اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس حوزه کشاورزی مطرح شد:

مدیریت یکپارچه زنجیره تولید و توزیع، کلید مشکل گشای گرانی محصولات غذایی

مدیریت یکپارچه زنجیره تولید و توزیع، کلید مشکل گشای گرانی محصولات غذایی
مهدی سروی گفت: وزارت جهاد کشاورزی تا سال گذشته به موجب قانون تمرکز وظایف، مسئولیت تولید، تجارت و تنظیم بازار محصولات غذایی را برعهده داشت که اثرات مثبتی بر مدیریت زنجیره تولید، تامین و توزیع بسیاری از محصولات اساسی داشت اما با سپردن آن به وزارت صمت شاهد مشکلات کنونی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سروی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک در خصوص گرانی محصولات غذایی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مسئولیت تامین، توزیع و تنظیم بازار محصولات اساسی کشاورزی و غذایی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی افزود: وزارت صمت در سال گذشته با فشارها و رانت های گسترده توانست مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی و غذایی را از وزارت جهاد کشاورزی بگیرد تا بتواند به نحو احسن منافع تمامی مصرف کنندگان را تامین کند.

,

این کارشناس حوزه کشاورزی عنوان کرد: در وضعیت فعلی آن چه که ما از بازار محصولات غذایی علی الخصوص مرغ، تخم مرغ و نهاد های دامی می بینیم نشان دهنده آن است که این وزارتخانه نه تنها نتوانسته هیچ دردی از مصرف کنندگان دوا کند بلکه باعث رنجش خاطر و زیان گسترده تولیدکنندگان در سال تولید ملی نیز شده است.

,

سروی با اشاره به این که تفکیک وظایف تولید و تجارت به نفع واردات محصولات تمام شده است، بیان کرد: تا سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی به موجب قانون تمرکز وظایف، مسئولیت تولید، تجارت و تنظیم بازار محصولات غذایی در ایران را برعهده داشت، اجرای این قانون اثرات مثبتی بر مدیریت زنجیره تولید، تامین و توزیع بسیاری از محصولات اساسی نظیر گوشت مرغ، نهاده های دامی و… داشت اما به صورت مشخص تعلیق اجرای آن باعث بروز مشکلات کنونی شده است.

,

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد طی سال های اجرای قانون تمرکز در کشور «از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸» میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی ۲۳ درصد افزایش و تراز منفی تجاری بخش کشاورزی نیز شش میلیارد دلار بهبود یافته بود.

,

کارشناس حوزه کشاورزی اظهارداشت: قطعا با اجرای دوباره این قانون و رفع ایرادات قبلی ساختارهای وضعیت تولید و تامین محصولات اساسی نظیر گوشت نیز با اجرای سیاست های حمایت از تولید بهتر خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی قیمت محصولات غذایی در بازار و تحریم اقتصادی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران نیاز است تا مجلس یازدهم برای مدیریت بهتر تولید و تامین محصولات اساسی، اقدام به پیگیری مجدد اجرای قانون تمرکز کند.

,

سروی خاطرنشان کرد: اجرای مجدد این قانون باعث ایجاد مدیریت واحد، جامع و چابک بر کل زنجیره تولید و توزیع محصولات اساسی می شود و مشکلات کنونی در بازارهای گوشت مرغ، نهاده های دامی و دیگر محصولات غذایی به حداقل خواهد رساند.

,

وی افزود: کشورهای روسیه و کانادا دو مدل موفق در زمینه ادغام بخش بازرگانی در وزارت های کشاورزی هستند و می توانند الگوی مناسبی در خصوص چگونگی تنظیم بازار و توسعه صادرات باشند؛ این کشورها با تعیین درست ساختارهای خود بازارهای داخلی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌اند و با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای توسعه صادرات برنامه ریزی می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه