راهکار میان مدت نجات کرمان

کمبود آب در کرمان بحرانی شد/ ادامه فعالیت سد شهیدان امیر تیموری؛ راهکار میان مدت نجات کرمان
حمید صمدانی گفت: تنها راهکار مقابله با کم آبی شهر کرمان تامین آب است که نیاز به همت مسئولان بلند پایه استانی و کشوری دارد، آغاز به کار مجدد سد شهیدان امیر تیموری می تواند سبب تامین میان مدت آب کرمان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید صمدانی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان در ارتباط با بحران کم آبی در شهر کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: آب کرمان از طریق سفره های زیرزمینی به واسطه ۱۰۰ حلقه چاه تامین می شود، این آب  از چاه های عمیق حدود ۲۶۰ متری که از شهر کرمان بین ۴۰ تا ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارند، استخراج می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت سال جاری نسبت به سال گذشته که بارندگی های بیشتری صورت گرفت، بهتر نیست، عنوان کرد: چاه های آب شهر کرمان در مناطق بالا دستی در حوزه های سرریز و آب ریز مانند دشت غزال و قریت العرب قرار دارد و این مناطق از بارش برف متاثر می شوند.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان افزود: در سال جاری بارش ها بیشتر در اطراف شهر کرمان اتفاق افتاد، در این حالت بارش ها تنها زیر ساخت های شهری را تخریب می کند و سبب تقویت چاه های آب نمی شود.

,

کمبود هزار لیتر بر ثانیه ای آب، کرمان را در حالت بحرانی قرار داده است

, کمبود هزار لیتر بر ثانیه ای آب، کرمان را در حالت بحرانی قرار داده است, کمبود هزار لیتر بر ثانیه ای آب، کرمان را در حالت بحرانی قرار داده است,

صمدانی بیان کرد: در حال حاضر توان تولیدی ما هزار و ۹۵۰ لیتر بر ثانیه است، با توجه به طول گرما و استفاده شبانه روزی از کولرهای آبی که میانگین مصرف آن ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر در شبانه روز است، سبب ایجاد حجم مصرفی در زمان پیک مصرف می شود.

,

وی یادآور شد: این در حالی است که توان مصرفی در زمان پیک مصرف ۳ هزار لیتر است و ما حدود هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب در شهر کرمان داریم از این رو باید این کمبود به گونه ای مدیریت شود که در شب هنگام پمپ های مخازن خاموش شده چرا که فشار افت می کند.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان ابراز کرد: در این حالت آب به سمت مخازن پراکنده در سطح شهر جریان پیدا کرده و سبب آبگیری و افزایش ارتفاع مخازن می شود، همراه با اذان صبح پمپاژ آب آغاز شده و آب به سمت شهر حرکت می کند.

,

سفره های زیر زمینی و محدودیت منابع پاسخگوی نیاز شهر نیست

, سفره های زیر زمینی و محدودیت منابع پاسخگوی نیاز شهر نیست, سفره های زیر زمینی و محدودیت منابع پاسخگوی نیاز شهر نیست,

صمدانی با اشاره به اینکه آب کرمان توسط ۳ حوزه دشت قریت العرب، دشت جوپاری و دشت حسین آباد تامین می شود، تصریح کرد: تعدد چاه ها موجب از مدار خارج شدن تعدادی از پمپ ها و در برخی موارد رانش زمین سبب پاره شدن جدار چاه ها می شود.

,

وی ادامه داد: در این حالت امکان افت دبی چاه ها وجود دارد و مجبور به جا به جایی می شویم، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰ حلقه چاه بهسازی، بازسازی و حفر شده است.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر پیگیری های لازم برای حفر ۵ حلقه چاه در یک دشت انجام شده و ۴ حلقه چاه جدید در حال حفاری است و به زودی وارد مدار می شود، تاکید کرد: تلاش برای تامین آب بیشتر در حال انجام است اما سفره و محدودیت منابع پاسخگویی این میزان مصرف نیست.

,

صمدانی در ارتباط با دلیل خارج شدن یک چاه از مدار توضیح داد: زمانی که یک چاه در حال فعالیت است و حدود ۲۰ لیتر بر ثانیه آب می دهد، امکان دارد روز بعد دبی چاه به علت خرابی پمپ و یا ضعیف شدن سفره، کاهش یابد.

,

قطعی چند ساعته برق سبب بروز چالش بی آبی در شهر کرمان شد

, قطعی چند ساعته برق سبب بروز چالش بی آبی در شهر کرمان شد, قطعی چند ساعته برق سبب بروز چالش بی آبی در شهر کرمان شد,

وی اذعان کرد: در چند روز گذشته قطعی چند ساعته برق و عدم ذخیره سازی مناسب در مخازن آب سبب ایجاد چالش در برخی نقاط شهر کرمان شد، با توجه به محدویت سفره های زیر زمینی برای تامین آب شرب شهر کرمان از مردم می خواهیم در مصرف روزانه خود حداقل ۱۰ درصد صرفه جویی کنند تا در تامین آب شهر دچار مشکل نشویم.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان افزود: خاموش کردن چند ساعته کولرها می توان شرایط شهر را به حالت عادی باز گرداند، البته صرفه جویی مردم سبب بازگشت آرامش به شهر شد و حدود ۹۵ درصد به حالت تعدیلی قبل بازگشته و ۵ درصد باقیمانده نیز با تانکرهای سیار در حال آبرسانی است و  این مشکل تا پایان امروز بر طرف می شود، تامین آب شهر تنها با صرفه جویی و همراهی مردم میسر است.

,

صمدانی با اشاره به گرمای بی سابقه تابستان سال جاری کرمان گفت: گرمای هوا اجازه نمی دهد کولرها را خاموش کنیم اما باید توجه داشت بنابر صحبت های عموم مردم، تحمل گرمای چند ساعته بهتر از تحمل بی آبی است و باید کمی در روشن کردن کولرهای آبی دقت کرد.

,

سالانه یک متر از ارتفاع سفره های زیرزمینی به دنبال برداشت چاه های کشاورزی کم می شود

, سالانه یک متر از ارتفاع سفره های زیرزمینی به دنبال برداشت چاه های کشاورزی کم می شود, سالانه یک متر از ارتفاع سفره های زیرزمینی به دنبال برداشت چاه های کشاورزی کم می شود,

وی در خصوص برداشت بی رویه آب و نشست دشت کرمان ابراز کرد: ارتفاع سفره های آب زیر زمینی به واسطه برداشت چاه های کشاورزی در اطراف شهر حدود یک متر هر سال کاهش می یابد.

,

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان بیان کرد: تنها راهکار مقابله با کم آبی شهر کرمان تامین آب است که نیاز به همت مسئولان بلند پایه استانی و کشوری دارد، آغاز به کار مجدد سد شهیدان امیر تیموری می تواند سبب تامین کوتاه مدت آب کرمان شود.

,

صمدانی متذکر شد: به مردم عزیز شهر کرمان توصیه می کنم تنها با صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب، کمک به گذران تابستانی بدون قطعی آب کنند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می کنم در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر قانونی استفاده از آب اعم از ساخت و سازهای غیر قانونی و بدون اشتراک، نصب پمپ های بدون مخزن و واگذاری انشعاب به چند خانه حتما به سامانه ۱۲۲ اطلاع دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه