اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مطرح کرد؛

تغییر جهش کرونا از مشکلات تنفسی به اختلال مغزی/خطر ابتلا به کرونا در کمین همه مردم است

تغییر جهش کرونا از مشکلات تنفسی به اختلال مغزی/خطر ابتلا به کرونا در کمین همه مردم است
فاطمه رودباری با اشاره به اینکه شاهد علائم جدیدی از بیماری کرونا هستیم گفت: همه افراد در کمین خطر ابتلا هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه رودباری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: باتوجه به اینکه به تدریج درحال افزایش اطلاعات نسبت به بیماری کرونا هستیم راهکارهای جدیدی پیدا می‌شود که این امر موجب تاخیر در رسیدن به نتیجه مطلوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار و رفتار ناشناخته ویروس کرونا در برخی از مواقع موجب تصمیمات اشتباه مسئولان شد، خاطرنشان کرد: اگر قرنطینه و ماسک زدن اجباری زودتر آغاز شده بود شاید با بسیاری از مشکلاتی که هم‌اکنون مواجه هستیم درگیر نبودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: درحالی که یک دوره از این بیماری گذشته بود و انتظار می‌رفت که شرایط بهتر شود اما به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با موج دوم شیوع ویروس رو به رو شدیم که اگر وضعیت با همین روند ادامه پیدا کند شاهد موج سوم هم خواهیم بود.

رودباری با تاکید بر اینکه آینده خوبی با ادامه این روند در انتظار کشور ما نیست، یادآور شد: سیاست‌های اشتباهی که البته برخی از آن‌ها در خارج از کشور اتخاذ و دانشمندان و مسئولان داخلی به تبع آن تصمیم‌گیری می‌کردند سبب سردرگمی مردم و همچنین افزایش ابتلا شد.

استادیار دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران گفت: به همه مردم توصیه می‌کنیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و همچنین مسئولان امر باید نسبت به دسترسی آسان و ارزان قیمت ماسک که می‌تواند تاثیر جدی بر جلوگیری از این بیماری داشته باشد اقدامات لازم را انجام دهند.

رودباری با بیان اینکه لازم است گروه‌های مردمی و دانشگاه‌ها نسبت به تهیه و توزیع ماسک با دولت همکاری کنند افزود: درحالی که همکاری و مشارکت خوب مردمی در کشور به راه افتاده بود اما با فروکش کردن موج اولیه شاهد تعطیل شدن مراکز تولید ماسک شدیم که نیاز است دوباره این گروه‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی با اشاره به علائم جدید بیماری کرونا اظهارکرد: با جهش‌هایی که اتفاق افتاده شاهد علائم جدیدی از این بیماری هستیم و درحالی که ابتدا بیمار دچار مشکلات تنفسی و گوارشی بوده اما تحقیقات جدید نشان از اثرات بر روی مغز و از دست دادن حس چشایی و بویایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: برخی احتمالات نشان از این دارد که سکته‌های قلبی و مغزی که در برخی افراد رخ داد ناشی از بیماری کرونا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سفرهای برون مرزی افراد موجب شد تا تغییر جهش ویروس بیشتر شود.

استادیار دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه تحقیقات اولیه دانشمندان نسبت به این بیماری با شتاب‌زدگی انجام شده است تصریح کرد: متاسفانه در ابتدای شیوع این بیماری مقالاتی منتشر شد که از نظر محتوایی دارای نواقصی بود و درحال حاضر با تحقیقات جدید این مقالات بررسی دوباره می‌شود.

رودباری یادآور شد: بر اساس اطلاعات و مقالات موجود، برنامه‌ریزی مدیریتی انجام می‌شود که شاید نسبت به شیوه مدیریتی گذشته تفاوت‌هایی هم وجود داشته باشد.

وی گفت: با تلاش بسیاری از ویروس‌شناسان داخلی توانستیم کیت‌های ویژه ویروس کرونا را تولید کنیم و این نوید خوبی است که می‌توانیم در زمینه تحقیقات و دریافت اطلاعات برای شناسایی دقیق این بیماری هم ورود پیدا کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید و اظهارکرد: درحالی که اسفند ماه میزان ابتلا به کرونا بالا بوده اما به خاطر ترس از این بیماری موارد بهداشتی بیشتر رعایت شده بود و روند کاهشی را شاهد بودیم، متاسفانه درحال حاضر که شیوع بیماری دوباره افزایش پیدا کرده نسبت به آن توجه جدی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: ساده‌ترین راه برای کاهش و جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری استفاده از ماسک در مکان‌های پرجمعیت و همچنین پرهیز از سفرها و جلسات غیرضروری است.

استادیار دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران تصریح کرد: بسیاری از موارد گزارش شده از بیماران نشان از مبتلا شدن به این ویروس به خاطر حضور در مراسمات عروسی و عزا دارد که اگر قوانین سخت‌گیرانه اجرا شود می‌توانیم شاهد کاهش کرونا باشیم.

رودباری یادآور شد: اینکه برخی افراد فکر کنند که اگر تاکنون به این بیماری مبتلا نشدند پس دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند فکر اشتباهی است چراکه هر لحظه این خطر در کمین است و باید جدیت بیشتری در زمینه ویروس کرونا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه