اخبار داغ

یادداشت؛

کوتاه درباره قرارداد تجاری ایران و چین

کوتاه درباره قرارداد تجاری ایران و چین
در این روزها تحلیل های متنوع و متکثری از قرارداد تجاری ۲۵ ساله بین ایران و چین در افکار عمومی کشور شکل گرفته است. در این جا به طور خلاصه چند نکته کلیدی خدمت شما خوبان عرض می نمایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ در این روزها تحلیل های متنوع و متکثری از قرارداد تجاری ۲۵ ساله بین ایران و چین در افکار عمومی کشور شکل گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه در مطلب ارسالی به سپاس با اشاره به قرارداد ایران و چین در  جزیره کیش نوشت: شکل گیری نظم نوین جدید جهانی با هژمونی چین در بعد اقتصادی،  تغییر موازنه قوا در زمان کرونا به طور کامل به شرق آسیا با محوریت چین،  وابستگی شدید چین به خرید نفت ایران، یعنی حاکم شدن بازی برد – برد بین این دو کشور و این یعنی خروج از تحریم ظالمانه و حافظه تاریخی ملت ایران نسبت به کشور چین در بحث گسترش تمامیت ارضی برعکس کشورهای غربی مثبت است.

,

 ثبات امنیتی در دو کشور ایران و چین دلیلی بر نگرش و چشم انداز مثبت به این قرارداد بین طرفین است.

,

 حذف حاکمیت بلامنازع دلار در معادلات جهانی بین کشورهای شرق، یعنی کاهش قدرت چانه زنی آمریکا در معادلات اقتصادی جهان،  عمق استراتژیک اقتصادی ایران و چین عمیق تر میشود و این یعنی تامین منافع ملی،  بازار یک میلیاردی و نیمی چین یعنی افزایش تولید و جهش تولید در ایران و  خطر چین و شرق از لحاظ فرهنگی برای ایران بسیار کمتر از فرهنگ غربی است و این یعنی بازی سود – سود، این روابط زمینه ساز ورود تکنولوژی شرق به ایران با محوریت راه‌آهن، بزرگراه ، فن آوری اطلاعات و اشتغال برای ایران است.

,

این پیش نویس و قرارداد یعنی بازگشایی بازار شرق – شرق به جای بازار شرق – غرب، پایان دوران پسا برجام و ورود به دالان بازار شرق، تسهیل نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران در خاور دور، مخالفت کشورهای غربی با این قرارداد خود دلیلی بر درست بودن قرارداد و خسران اقتصادی آنها است.

,

حمله امواج امپریالیسم رسانه ای غرب به این قرارداد در راستای دوقطبی کردن نگرش مردم ایران به قرارداد قابل تحلیل است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه