اخبار داغ

بی سلاح در میدان حاضر نشوید!

مراقبت‌های لازم برای حضور در فضای مجازی

مراقبت‌های لازم برای حضور در فضای مجازی
فضای مجازی پدیده‌ای است که هنوز نوظهور محسوب می‌شود و در عین حال که بسیار آسیب‌آفرین است، کمترین توجهی نسبت به آسیب‌های آن و مراقبت‌های مورد نیاز در این فضا نشان داده می‌شود. نتیجه سوء این بی‌توجهی در کمتر خانواده‌ای دیده نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ هر ابزار و وسیله‌ای یک سری موارد احتیاطی دارد که باید رعایت شود و شما هر چیزی خریداری کنید موارد احتیاطی آن را همراه با محصول در قالب دفترچه راهنما یا هشدارهای روی وسیله به شما عرضه خواهند کرد، حال این وسیله می‌خواهد به بزرگی خودرو باشد یا به کوچکی دستگاهی مثل یک همزن خانگی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اما متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم دنیایی به گستردگی فضای مجازی در اختیار انسان‌ها قرار داده می‌شود بدون این که احتیاط‌ها یا مراقبت‌های آن لحاظ شود، ارائه شود و یا مدنظر قرار گیرد.

,

پدیده‌ای به نام فضای مجازی همان گونه که جامعه را به دوره قبل و بعد از آمدنش تقسیم کرد و همه عرصه‌های جامعه را تحت تأثیر قرار داد، در زندگی فردی نیز یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر انسانی است که ابعاد زندگی انسان را متأثر از خود می‌کند. حال برای چنین واقعه و چنین رویدادی چه الزاماتی باید رعایت شود و چه مراقبت‌هایی لازم است.

,

در یادداشت گذشته راجع به خطرات و ناامن بودن فضای مجازی صحبت شد. در این نوشتار تلاش می‌شود کلیت موضوع ارائه شود تا به ویژه والدین بدانند در چه حوزه‌هایی باید مراقب فضای مجازی باشند تا کمترین آسیب را از ورود خود و فرزندانشان به این فضا داشته باشند.

,

لازم به ذکر است سهولت استفاده، در دسترس همگان بودن، به ظاهر آسیبی نداشتن، به ظاهر تحت کنترل بودن و غیره عواملی هستند که انسان در برخورد با فضای مجازی گمان نمی‌کند نیاز به آموختن چیزی به عنوان سواد فضای مجازی یا احتیاط‌های لازم باشد، اما گذر زمان در زندگی هر فردی که در فضای مجازی فعال است، ثابت می‌کند که باید از ابتدا بر روی یک سری از موضوعات و مسائل این فضا مراقبت می‌کرد.

,

آسیب‌های فضای مجازی برخی در کوتاه مدت و اغلب در بلند مدت رخ نمایان می‌کنند و نباشد که همچون قضیه قورباغه داغ در این فضا غرق شویم و روزی به خود آییم که همه چیزمان را از جمله فرزندان، حیثیت، مال و غیره را از دست داده باشیم.

,

برای استفاده از فضای مجازی باید در این حوزه‌ها مراقبت داشت که به تفصیل هر یک مورد بحث قرار می‌گیرد:

,

1- امنیت سخت افزاری دستگاه‌ها

,

2- امنیت نرم افزاری دستگاه‌ها

,

3- آسیب‌های سخت‌افزار دستگاه‌ها

,

4- مراقبت‌های زندگی در فضای مجازی

,

مورد اول یعنی «امنیت سخت افزاری دستگاه‌ها» ناظر بر شیوه استفاده از وسایل و دستگاه‌های آنلاین و آفلاین این حوزه مانند موبایل‌ها، رایانه‌ها، مودم‌ها و غیره برای جلوگیری از افشای اطلاعات است و شامل مراقبت‌هایی مانند نبردن دستگاه به مراکز امنیتی، نبردن دستگاه به اتاق خواب، انتقال ندادن داده‌های مهم در بسترهای ناامن و غیره است.

,

مورد دوم «امنیت نرم افزاری دستگاه‌ها» شامل مراقبت‌هایی است که باید در فضای مجازی داشته باشیم تا مورد سوءاستفاده هکرها و کلاهبرداران قرار نگیریم. این حوزه شامل چگونگی رعایت نکات ایمنی ورود به حساب‌های کاربری و رمزگذاری‌ها، مراقبت‌های لازم برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، تبادل پول در بستر فضای مجازی و از این قبیل می‌شود.

,

مورد سوم «آسیب‌های سخت افزاری دستگاه‌ها» آسیب‌هایی است که دستگاه‌ها و سخت‌افزار فضای مجازی می‌توانند به همراه داشته باشند و باید با توجه به این موارد و استفاده صحیح و علمی-پزشکی از این ابزارها آسیب‌های آن را به حداقل رساند. مثلاً امواج آنتن‌های موبایل، امواج تولیدی توسط مودم‌های وای-فای، مضرات نور صفحه رایانه و موبایل به چشم، عدم رعایت ارگونومی ابزار و آسیب به عضلات و اسکلت بدن به ویژه دستان و غیره موضوعات مورد بحث تحت این عنوان هستند.

,

مورد چهارم «مراقبت‌های زندگی در فضای مجازی» کمی متفاوت‌تر از سه مراقبت قبل است. موارد قبلی را می‌توان در قالب پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی آموزش داد، به رشته تحریر درآورد و حتی در محل زندگی و کار نصب کرد؛ اما این مورد شامل قوانین کلی و هشدارهایی می‌شود که هر فرد برای حضور و فعال بودن در فضای مجازی باید آن‌ها را رعایت کند و خودش لحظه به لحظه با درنظرگرفتن این قوانین باید مراقب خود باشد.

,

آمارها از جمله آمارهای پلیسی نشان می‌دهد بیشترین آسیب در حوزه فضای مجازی به خاطر عدم مراقبت در این زمینه به وجود آمده است. البته منظور این نیست که عدم رعایت مراقبت در این زمینه حتما منجر به وقوع جرمی می‌شود، این طور نیست بلکه علاوه بر آن می‌تواند موجب از دست رفتن بسیاری از داشته‌های انسان شود که برخی از آن مانند عفت و حیثیت و آبرو دیگر قابل بازگشت نیست. ناتوی فرهنگی و یا جنگ نرم موضوع مورد بحث در این محدوده است.

,

در این یادداشت تلاش شد هشدارهای ابتدایی و زمینه‌هایی که افراد و به ویژه والدین باید در رابطه به فضای مجازی در آن مراقبت داشته باشند، مطرح شود. در یادداشت‌های بعدی هر یک از موارد مراقبت فضای مجازی که «سواد فضای مجازی» نامیده می‌شود به تفصیل مورد طرح و بررسی قرار خواهند گرفت و مراقبت‌هایی که باید رعایت شوند نکته به نکته ذکر خواهد شد

,

*احسان جدیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه