اخبار داغ

نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان مطرح کرد؛

ادبیات کودک و نوجوان در انتظار سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت/ مدرک‌گرایی خانواده‌ها بر آینده فرهنگ کشور اثر سوء دارد

ادبیات کودک و نوجوان در انتظار سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت/ مدرک‌گرایی خانواده‌ها بر آینده فرهنگ کشور اثر سوء دارد
انوریان یزدی گفت: سیاست‌های حمایتی و اقتصادی نهادهای دولتی در رفع موانع نشر، توزیع و قیمت گذاری مناسب به عنوان عوامل مهم خرید و دستیابی مخاطب به کتاب نقشی تأثیر گذار دارد، که سهم نهادهای دولتی در این میان نقش بسزایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی انوریان یزدی در گفت‌وگو با صبح توس، در رابطه با اهمیت ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: سخن درباره اهمیت حیاتی مقولات فرهنگی از جمله ادبیات کودک و نوجوان و مسائل مطرح در آن بسیار بوده و آنچه ما اشاره می‌کنیم، نگاهی اجمالی در این باره است تا در آینده بتوان زمینه گشایش اندیشیدن به دیگر امور و تبادل نظر در این رابطه را بوجود آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: فقدان متون ادبی هنری برای پرورش خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان از دیگر مقولات حائز اهمیت است که پرداختن به آن موجب زمینه سازی رشد و تاثیرات مثبت شخصیتی کودک و نوجوان شده و سهل انگاری در آن باعث ایجاد مشکلات مختلف روانی، شخصیتی و اخلاقی در آینده کودک و نوجوان می‌شود لذا پاره‌ای از نابسامانی‌های امروزی جوانان، نتیجه بی توجهی به مراحل رشدشان در کودکی است.

,

این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان با تأکید بر وجود سه مشکل اساسی در حوزه کتاب کودک و نوجوان تصریح کرد: اکنون شاهد مشکلاتی در سه بخش کلی تألیف و ترجمه و تصویرسازی، نشر و توزیع کتاب تخصصی کودک و مخاطب کتاب کودک و نوجوان هستیم که با نگاهی موشکافانه می‌توان به راحتی ضعف ادبیات کودک و نوجوان را در این سه زمینه برطرف کرد.‌

,

وی افزود: با نگاهی سریع به اثرات متقابل فرهنگ و هنر و بخصوص ادبیات کودک و نوجوان بر آدمی می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که شخصیت هر انسانی حاصل گذشته خویش، و گذشته او حاصل تجربیات فکری و زیستی پدر و مادر خویش است و همان‌گونه که فرزندان امروز ما حاصل شیوه اندیشه و تجربیات حال و گذشته ما هستند، لذا وضعیت کنونی هر اجتماعی برآمده از شرایط فرهنگی کودکی و نوجوانی آنها و شیوه نگرش والدین‌شان در آن برهه از زمان است. 

,

کتاب چگونه بر رشد فرهنگی کودک و نوجوان اثر می‌گذارد

, کتاب چگونه بر رشد فرهنگی کودک و نوجوان اثر می‌گذارد, کتاب چگونه بر رشد فرهنگی کودک و نوجوان اثر می‌گذارد,

انوریان یزدی با اشاره به چگونگی تأثیر گذاری کتاب در رشد فرهنگی کودک و نوجوان تشریح کرد: دیدگاه‌های جاری در روانشناسی رشد به شکلی به این پرسش پاسخ می دهند و گرایشات هنر درمانی و کتاب درمانی نیز سعی در اثبات چگونگی این اثرگذاری بر رشد شخصیتی و فکری انسان‌ها و نیز بر حال و آینده کودک و نوجوان دارد.

,

وی افزود: رشد کودک و نوجوان مانند بزرگسال نیازمند ابزارهای مختلف فرهنگی، بهداشتی، آموزش، تربیتی، پرورشی و... بوده که به عنوان "عوامل اکتسابی و محیطی"در کنار "عوامل ارثی" نقش کامل کننده شخصیت آدمی را ایفا می کند لذا کتاب و دیگر تولیدات فکری فرهنگی بی شک یکی از مهم ترین ابزارهای رشد شخصیتی کودک و نوجوان و نیز بزرگسال  در همه جوامع است.

,

این نویسنده مشهدی در ادامه، جهت درک‌ بهتر تأثیر قصه و افسانه بر عملکرد آدمی تصریح کرد: خیلی ساده باید بگویم بزرگسالان و جوانانی که سه دهه پیش بدون هراس به جنگ رفتند، محصول اندیشه‌های جاری در داستان‌های حماسی و ملی نقل شده در خانه و قهوه خانه و مخاطب قصه‌های مذهبی نقش گرفته بر پرده‌های نقالی محلات خود بوده‌اند. 

,

ادبیات کودک و نوجوان قدیمی ترین نهاد مردمی

, ادبیات کودک و نوجوان قدیمی ترین نهاد مردمی, ادبیات کودک و نوجوان قدیمی ترین نهاد مردمی,

وی افزود: گرچه جامعه ادبیات کودک و نوجوان پس از چند سال ناکامی در سال‌های اخیر به چندین موفقیت‌ بین المللی دست یافت، اما باید توجه داشت این موفقیت‌ها یا نتیجه تلاش فردی و یا حاصل تلاش فردی با حمایت نهادهای خصوصی بوده لذا شورای کتاب کودک ایران یکی از قدیمی ترین نهادهای خودکفای مردمی است.

,

انوریان یزدی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در بخش کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: با وجود شرایط سخت کاری بخش زیادی از فعالان ادبیات کودک و نوجوان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، ولی باید اذعان کرد که عئم پاسخ گویی متولیان این بخش در برابر مشکلات مدیریتی، حمایتی و مالی مسبب نابودی انگیزه‌های کاری تعدادی از افراد بسیار ارزشمند و یا فاصله گیری آنها شده است و امروزه ادبیات کودک و نوجوان ما حال همان کودک کار است که برای بقای خویش مجبور به تحمل شرایط سخت تر از توان جسمی خویش است. 

,

وی افزود: در این اوضاع باید پرسید در زمانه‌ای که سیاست‌های حمایتی و اقتصادی نهادهای دولتی در رفع موانع نشر، توزیع و قیمت گذاری مناسب به عنوان عوامل مهم خرید و دستیابی مخاطب به کتاب نقشی تأثیر گذار دارد، حال در این میان سهم نهادهای دولتی چقدر بوده و کجاست؟

,

نگاه مدرک گرایی خانواده‌ها بر آینده فرهنگ کشور اثر سوء می‌گذارد

, نگاه مدرک گرایی خانواده‌ها بر آینده فرهنگ کشور اثر سوء می‌گذارد, نگاه مدرک گرایی خانواده‌ها بر آینده فرهنگ کشور اثر سوء می‌گذارد,

این فیلم نامه نویس مشهدی حوزه عملیاتی ادبیات کودک و نوجوان را با اشاره به مقام قابل تقدیر نویسندگان در جامعه ایران تشریح کرد: بالا بردن ارزش اجتماعی مقام نویسنده و شاعر و محقق و منتقد ادبی، نزد جامعه و خانواده‌ها در کنار زمینه‌های تشویقی همچون تأمین میزان درآمد مکفی برای گذران زندگی، از جمله عوامل کمکی جهت برخوردار کردن یک ملت از نیروهای مستعد ادبی هنری برای آینده خویش است.
وی افزود: پویایی فعالان فرهنگ یعنی ایمن کردن جامعه در برابر آفات مختلف و نبود این اشخاص به معنای گسیختگی فرهنگی و فروپاشی همه نوع ارزش و دیدگاه ملی است.

,
,

انوریان یزدی از تبعیض والدین بین رشته‌های مختلف و اجبار فرزندان خود برای ورود به رشته‌های مهندسی خبر داد و گفت: نگاه غلط ارزشی جامعه به فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها همچون مهندسی یا پزشکی که با چند سال تحصیل به جایگاه و مرتبتی بیشتر از هم‌رده‌ای‌های خود در دیگر رشته ها دست می یابند، از بدترین معضلات اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و حتی سیاسی کشور ما است.

,

وی افزود: برای آگاهی از رشد فزاینده و سخت آسیب زننده نگاه مدرک گرایانه مردم و نهادها کافی است به ازیاد دانشگاه‌ها، فروش پایان نامه و حتی فروش مدارک دانشگاهی و خروج مدرک گیران کم دانش به بازار کار و بسته شدن مسیر تعالی برای متخصصان با مدرک یا بی مدرک دانشگاهی نگاهی بیندازیم.

,

نصیحت پردازی، نویسنده را از مخاطب کودک و نوجوان دور می‌کند

, نصیحت پردازی، نویسنده را از مخاطب کودک و نوجوان دور می‌کند, نصیحت پردازی، نویسنده را از مخاطب کودک و نوجوان دور می‌کند,

نویسنده کتاب چله زری با تأکید بر این که خالق آثار ادبی کودک و نوجوان ممکن است دچار عوامل منفی و تاثیرگذاری سوء بر مخاطبش شود خاطر نشان کرد: دیده شده که نویسنده‌ای هنگام نوشتن به طور ناخودآگاه دچار پیشداوری نسبت به یک موضوع و حتی نسبت به شخصیت های داستانی خود می‌شوند که نتیجه آن مستقیم گویی، نصیحت پردازی، جلوگیری از همراه شدن و هم‌ذات پنداری مخاطب و گریختن مخاطب می گردد.

,

وی افزود: همانطور که آگاهی از ارزش‌های اخلاقی موجب رشد مخاطب می گردد، آگاهی از ارزش‌های ضد اخلاقی و رفتاری حاکم بر فرهنگ عمومی از سوی نویسنده کمک به جلوگیری از ترویج بیشتر آن نزد مخاطب کودک و نوجوان می کند.

,

انوریان یزدی، ریشه بی‌توجهی به اهمیت گسترش چاپ و نشر کتب ادبیات کودک و نوجوان را در تشویق کودکان به کتاب خوانی و نویسندگی توسط والدین دانست و گفت: با نگاهی‌ منصفانه می‌‎‌‌توان دید که چند درصد از کودکان شایسته ما در آینده جذب نویسندگی می‌شوند و یا بهتر بیان کنیم خانواده‌ها به چند درصد از کودکان مستعد خود اجازه ورود و فعالیت در این حوزه را خواهند داد لذا زمانی که سرانه مطلاعه کودک و نوجوان در کشور پایین باشد،احساس نیاز به ورود آثار جدید شکل نمی‌گیرد و انتشار کتاب کودک و نوجوان نیز متوقف می‌شود.

,

وی افزود: نویسندگان،شاعران،مترجمان،محققان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان به مثابه ستون اصلی این بنای بزرگ هستند و همچنین بنایی که فرزندان این مُلک بایست بر آن تکیه زنند. فرارسیدن روز ادبیات کودک و نوجوان یاد آور خوبی است برای رجوع به حال و هوای امروزه مقولات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان و بررسی دلایل رشد و عوامل تخریبی این نوع از نگاشته‌های ادبی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه